Het Japanse Kyocera heeft een overeenkomst om Nixka, de Franse fabrikant van inkjetmotoren en inkjetprintsystemen, over te nemen. Nixka is gevestigd in Aubagne, in Zuidwest-Frankrijk. Vanaf 1 april opereert Nixka onder de naam Kyocera Nixka Inkjet Systems SAS, oftwel Kyocera Nixka. Het Franse bedrijf telt 13 medewerkers.

Kyocera, dat in 1959 opgericht werd als een producent van hoogwaardig keramiek, telt wereldwijd meer dan 78.000 werknemers. Kyocera is overigens de samentrekking van Kyoto (de stad waar de hoofdzetel van de groep gevestigd is) en 'ceramics'. Sinds 2007 heeft Kyocera zijn digitale drukactiviteiten uitgebreid met nieuwe toepassingen in de commerciële en industriële druk. Het Japanse bedrijf staat bekend om zijn inkjetprintkoppen met keramische onderdelen waar heel wat andere printerfabrikanten gebruik van maken. Behalve de inkjetkoppen levert de Japanse fabrikant ook laserprinters (desktopmodellen) en sinds 2019 de velleninkjetpers TaskAlfa Pro 15000c (150 A4-pagina's/minuut) voor transactioneel drukwerk.

Nieuwe markten

Door de overname van Nixka breidt Kyocera zijn activiteiten uit tot nieuwe markten zoals de printmotoren en de geïntegreerde systemen en diensten. Kyocera wil de synergie maximaliseren door de expertise van beide bedrijven te bundelen en door het gebruik van inkjetprinttechnologieën te veralgemenen en door nieuwe producten en toepassingen te ontwikkelen.

Het merk Nixka zag in 2020 het licht maar op de website zegt de oprichtersploeg meer dan 30 jaar ervaring te hebben in het onderzoek naar en de ontwikkeling van inkjettechnologieën ('druppels op aanvraag') voor industriële toepassingen. Nixka begeleidt constructeurs (zoals Tecnau, Hunkeler, Memjet, enz.) en merkeigenaars om snelle en duurzame inkjetoplossingen in te voeren. De printmotoren en -systemen van Nixka integreren de premium inkjetkoppen van Kyocera en worden geoptimaliseerd opdat klanten ze gemakkelijk zouden kunnen gebruiken. "Wegens de groeiende trend naar gepersonaliseerd drukwerk in kleine oplagen, zou de vraag naar de oplossingen van Nixka moeten stijgen", meent Kyocera.

Het Japanse Kyocera heeft een overeenkomst om Nixka, de Franse fabrikant van inkjetmotoren en inkjetprintsystemen, over te nemen. Nixka is gevestigd in Aubagne, in Zuidwest-Frankrijk. Vanaf 1 april opereert Nixka onder de naam Kyocera Nixka Inkjet Systems SAS, oftwel Kyocera Nixka. Het Franse bedrijf telt 13 medewerkers.Kyocera, dat in 1959 opgericht werd als een producent van hoogwaardig keramiek, telt wereldwijd meer dan 78.000 werknemers. Kyocera is overigens de samentrekking van Kyoto (de stad waar de hoofdzetel van de groep gevestigd is) en 'ceramics'. Sinds 2007 heeft Kyocera zijn digitale drukactiviteiten uitgebreid met nieuwe toepassingen in de commerciële en industriële druk. Het Japanse bedrijf staat bekend om zijn inkjetprintkoppen met keramische onderdelen waar heel wat andere printerfabrikanten gebruik van maken. Behalve de inkjetkoppen levert de Japanse fabrikant ook laserprinters (desktopmodellen) en sinds 2019 de velleninkjetpers TaskAlfa Pro 15000c (150 A4-pagina's/minuut) voor transactioneel drukwerk. Door de overname van Nixka breidt Kyocera zijn activiteiten uit tot nieuwe markten zoals de printmotoren en de geïntegreerde systemen en diensten. Kyocera wil de synergie maximaliseren door de expertise van beide bedrijven te bundelen en door het gebruik van inkjetprinttechnologieën te veralgemenen en door nieuwe producten en toepassingen te ontwikkelen. Het merk Nixka zag in 2020 het licht maar op de website zegt de oprichtersploeg meer dan 30 jaar ervaring te hebben in het onderzoek naar en de ontwikkeling van inkjettechnologieën ('druppels op aanvraag') voor industriële toepassingen. Nixka begeleidt constructeurs (zoals Tecnau, Hunkeler, Memjet, enz.) en merkeigenaars om snelle en duurzame inkjetoplossingen in te voeren. De printmotoren en -systemen van Nixka integreren de premium inkjetkoppen van Kyocera en worden geoptimaliseerd opdat klanten ze gemakkelijk zouden kunnen gebruiken. "Wegens de groeiende trend naar gepersonaliseerd drukwerk in kleine oplagen, zou de vraag naar de oplossingen van Nixka moeten stijgen", meent Kyocera.