NDC Mediagroep was tot vorig jaar een van de laatste zelfstandige krantenuitgeverijen in Nederland, nadat DPG Media en Mediahuis er de dagbladenmarkt de afgelopen jaren al grotendeels veroverden. Beide Belgische uitgeverijen zetten vorig jaar ook hun zinnen op het verlieslatende NDC, dat in de noordelijkste provincies ook drie regionale dagbladen uitgeeft.

In september 2020 stelde Gert Ysebaert, de CEO van de Mediahuis Groep, bij de bekendmaking van de aanstaande overname: "We committeren ons richting de ruim twee miljoen mensen in Noord-Nederland om hun media te koesteren en een warm thuis te bieden binnen onze groep." Het wordt nu duidelijk dat hij daarmee vooral doelde op Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, en Friesch Dagblad. Het afstoten van de gratis weekbladen zou een belangrijk onderdeel zijn van het plan om het bedrijf weer financieel gezond te krijgen. Volgens NDC-CEO Koos Boot zou het 'ideaal zijn' als een Nederlandse partij de weekbladen als geheel wil overnemen: "Maar het valt niet in te schatten of dit gaat lukken".

Mediahuis maakte eind februari 'een sterk resultaat' voor het coronajaar 2020 bekend, vooral dankzij betaalde abonnementen: "Waar de Covid-19-pandemie enerzijds een aanzienlijke impact had op de advertentieomzet, zette de groep anderzijds ijzersterke resultaten neer op het vlak van lezersinkomsten." Inmiddels is 49 procent van de omzet van Mediahuis afkomstig uit Nederland, waar het onder andere ook de landelijk dagbladen NRC en De Telegraaf uitgeeft.

NDC Mediagroep was tot vorig jaar een van de laatste zelfstandige krantenuitgeverijen in Nederland, nadat DPG Media en Mediahuis er de dagbladenmarkt de afgelopen jaren al grotendeels veroverden. Beide Belgische uitgeverijen zetten vorig jaar ook hun zinnen op het verlieslatende NDC, dat in de noordelijkste provincies ook drie regionale dagbladen uitgeeft.In september 2020 stelde Gert Ysebaert, de CEO van de Mediahuis Groep, bij de bekendmaking van de aanstaande overname: "We committeren ons richting de ruim twee miljoen mensen in Noord-Nederland om hun media te koesteren en een warm thuis te bieden binnen onze groep." Het wordt nu duidelijk dat hij daarmee vooral doelde op Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, en Friesch Dagblad. Het afstoten van de gratis weekbladen zou een belangrijk onderdeel zijn van het plan om het bedrijf weer financieel gezond te krijgen. Volgens NDC-CEO Koos Boot zou het 'ideaal zijn' als een Nederlandse partij de weekbladen als geheel wil overnemen: "Maar het valt niet in te schatten of dit gaat lukken". Mediahuis maakte eind februari 'een sterk resultaat' voor het coronajaar 2020 bekend, vooral dankzij betaalde abonnementen: "Waar de Covid-19-pandemie enerzijds een aanzienlijke impact had op de advertentieomzet, zette de groep anderzijds ijzersterke resultaten neer op het vlak van lezersinkomsten." Inmiddels is 49 procent van de omzet van Mediahuis afkomstig uit Nederland, waar het onder andere ook de landelijk dagbladen NRC en De Telegraaf uitgeeft.