Jos Artoos overleed vorige week thuis, omringd door zijn familie. Hij was gedelegeerd bestuurder van artoos group, gevestigd in het Vlaams-Brabantse Kampenhout, van 1994 tot 2013. De familiale ondernemer, germanist van opleiding, bleef actief als voorzitter van de raad van bestuur van het familiebedrijf tot 2019. Toen gaf hij de fakkel door aan zijn dochter Leen en haar man Tom Feyaerts. "Jos was de grote bezieler van artoos group", schrijft Peter Bundervoet, sinds 2017 de CEO van de groep.

Voortrekker en doorduwer

"Jos, voor heel wat collega's onder ons nog steeds 'mijnheer Artoos', was een man met een visie. Hij was een voortrekker en een doorduwer. Dankzij zijn ondernemerschap en gedrevenheid groeide Drukkerij Artoos uit tot artoos group, een toonaangevende speler in de grafische sector. Toonaangevend op het vlak van technologie, kwaliteit en aanbod. Maar vooral ook op het vlak van duurzaamheid", schetst Peter Bundervoet.

Voorliefde voor taal

Tien jaar geleden was Artoos de eerste klimaatneutrale drukkerij in België. "Jos legde de lat altijd hoog, keek over de grenzen van de sector en baande zijn eigen weg", duidt Bundervoet. "Iedereen die met hem samenwerkte, zal zich zijn bevlogenheid herinneren. Zijn continue interesse in alles wat nieuw was. Zijn ernst. Zijn voorliefde voor taal en correcte formuleringen. En zijn trots voor zijn bedrijf."

Wijze woorden

Ik interviewde de ondernemer enkele jaren geleden voor het weekblad Trends naar aanleiding van de overname van de Brusselse drukkerij Hayez. Jos Artoos kende Roularta goed want hij had in 1995, een jaar nadat hij het familiebedrijf had overgenomen, zijn lokale huis-aan-huisbladen verkocht aan de Roeselaarse mediagroep. Inzetten op consolidatie en diversificatie was noodzakelijk. "Drukwerk aanbieden is een commodity geworden, als je alleen dat kan, wordt het moeilijk", zei hij toen tijdens het interview. "Drukken is een heel oud ambacht dat industrie geworden is. Daarom speelt de schaalgrootte een zeer grote rol." Wijze woorden van mijnheer Artoos.

Jos Artoos overleed vorige week thuis, omringd door zijn familie. Hij was gedelegeerd bestuurder van artoos group, gevestigd in het Vlaams-Brabantse Kampenhout, van 1994 tot 2013. De familiale ondernemer, germanist van opleiding, bleef actief als voorzitter van de raad van bestuur van het familiebedrijf tot 2019. Toen gaf hij de fakkel door aan zijn dochter Leen en haar man Tom Feyaerts. "Jos was de grote bezieler van artoos group", schrijft Peter Bundervoet, sinds 2017 de CEO van de groep."Jos, voor heel wat collega's onder ons nog steeds 'mijnheer Artoos', was een man met een visie. Hij was een voortrekker en een doorduwer. Dankzij zijn ondernemerschap en gedrevenheid groeide Drukkerij Artoos uit tot artoos group, een toonaangevende speler in de grafische sector. Toonaangevend op het vlak van technologie, kwaliteit en aanbod. Maar vooral ook op het vlak van duurzaamheid", schetst Peter Bundervoet.Tien jaar geleden was Artoos de eerste klimaatneutrale drukkerij in België. "Jos legde de lat altijd hoog, keek over de grenzen van de sector en baande zijn eigen weg", duidt Bundervoet. "Iedereen die met hem samenwerkte, zal zich zijn bevlogenheid herinneren. Zijn continue interesse in alles wat nieuw was. Zijn ernst. Zijn voorliefde voor taal en correcte formuleringen. En zijn trots voor zijn bedrijf."Ik interviewde de ondernemer enkele jaren geleden voor het weekblad Trends naar aanleiding van de overname van de Brusselse drukkerij Hayez. Jos Artoos kende Roularta goed want hij had in 1995, een jaar nadat hij het familiebedrijf had overgenomen, zijn lokale huis-aan-huisbladen verkocht aan de Roeselaarse mediagroep. Inzetten op consolidatie en diversificatie was noodzakelijk. "Drukwerk aanbieden is een commodity geworden, als je alleen dat kan, wordt het moeilijk", zei hij toen tijdens het interview. "Drukken is een heel oud ambacht dat industrie geworden is. Daarom speelt de schaalgrootte een zeer grote rol." Wijze woorden van mijnheer Artoos.