Thomas Leysen, topman van Mediahuis, lichtte in een interview met De Tijd de keuze voor expansie richting Ierland toe: "We staan voor belangrijke investeringen in technologie, en dan is schaalgrootte belangrijk, ook over de grenzen heen. Drukpersen zijn een lokaal productieapparaat, digitale knowhow kan je veel makkelijker internationaal uitrollen. Dat zijn we ook van plan bij INM, dat nog niet zo ver staat in zijn digitale transformatie."

INM is uitgever van onder andere de grootste krant in Ierland, Irish Independent, en een twaalftal regionale weekbladen. Gezamenlijk bedraagt de oplage zo'n 1,3 miljoen exemplaren per week. Het in Dublin gevestigde bedrijf telt 800 medewerkers en een omzet van 191 miljoen euro in 2018. INM beschikt over twee drukkerijen, een in Dublin en een in Newry, Noord-Ierland.

Eind februari maakte Mediahuis bekend een 'sterk resultaat' te hebben geboekt in 2018, met een geconsolideerde omzet van 891 miljoen euro en een nettoresultaat van 28 miljoen. De digitale transformatie bij zowel de Belgische titels (waaronder De Standaard) als Nederlandse nieuwsmerken (zoals NRC en De Telegraaf) speelt daarin een belangrijke rol: "De betalingsbereidheid voor digitale journalistiek neemt toe. (...) Maar liefst 1 op de 3 abonnees van De Standaard kiest vandaag voor een digitale formule (met of zonder papieren weekendkrant)." Ook gaat Mediahuis verder met de implementatie van paywalls op de nieuwssites.