Sinds augustus - en dat tot 1 december - doet een smart #1 met een artistieke bekleding verschillende plekken in België aan. "Ook al is de nieuwe SUV smart #1 flink gegroeid en lijkt hij in niets op de oorspronkelijke auto, toch wou Smart Belgium het artistieke DNA van het merk doen herleven door gebruik te maken van verschillende hedendaagse kunstvormen, waaronder de schilderkunst", zegt Smart Belgium.

De opdracht voor deze eerste smart #1 'Art Car' was duidelijk: het originele, kleurrijke en artistieke concept doen herleven door er extra kleuren en een scheut optimisme aan toe te voegen. Om die uitdaging tot een goed einde te brengen, heeft Smart Belgium een beroep gedaan op de Belgische kunstenaar Oli-B die zich helemaal in het concept van Smart Belgium kan vinden.

Doeken, gevels en een auto

Kunstenaar Oli-B creëert een eigen wereld met kleuren die hij met veel passie combineert. De doeken in zijn Brusselse atelier vallen op door hun gekleurde geometrische abstracties, soms met heel levendige kleuren en soms met subtiele verloopkleuren. Daarnaast levert hij ook geregeld muurschilderingen af (in Knokke, Brussel of nog Los Angeles).

Om de 'Art Car' te creëren, ging Oli-B uit van de plannen van de auto. Op die plannen projecteerde hij in eerste instantie delen van bestaande doeken, vervolgens paste hij de kleuren en motieven aan, herwerkte hij bepaalde elementen en zette hij de technische beperkingen die het volume en de vorm van de auto hem oplegden, naar zijn hand. "De kunstenaar beheerst even goed de instrumenten van de klassieke schilderkunst als digitaal design", zegt Smart Belgium.

Car wrapping

Om de wagen te bekleden, werd een beroep gedaan op Graficko, een onderneming uit Braine-L'Alleud die zich in druk, belettering, car wrapping en digitaal design gespecialiseerd heeft. De drukkerij is uitgerust met een HP Latex 360 printer (waarmee het zelfklevende vinyl bedrukt werd) en met een Summa-stansplotter. Graficko werkt met films van verschillende leveranciers zoals 3M, Avery Dennison en Arlon Graphics.

Graficko uit Braine-L'Alleud heeft de 'Art Car' bekleed., @Jules Césure
Graficko uit Braine-L'Alleud heeft de 'Art Car' bekleed. © @Jules Césure

Om de smart Art Car te realiseren, kregen de gegoten en met warmte vervormbare films van Arlon Graphics de voorkeur. "Ik raad dit merk aan om voertuigen volledig te bekleden", zegt Anthony Machuca Da Silva, bedrijfsleider van Graficko. "Het gaat om de eerste vinyls ter wereld met een volledig onzichtbare lijm in een golfpatroon in plaats van een ruitjespatroon. De films van Arlon Graphics onderscheiden zich omdat ze duurzamer zijn, omdat ze bij het aanbrengen geen markeringen achterlaten, omdat ze een garantie van 8 jaar hebben en omdat ze een uitzonderlijke matte afwerking hebben die een betere kleurweergave mogelijk maakt. De kunstenaar Oli-B heeft overigens kunnen vaststellen dat er geen kleurverschillen waren tussen het oorspronkelijke werk en de bekleding", legt Machuca Da Silva uit. Er waren zeven werkdagen nodig om de auto klaar te maken, van de voorbereiding van de bestanden tot het aanbrengen van de films. Graficko biedt ook opleidingen aan, van één tot vier dagen of op maat.

Waar kan je de smart #1 'Art Car' bekijken?

- Van 25 tot 30 september bij smart GMS Leuven

- Van 2 tot 7 oktober bij het Star Mobility Center Mechelen

- Van 16 tot 27 oktober bij Saga Piret Nivelles

- Van 30 oktober tot 5 november bij Groep Jam in Hasselt

- Van 17 tot 19 november op de Interclassics beurs in Brussels Expo

- Van 21 november tot 1 december bij Mannès in Overijse.

Sinds augustus - en dat tot 1 december - doet een smart #1 met een artistieke bekleding verschillende plekken in België aan. "Ook al is de nieuwe SUV smart #1 flink gegroeid en lijkt hij in niets op de oorspronkelijke auto, toch wou Smart Belgium het artistieke DNA van het merk doen herleven door gebruik te maken van verschillende hedendaagse kunstvormen, waaronder de schilderkunst", zegt Smart Belgium.De opdracht voor deze eerste smart #1 'Art Car' was duidelijk: het originele, kleurrijke en artistieke concept doen herleven door er extra kleuren en een scheut optimisme aan toe te voegen. Om die uitdaging tot een goed einde te brengen, heeft Smart Belgium een beroep gedaan op de Belgische kunstenaar Oli-B die zich helemaal in het concept van Smart Belgium kan vinden.Kunstenaar Oli-B creëert een eigen wereld met kleuren die hij met veel passie combineert. De doeken in zijn Brusselse atelier vallen op door hun gekleurde geometrische abstracties, soms met heel levendige kleuren en soms met subtiele verloopkleuren. Daarnaast levert hij ook geregeld muurschilderingen af (in Knokke, Brussel of nog Los Angeles).Om de 'Art Car' te creëren, ging Oli-B uit van de plannen van de auto. Op die plannen projecteerde hij in eerste instantie delen van bestaande doeken, vervolgens paste hij de kleuren en motieven aan, herwerkte hij bepaalde elementen en zette hij de technische beperkingen die het volume en de vorm van de auto hem oplegden, naar zijn hand. "De kunstenaar beheerst even goed de instrumenten van de klassieke schilderkunst als digitaal design", zegt Smart Belgium.Om de wagen te bekleden, werd een beroep gedaan op Graficko, een onderneming uit Braine-L'Alleud die zich in druk, belettering, car wrapping en digitaal design gespecialiseerd heeft. De drukkerij is uitgerust met een HP Latex 360 printer (waarmee het zelfklevende vinyl bedrukt werd) en met een Summa-stansplotter. Graficko werkt met films van verschillende leveranciers zoals 3M, Avery Dennison en Arlon Graphics.Om de smart Art Car te realiseren, kregen de gegoten en met warmte vervormbare films van Arlon Graphics de voorkeur. "Ik raad dit merk aan om voertuigen volledig te bekleden", zegt Anthony Machuca Da Silva, bedrijfsleider van Graficko. "Het gaat om de eerste vinyls ter wereld met een volledig onzichtbare lijm in een golfpatroon in plaats van een ruitjespatroon. De films van Arlon Graphics onderscheiden zich omdat ze duurzamer zijn, omdat ze bij het aanbrengen geen markeringen achterlaten, omdat ze een garantie van 8 jaar hebben en omdat ze een uitzonderlijke matte afwerking hebben die een betere kleurweergave mogelijk maakt. De kunstenaar Oli-B heeft overigens kunnen vaststellen dat er geen kleurverschillen waren tussen het oorspronkelijke werk en de bekleding", legt Machuca Da Silva uit. Er waren zeven werkdagen nodig om de auto klaar te maken, van de voorbereiding van de bestanden tot het aanbrengen van de films. Graficko biedt ook opleidingen aan, van één tot vier dagen of op maat.