'Ben je bereid en in staat je manier van denken en je strategie te veranderen?'. Dat is volgens de marktonderzoekers van Smithers Pira een van de cruciale vragen die elke speler in de verpakkingsmarkt zich moet stellen. Die markt zal in Europa ook de komende jaren met telkens zo'n 2,2 procent blijven groeien (van 69,2 miljard euro in 2017 naar 77,2 miljard euro in 2022), maar er zijn grote veranderingen op komst. Met name de publieke en politieke druk op de industrie om met oplossingen te komen voor de milieuproblematiek rond plastic, dwingt alle spelers tot innovatie. In een bevlogen betoog zette Kestutis Sadauskas, directeur Circulaire Economie en Groene Groei van de Europese Commissie, de ambitieuze doelstellingen en wettelijke maatregelen uiteen. Daarmee was de toon gezet voor de conferentie die weliswaar het motto 'Shaping the Future of Print' voerde, maar toch vooral ook over de toekomst van plastic ging. Binnenkort doen we er uitgebreid verslag van in Grafisch Nieuws.