Het Leuvense stadsbestuur legt deze maand een belasting op ongeadresseerde post ter stemming voor aan de gemeenteraad. Die dient om de papierberg te laten slinken, niet om inkomsten te genereren, legt Groen Leuven uit. Bovendien wordt onderzocht of een algemeen verbod op ongeadresseerd drukwerk mogelijk is, "tenzij bewoners expliciet op hun brievenbus vermelden dat ze ongeadresseerd drukwerk wensen".

Schepen van afvalbeleid Thomas Van Oppens (Groen) licht toe: "Veel reclamefolders belanden ongelezen op de papierstapel. Dat is zonde van het papier en het vergroot de afvalberg. Nu moeten inwoners een sticker op hun brievenbus hangen als ze géén reclame wensen. Wij willen de logica omdraaien."

In België heeft volgens cijfers van bpost 19 procent van de brievenbussen een reclame-werende sticker. De Vlaamse Ombudsman adviseerde twee jaar geleden om een 'graag-reclame'-sticker in te voeren. De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) toont zich echter voorstander van het handhaven van de bestaande stickers, verklaarde minister Koen Van den Heuvel afgelopen maart: "De stickers zullen door de sector van het ongeadresseerd reclamedrukwerk actiever worden gepromoot." De sector kwam ook in het Waalse Gewest tot soortgelijke afspraken. De gesprekken met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn nog gaande.

In Nederland, waar zo'n 21 procent van de huishoudens een brievenbussticker heeft, voert de folderbranche samen met de grafische industrie een rechtszaak tegen de stad Amsterdam. Daar werd begin 2018 eigenmachtig de 'Ja'-sticker ingevoerd, als vervanging van de landelijk geldende 'ja-nee' en 'nee-nee'-stickers. Vorige week werd de rechterlijke uitspraak in hoger beroep echter opnieuw uitgesteld. Ondertussen werken meerdere Nederlandse steden aan een soortgelijke 'opt-in'-regeling, terwijl de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) aan een nieuwe landelijke richtlijn werkt.

Het aantal Duitse huishoudens dat ongeadresseerd reclamedrukwerk in de brievenbus weigert, groeit. Landelijk gezien heeft 26,7 procent nu een "Bitte keine Werbung einwerfen"-sticker, twee jaar geleden was dat nog 24,7 procent. In de tien grootste steden van Duitsland heeft nu ongeveer een op de drie brievenbussen zo'n sticker, maar in studentensteden zoals Frankfurt, Stuttgart en Heidelberg is dat zelfs meer dan de helft. München gaat aan de leiding: daar weigert 61,5 procent van de huishoudens nog reclame te ontvangen. Verder zegt 56 procent van de Duitsers die wel reclamedrukwerk ontvangen het geheel of gedeeltelijk onmiddellijk weg te gooien. Dat blijkt uit onderzoek van het Zeitungsmarktforschung Gesellschaft der deutschen Zeitungen (ZMG), dat de gelegenheid ook aangrijpt om te wijzen op de mogelijkheid om bijlagen bij kranten in te steken.