De familiale labelproducent Etivoet trekt voluit de kaart van een duurzame toekomst. Het bedrijf uit Deinze liet zijn emissiereductiedoelstellingen vastleggen in een onafhankelijke klimaataudit.

De milieutargets die Etivoet zichzelf oplegt zijn gebaseerd op het meest ambitieuze doel van de Klimaatovereenkomst van Parijs: de globale opwarming van de aarde onder 1,5 °C houden. "Naast eerdere externe certificatie voor kwaliteit (ISO9001), hygiëne (BRC) en people management (Investors In People) zetten we met de erkenning van het Science Based Targets Initiative nu ook nog meer in op milieu", zegt zaakvoerder Frederik Voet.

Het Science Based Targets-initiatief (SBTi) is een samenwerking tussen CDP, United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) en het World Wide Fund for Nature (WWF). Het SBTi beoordeelt onafhankelijk de doelen van bedrijven. Elk bedrijf dat zich wil engageren voor het initiatief, wordt volledig doorgelicht. Alle aspecten van de bedrijfsvoering, worden bekeken: van productieproces, tot woon-werkverkeer en afvalverwerking.

De beoordeling is vervolgens de basis voor een emissiereductieplan dat op bedrijfsniveau wordt uitgewerkt. Afhankelijk van hoe ver een bedrijf in zijn doelstellingen wil gaan, bekijkt het initiatief welke veranderingen ondernomen moeten worden om de emissie te reduceren.

Halvering van de CO2-uitstoot

Met een hybride wagenpark, zonnepanelen en een afvalplan werden de eerste stappen richting een duurzame toekomst al een tijd geleden gezet, maar nu wil het familiebedrijf nog verder gaan. "Aandacht voor mens en milieu staan bovenaan onze agenda", zegt Frederik Voet.

"We mikken op een halvering van onze CO2-uitstoot tegen 2030. Om dat ambitieuze doel te halen zullen we doorheen heel het bedrijf kijken hoe we minder energie kunnen verbruiken en op welke manier we de energie die we verbruiken, kunnen verduurzamen. Van machine- en wagenpark tot de verlichting en verwarming van de gebouwen; alle aspecten van de bedrijfsvoering zullen aan bod komen."

Composteerbaar etiket

Etivoet trekt reeds langer de kaart van duurzaamheid. Zo introduceerden ze in 2020 het 100% VOC-vrije label. Traditionele etiketten bevatten vaak 'Volatiele Organische Componenten', schadelijke chemicaliën die dwars door dunne verpakkingen heen in producten migreren, wat niet gebeurt bij het VOC-vrije label. Ook met een volledig gecertificeerd industrieel composteerbaar etiket kwam Etivoet als een van de eersten naar buiten.

"Aandacht voor het milieu moet een van de prioriteiten zijn voor de hele grafische sector en we moeten ambitieuze doelen durven stellen voor onszelf. Onze klanten zullen in de toekomst nog meer van hun leveranciers eisen dat producten en diensten duurzaam zijn. Daarnaast moet milieuvriendelijke bedrijfsvoering simpelweg een drijfveer worden voor de sector", besluit Frederik Voet.

Etivoet is gespecialiseerd in de productie van zelfklevende etiketten op rol.
De familiale labelproducent Etivoet trekt voluit de kaart van een duurzame toekomst. Het bedrijf uit Deinze liet zijn emissiereductiedoelstellingen vastleggen in een onafhankelijke klimaataudit.De milieutargets die Etivoet zichzelf oplegt zijn gebaseerd op het meest ambitieuze doel van de Klimaatovereenkomst van Parijs: de globale opwarming van de aarde onder 1,5 °C houden. "Naast eerdere externe certificatie voor kwaliteit (ISO9001), hygiëne (BRC) en people management (Investors In People) zetten we met de erkenning van het Science Based Targets Initiative nu ook nog meer in op milieu", zegt zaakvoerder Frederik Voet.Het Science Based Targets-initiatief (SBTi) is een samenwerking tussen CDP, United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) en het World Wide Fund for Nature (WWF). Het SBTi beoordeelt onafhankelijk de doelen van bedrijven. Elk bedrijf dat zich wil engageren voor het initiatief, wordt volledig doorgelicht. Alle aspecten van de bedrijfsvoering, worden bekeken: van productieproces, tot woon-werkverkeer en afvalverwerking.De beoordeling is vervolgens de basis voor een emissiereductieplan dat op bedrijfsniveau wordt uitgewerkt. Afhankelijk van hoe ver een bedrijf in zijn doelstellingen wil gaan, bekijkt het initiatief welke veranderingen ondernomen moeten worden om de emissie te reduceren.Met een hybride wagenpark, zonnepanelen en een afvalplan werden de eerste stappen richting een duurzame toekomst al een tijd geleden gezet, maar nu wil het familiebedrijf nog verder gaan. "Aandacht voor mens en milieu staan bovenaan onze agenda", zegt Frederik Voet."We mikken op een halvering van onze CO2-uitstoot tegen 2030. Om dat ambitieuze doel te halen zullen we doorheen heel het bedrijf kijken hoe we minder energie kunnen verbruiken en op welke manier we de energie die we verbruiken, kunnen verduurzamen. Van machine- en wagenpark tot de verlichting en verwarming van de gebouwen; alle aspecten van de bedrijfsvoering zullen aan bod komen."Etivoet trekt reeds langer de kaart van duurzaamheid. Zo introduceerden ze in 2020 het 100% VOC-vrije label. Traditionele etiketten bevatten vaak 'Volatiele Organische Componenten', schadelijke chemicaliën die dwars door dunne verpakkingen heen in producten migreren, wat niet gebeurt bij het VOC-vrije label. Ook met een volledig gecertificeerd industrieel composteerbaar etiket kwam Etivoet als een van de eersten naar buiten."Aandacht voor het milieu moet een van de prioriteiten zijn voor de hele grafische sector en we moeten ambitieuze doelen durven stellen voor onszelf. Onze klanten zullen in de toekomst nog meer van hun leveranciers eisen dat producten en diensten duurzaam zijn. Daarnaast moet milieuvriendelijke bedrijfsvoering simpelweg een drijfveer worden voor de sector", besluit Frederik Voet.