Uit de as van het oude Kodak is een nieuwe onderneming opgestaan die zich als een hoogtechnologisch bedrijf omschrijft en die de grafische industrie als haar belangrijkste klant ziet.

"De reus van de fotografie is dood," roept Claude Desbrugeres, Cluster business director France & Benelux, tijdens een persontmoeting op 10 september uit. "Vandaag zijn we een technologisch bedrijf en richten we ons op de markt van het drukwerk." Na een lange herstructurering die in januari 2012 van start ging, heeft Kodak een gedaanteverandering ondergaan. Het bedrijf is opnieuw 'gezond' en 'rendabel' onderstreept Claude Desbrugeres die voor 2014 een omzet van 2,6 miljard dollar naar voren schuift. Kodak is nu een technologisch B2B-bedrijf - geen B2C-bedrijf meer - en mikt op sectoren zoals de grafische communicatie, de verpakkingen, de functionele druk, maar ook de dienstverlening aan bedrijven. Onder het motto 'What's next is now' - vrij vertaald: de toekomst is vandaag - heeft Kodak zijn nieuwe koers ingezet.

Grafische communicatie

Technologieën voor de grafische communicatie waarmee Kodak goed hoopt te scoren, zijn de offsetplaten Sonora, de inkjettechnologie Stream of nog de CtP-systemen. Kodak hoopt in dat marktsegment, dat in totaal goed is voor 455 miljard dollar, een marktaandeel van 13 miljard dollar te veroveren.

Verpakkingen

In het segment verpakkingen, een groeisegment overigens, mikt Kodak meer bepaald op de 'slimme' verpakkingen. In eerste instantie hoopt Kodak in die markt, die in totaal goed is voor 247 miljard dollar, een omzet van twee miljard dollar te halen. Ook hier is Kodak van mening dat het bedrijf de juiste, nieuwe technieken in huis heeft om aan de behoeften van de drukkers tegemoet te komen, meer bepaald met de platen Flexcel voor de flexodruk en met de Stream inkjettechnologie.

Functioneel drukwerk

Het functionele drukwerk is een markt die Kodak nog moet verkennen, maar die erg veelbelovend lijkt. Het drukken van sensoren voor de aanraakschermen van smartphones is het centrale project van dit segment, waarbij onder andere de lasertechnologie met vierkant punt toegepast wordt. Kodak heeft met UniPixel Displays, een Texaans technologiebedrijf, overigens een joint venture opgericht. De resultaten daarvan moeten in 2014 zichtbaar worden. De bedrijven gaan ervan uit dat ze een marktaandeel van twee miljard dollar kunnen halen op die markt die in totaal 28 miljard dollar waard is.

Antonio Perez, de CEO van Kodak, blijft nog een jaar op post tot de nieuwe raad van bestuur een opvolger benoemt. Daarna blijft hij gedurende maximum twee jaar nog consultant om de overgang te vergemakkelijken. De maatschappelijke zetel van Kodak is in Rochester (New-York) gevestigd. Het bedrijf boekt vandaag met 8.500 medewerkers (tegenover 120.000 in 1973) een omzet van 2,5 miljard dollar. Kodak dat 25.000 klanten telt, heeft wereldwijd onder andere meer dan 60.000 Prinergy workflows en 16.000 CtP-systemen geïnstalleerd.

Uit de as van het oude Kodak is een nieuwe onderneming opgestaan die zich als een hoogtechnologisch bedrijf omschrijft en die de grafische industrie als haar belangrijkste klant ziet. "De reus van de fotografie is dood," roept Claude Desbrugeres, Cluster business director France & Benelux, tijdens een persontmoeting op 10 september uit. "Vandaag zijn we een technologisch bedrijf en richten we ons op de markt van het drukwerk." Na een lange herstructurering die in januari 2012 van start ging, heeft Kodak een gedaanteverandering ondergaan. Het bedrijf is opnieuw 'gezond' en 'rendabel' onderstreept Claude Desbrugeres die voor 2014 een omzet van 2,6 miljard dollar naar voren schuift. Kodak is nu een technologisch B2B-bedrijf - geen B2C-bedrijf meer - en mikt op sectoren zoals de grafische communicatie, de verpakkingen, de functionele druk, maar ook de dienstverlening aan bedrijven. Onder het motto 'What's next is now' - vrij vertaald: de toekomst is vandaag - heeft Kodak zijn nieuwe koers ingezet.Grafische communicatieTechnologieën voor de grafische communicatie waarmee Kodak goed hoopt te scoren, zijn de offsetplaten Sonora, de inkjettechnologie Stream of nog de CtP-systemen. Kodak hoopt in dat marktsegment, dat in totaal goed is voor 455 miljard dollar, een marktaandeel van 13 miljard dollar te veroveren. VerpakkingenIn het segment verpakkingen, een groeisegment overigens, mikt Kodak meer bepaald op de 'slimme' verpakkingen. In eerste instantie hoopt Kodak in die markt, die in totaal goed is voor 247 miljard dollar, een omzet van twee miljard dollar te halen. Ook hier is Kodak van mening dat het bedrijf de juiste, nieuwe technieken in huis heeft om aan de behoeften van de drukkers tegemoet te komen, meer bepaald met de platen Flexcel voor de flexodruk en met de Stream inkjettechnologie. Functioneel drukwerkHet functionele drukwerk is een markt die Kodak nog moet verkennen, maar die erg veelbelovend lijkt. Het drukken van sensoren voor de aanraakschermen van smartphones is het centrale project van dit segment, waarbij onder andere de lasertechnologie met vierkant punt toegepast wordt. Kodak heeft met UniPixel Displays, een Texaans technologiebedrijf, overigens een joint venture opgericht. De resultaten daarvan moeten in 2014 zichtbaar worden. De bedrijven gaan ervan uit dat ze een marktaandeel van twee miljard dollar kunnen halen op die markt die in totaal 28 miljard dollar waard is. Antonio Perez, de CEO van Kodak, blijft nog een jaar op post tot de nieuwe raad van bestuur een opvolger benoemt. Daarna blijft hij gedurende maximum twee jaar nog consultant om de overgang te vergemakkelijken. De maatschappelijke zetel van Kodak is in Rochester (New-York) gevestigd. Het bedrijf boekt vandaag met 8.500 medewerkers (tegenover 120.000 in 1973) een omzet van 2,5 miljard dollar. Kodak dat 25.000 klanten telt, heeft wereldwijd onder andere meer dan 60.000 Prinergy workflows en 16.000 CtP-systemen geïnstalleerd.