Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg BAM adverteerders (goed voor meer dan de helft van de respondenten), bureaus en media naar de digitale bestedingen van het afgelopen jaar. Uit de antwoorden bleek dat in 2021, na een jaar van stabiliteit, weer een sterke groei werd opgetekend. Nagenoeg een miljard euro ging naar digitale media. De 935,6 miljoen is 28 procent meer dan een jaar eerder. Toen kwam het cijfer op 732 miljoen uit, net als in 2019. "Net als in 2020 zijn de resultaten trouwens gekruist met de cijfers van de UMA, wat de juistheid ervan ten goede komt", stelt BAM.

Social media is grootste digitale mediakanaal

Tussen de goede resultaten voor digitale media springen een aantal media eruit. Zo steeg video in 2021 met 46 procent (van 82 tot 120 miljoen). Paid search ging er 37 procent op vooruit (van 134 naar 184 miljoen). Ook display kende een mooie groei: plus 21 procent van 121 naar 147 miljoen euro. BAM brengt wel een nuance aan bij deze cijfers: "Bij zowel video als display is er een groot verschil tussen de cijfers van de bureaus en de cijfers van de adverteerders." Video groeit bij de agencies slechts met 4 procent, terwijl de adverteerders plus 46 rapporteren. Bij display gaat het zelfs om min 14 procent versus 22 procent. Social groeide in totaal met 7 procent. Dit blijft evenwel het grootste digitale mediakanaal, goed voor 24 procent van de bestedingen. Search volgt op de tweede plaats met 20 procent.

Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg BAM adverteerders (goed voor meer dan de helft van de respondenten), bureaus en media naar de digitale bestedingen van het afgelopen jaar. Uit de antwoorden bleek dat in 2021, na een jaar van stabiliteit, weer een sterke groei werd opgetekend. Nagenoeg een miljard euro ging naar digitale media. De 935,6 miljoen is 28 procent meer dan een jaar eerder. Toen kwam het cijfer op 732 miljoen uit, net als in 2019. "Net als in 2020 zijn de resultaten trouwens gekruist met de cijfers van de UMA, wat de juistheid ervan ten goede komt", stelt BAM. Tussen de goede resultaten voor digitale media springen een aantal media eruit. Zo steeg video in 2021 met 46 procent (van 82 tot 120 miljoen). Paid search ging er 37 procent op vooruit (van 134 naar 184 miljoen). Ook display kende een mooie groei: plus 21 procent van 121 naar 147 miljoen euro. BAM brengt wel een nuance aan bij deze cijfers: "Bij zowel video als display is er een groot verschil tussen de cijfers van de bureaus en de cijfers van de adverteerders." Video groeit bij de agencies slechts met 4 procent, terwijl de adverteerders plus 46 rapporteren. Bij display gaat het zelfs om min 14 procent versus 22 procent. Social groeide in totaal met 7 procent. Dit blijft evenwel het grootste digitale mediakanaal, goed voor 24 procent van de bestedingen. Search volgt op de tweede plaats met 20 procent.