1 juli 2021 wordt ongetwijfeld een symbolische datum voor Fedrigoni. Het was immers de eerste dag waarop in Italië opnieuw evenementen georganiseerd mochten worden die door genodigden bijgewoond konden worden. De ceremonie vond plaats in het ADI Design Museum Compasso d'Oro, dat onlangs in Milaan geopend werd. Een selecte groep designers, drukkers, uitgevers en vertegenwoordigers van merken maakte het evenement persoonlijk mee. Parallel daarmee volgden 680 mensen in het buitenland het evenement direct via internet en Instagram.

Voor de twaalfde editie van de 'Fedrigoni Top Award' waren er niet minder dan 1100 inschrijvingen uit 32 landen. In eerste instantie werden 400 projecten geselecteerd waarvan er uiteindelijk 50 behouden bleven. De projecten werden in vier categorieën ingedeeld: 'Verpakking', 'Etiketten', 'Uitgeverij' en 'Bedrijfsidentiteit'. Voor elke categorie koos een onafhankelijke jury, die uit zes professionals uit de wereld van de communicatie en de design bestond, drie laureaten. De wedstrijd wil de schijnwerpers richten op de creativiteit en het vermogen om te innoveren. Voorwaarde was wel om gebruik te maken van de mooiste papieren van het Italiaanse merk, of van de papieren Fabriano of van het zelfklevende materiaal By Manter. Tot 3 juli was een tentoonstelling van de vijftig geselecteerde werken open voor het publiek.

Onderscheiding voor een Nederlandse drukker

Geen laureaat uit de Benelux, maar in de categorie 'Uitgeverij' viel wel de Nederlandse drukker op die de publicatie No One Can Fail - Écrire son nom (UPO 3) gerealiseerd had. UPO - Unidentified Paper Object is een gelegenheidspublicatie met steeds hetzelfde formaat, maar waarbij het papier, de druk- en bindtechnieken van het ene tot het andere nummer kunnen verschillen. Deze publicatie toont typografische vormen die voortgekomen zijn uit de activiteiten van de Franse Marion Bataille. Marion doceert grafiek en typografie (ze houdt ook geregeld lezingen over die onderwerpen) en is al verscheidene jaren op zoek naar alternatieve instrumenten om te leren lezen en schrijven. Haar uitgangspunt is dat de typografie een kunstvorm is die voor iedereen toegankelijk is en om die visie waar te maken, combineert ze allerlei elementen. Uit haar werk dat ze met jongeren gecreëerd heeft, heeft de grafische studio Rejane Dal Bello (VK) 64 platen met vrije composities in het kleurenpalet zwart-wit-rood samengesteld. Het drukwerk werd gerealiseerd door Zwaan Lenoir (Nederland) en de uitgever is Non standard (Frankrijk). Het werk van 23 x 32,5 cm werd gedrukt op de papieren Arcoprint Milk, Splendorgel Extra White en Symbol Freelife Raster.

De publicatie 'No One Can Fail - Écrire son nom' werd onderscheiden in de categorie 'Uitgeverij'.

Financiële resultaten en duurzaamheidsplannen

De groep Fedrigoni sloot het jaar 2020 af met een omzet van meer dan 1,3 miljard euro. Tegelijk engageert Fedrigoni zich ertoe om geen industrieel afval meer te storten en om meer vrouwen in directiefuncties te benoemen.

Fedrigoni is een van belangrijkste groepen ter wereld die zich toelegt op de productie en verkoop van speciale papieren voor hoogwaardige verpakkingen, uitgaven, grafisch werk en zelfklevende etiketten. De groep sloot 2020 af met een omzet van 1,3 miljard euro, een groei van 200 miljoen euro in vergelijking met het jaar daarvoor. De pro forma aangepaste Ebitda bedroeg 197,2 miljoen euro. "Het bedrijf is nu de derde internationale speler op het vlak van zelfklevend materiaal, terwijl het in Europa de nummer één is in wijnetiketten en speciale papieren. De groep telt 4000 medewerkers in 25 landen, beschikt over 34 productie- en snijvestigingen en biedt meer dan 25.000 producten aan", vermeldt het persbericht. De groei van de omzet in 2020 is te verklaren door de overname van de Italiaanse groep Ritrama, die in zelfklevende etiketten gespecialiseerd is. In december van dat jaar heeft Fedrigoni ook de Mexicaanse groep IP Venus overgenomen.

De groep Fedrigoni heeft op het vlak van milieu, sociale verantwoordelijkheid en beheer een nieuwe strategie uitgewerkt die in 2030 volledig ingevoerd moet zijn. De groep heeft doelstellingen vastgelegd om op milieuvlak een referentie te worden en om een van de beste werkgevers te worden op het vlak van veiligheid, inclusie en carrièrekansen. Bij de doelstellingen: het aantal vrouwen in directiefuncties met 20 à 30 procent verhogen; een duurzaam beheer van water in het productieproces; de volledige recyclage van het industriële afval; en een vermindering van de CO2-uitstoot met 30 procent. Daarnaast moet 95 procent van de leveranciers volgens de ESG-normen gekwalificeerd zijn (ESG: Environmental, Social & Governance). Fedrigoni voorziet ook om het aantal milieuvriendelijke oplossingen in de sector van het papier en zelfklevend materiaal uit te breiden.

De milieupolitiek van Fedrigoni komt aan bod in een meer uitgebreide bijdrage over de circulaire economie die in het septembernummer van Grafisch Nieuws zal verschijnen.

1 juli 2021 wordt ongetwijfeld een symbolische datum voor Fedrigoni. Het was immers de eerste dag waarop in Italië opnieuw evenementen georganiseerd mochten worden die door genodigden bijgewoond konden worden. De ceremonie vond plaats in het ADI Design Museum Compasso d'Oro, dat onlangs in Milaan geopend werd. Een selecte groep designers, drukkers, uitgevers en vertegenwoordigers van merken maakte het evenement persoonlijk mee. Parallel daarmee volgden 680 mensen in het buitenland het evenement direct via internet en Instagram.Voor de twaalfde editie van de 'Fedrigoni Top Award' waren er niet minder dan 1100 inschrijvingen uit 32 landen. In eerste instantie werden 400 projecten geselecteerd waarvan er uiteindelijk 50 behouden bleven. De projecten werden in vier categorieën ingedeeld: 'Verpakking', 'Etiketten', 'Uitgeverij' en 'Bedrijfsidentiteit'. Voor elke categorie koos een onafhankelijke jury, die uit zes professionals uit de wereld van de communicatie en de design bestond, drie laureaten. De wedstrijd wil de schijnwerpers richten op de creativiteit en het vermogen om te innoveren. Voorwaarde was wel om gebruik te maken van de mooiste papieren van het Italiaanse merk, of van de papieren Fabriano of van het zelfklevende materiaal By Manter. Tot 3 juli was een tentoonstelling van de vijftig geselecteerde werken open voor het publiek.Geen laureaat uit de Benelux, maar in de categorie 'Uitgeverij' viel wel de Nederlandse drukker op die de publicatie No One Can Fail - Écrire son nom (UPO 3) gerealiseerd had. UPO - Unidentified Paper Object is een gelegenheidspublicatie met steeds hetzelfde formaat, maar waarbij het papier, de druk- en bindtechnieken van het ene tot het andere nummer kunnen verschillen. Deze publicatie toont typografische vormen die voortgekomen zijn uit de activiteiten van de Franse Marion Bataille. Marion doceert grafiek en typografie (ze houdt ook geregeld lezingen over die onderwerpen) en is al verscheidene jaren op zoek naar alternatieve instrumenten om te leren lezen en schrijven. Haar uitgangspunt is dat de typografie een kunstvorm is die voor iedereen toegankelijk is en om die visie waar te maken, combineert ze allerlei elementen. Uit haar werk dat ze met jongeren gecreëerd heeft, heeft de grafische studio Rejane Dal Bello (VK) 64 platen met vrije composities in het kleurenpalet zwart-wit-rood samengesteld. Het drukwerk werd gerealiseerd door Zwaan Lenoir (Nederland) en de uitgever is Non standard (Frankrijk). Het werk van 23 x 32,5 cm werd gedrukt op de papieren Arcoprint Milk, Splendorgel Extra White en Symbol Freelife Raster.