Als marketeer in hart en nieren vervoegde Kris Michiels net voor de zomer de raad van bestuur van BAM. Hij is intussen benoemd tot voorzitter. Kris Michiels heeft het grootste deel van zijn professionele carrière bij Unilever doorgebracht. Daarnaast bouwde hij ook ervaring op bij de Nationale Loterij, Pepsi-Lipton en enkele digitale startups. In zijn vrije tijd adviseert hij verschillende organisaties over duurzame (digitale) marketing.

Naast zijn ervaring in het veld, kent Michiels ook BAM door en door. Hij leerde de organisatie kennen vanuit verschillende perspectieven. Naast het feit dat hij lid was, was hij ook actief in de Think Thank Sustainability en werd hij in 2021 verkozen als 'Marketing Leader of the Year' bij de Belgian Marketing Awards. Vandaag is hij naast voorzitter ook nog lesgever bij de Meaningful Marketing Labs.

Nieuwe accenten

Tijdens zijn voorzitterschap wil Kris Michiels samen met de raad van bestuur een aantal nieuwe accenten leggen. "Er is een echte nood aan een onafhankelijke marketingorganisatie zoals BAM, die de marketingsector kan verdedigen, marketers kan begeleiden doorheen hun loopbaan en die vooral bedrijven en talenten kan verbinden", zegt hij. "Je merkt dat marketing op een kantelpunt zit. Er zijn veel transformaties die versnellen en het is nu aan ons om te blijven leiden en de marketingtoekomst zelf te creëren."

Om op die uitdagingen in te spelen wil de nieuwe voorzitter vooral bouwen op het werk van zijn voorgangers. "Er is ontzettend sterk denkwerk gebeurd binnen BAM", duidt Kris Michiels. De nieuwe voorzitter wil nu een stap verder gaan: "Op een gegeven moment moet je de stap zetten van denken naar doen." Dat vertaalt zich in concrete actiepunten waarop hij tijdens zijn voorzitterschap wil focussen.

Belangenverdediging

Michiels wil sterker inzetten op de belangenverdediging van de sector, en op dat vlak dient zich een momentum aan. België wordt namelijk volgend jaar voorzitter van de Raad van de Europese Unie en er staan verschillende marketingonderwerpen op de agenda. "Dat biedt kansen om ons vak en onze expertise te promoten. We gaan sowieso een interessante regularisatieperiode tegemoet, waarin BAM als onafhankelijke marketingassociatie een belangrijke rol moet spelen", klinkt het. "Er komt vanuit Europa heel wat regelgeving op ons af en dat zal niet snel stoppen." Hij gaat verder: "Het is onze ambitie een luidere stem te hebben in dat belangendebat, maar ook om snel en praktisch nieuwe regels en guidelines duidelijk te vertalen naar onze leden toe."

Daarnaast wil Kris Michiels ook duidelijkheid scheppen rond het marketingmodel van BAM. "Meaningful, verantwoorde marketing gaat over meaningfulness en over marketing, maar de klemtoon ligt wel nog steeds op marketing", zegt de voorzitter. "Hoe kunnen we marketers en bedrijven helpen om future-fit te blijven? Het gaat over de juiste marketingcompetenties, maar wel bekeken door een unieke 'meaningful' lens. Voor BAM de enige manier om aan future-fit marketing te doen."

Connector

De nieuwe voorzitter wil zich daarnaast ook focussen op de relevantie en de aanwezigheid van BAM binnen de marketingwereld. Zo vindt Kris Michiels het belangrijk om de rol van connector op te nemen tussen verschillende leden en groepen. "We hebben heel veel leden, friends of BAM, bedrijven en partners... Ik wil kijken hoe ik die marketeers meer kan verbinden zodat ze iets kunnen betekenen voor elkaar. Dat kan zowel op individueel als op bedrijfsniveau."

Michiels streeft verder naar een vereenvoudiging van het BAM-programma, zodat het makkelijker te vinden en relevanter is. "Ik ben een grote fan van het Lagom principe, wat zoveel betekent als net genoeg, niet teveel en niet te weinig. Met het BAM-aanbod willen we marketeers maximaal inspireren, met minimale inspanning voor onze leden." Tot slot is het voor hem belangrijk dat de zichtbaarheid van de organisatie vergroot. "Uiteindelijk is het mijn doel dat bedrijven en marketeers trots zijn om deel uit te maken van BAM, een verbindende, positieve community", besluit de nieuwe voorzitter.

Als marketeer in hart en nieren vervoegde Kris Michiels net voor de zomer de raad van bestuur van BAM. Hij is intussen benoemd tot voorzitter. Kris Michiels heeft het grootste deel van zijn professionele carrière bij Unilever doorgebracht. Daarnaast bouwde hij ook ervaring op bij de Nationale Loterij, Pepsi-Lipton en enkele digitale startups. In zijn vrije tijd adviseert hij verschillende organisaties over duurzame (digitale) marketing.Naast zijn ervaring in het veld, kent Michiels ook BAM door en door. Hij leerde de organisatie kennen vanuit verschillende perspectieven. Naast het feit dat hij lid was, was hij ook actief in de Think Thank Sustainability en werd hij in 2021 verkozen als 'Marketing Leader of the Year' bij de Belgian Marketing Awards. Vandaag is hij naast voorzitter ook nog lesgever bij de Meaningful Marketing Labs.Tijdens zijn voorzitterschap wil Kris Michiels samen met de raad van bestuur een aantal nieuwe accenten leggen. "Er is een echte nood aan een onafhankelijke marketingorganisatie zoals BAM, die de marketingsector kan verdedigen, marketers kan begeleiden doorheen hun loopbaan en die vooral bedrijven en talenten kan verbinden", zegt hij. "Je merkt dat marketing op een kantelpunt zit. Er zijn veel transformaties die versnellen en het is nu aan ons om te blijven leiden en de marketingtoekomst zelf te creëren."Om op die uitdagingen in te spelen wil de nieuwe voorzitter vooral bouwen op het werk van zijn voorgangers. "Er is ontzettend sterk denkwerk gebeurd binnen BAM", duidt Kris Michiels. De nieuwe voorzitter wil nu een stap verder gaan: "Op een gegeven moment moet je de stap zetten van denken naar doen." Dat vertaalt zich in concrete actiepunten waarop hij tijdens zijn voorzitterschap wil focussen.Michiels wil sterker inzetten op de belangenverdediging van de sector, en op dat vlak dient zich een momentum aan. België wordt namelijk volgend jaar voorzitter van de Raad van de Europese Unie en er staan verschillende marketingonderwerpen op de agenda. "Dat biedt kansen om ons vak en onze expertise te promoten. We gaan sowieso een interessante regularisatieperiode tegemoet, waarin BAM als onafhankelijke marketingassociatie een belangrijke rol moet spelen", klinkt het. "Er komt vanuit Europa heel wat regelgeving op ons af en dat zal niet snel stoppen." Hij gaat verder: "Het is onze ambitie een luidere stem te hebben in dat belangendebat, maar ook om snel en praktisch nieuwe regels en guidelines duidelijk te vertalen naar onze leden toe."Daarnaast wil Kris Michiels ook duidelijkheid scheppen rond het marketingmodel van BAM. "Meaningful, verantwoorde marketing gaat over meaningfulness en over marketing, maar de klemtoon ligt wel nog steeds op marketing", zegt de voorzitter. "Hoe kunnen we marketers en bedrijven helpen om future-fit te blijven? Het gaat over de juiste marketingcompetenties, maar wel bekeken door een unieke 'meaningful' lens. Voor BAM de enige manier om aan future-fit marketing te doen."De nieuwe voorzitter wil zich daarnaast ook focussen op de relevantie en de aanwezigheid van BAM binnen de marketingwereld. Zo vindt Kris Michiels het belangrijk om de rol van connector op te nemen tussen verschillende leden en groepen. "We hebben heel veel leden, friends of BAM, bedrijven en partners... Ik wil kijken hoe ik die marketeers meer kan verbinden zodat ze iets kunnen betekenen voor elkaar. Dat kan zowel op individueel als op bedrijfsniveau."Michiels streeft verder naar een vereenvoudiging van het BAM-programma, zodat het makkelijker te vinden en relevanter is. "Ik ben een grote fan van het Lagom principe, wat zoveel betekent als net genoeg, niet teveel en niet te weinig. Met het BAM-aanbod willen we marketeers maximaal inspireren, met minimale inspanning voor onze leden." Tot slot is het voor hem belangrijk dat de zichtbaarheid van de organisatie vergroot. "Uiteindelijk is het mijn doel dat bedrijven en marketeers trots zijn om deel uit te maken van BAM, een verbindende, positieve community", besluit de nieuwe voorzitter.