Die expansieplannen krijgen nu mogelijk een extra impuls: vorige week werd het moederbedrijf People&Print Group voor 24 miljoen euro overgenomen door het wereldwijd opererende Vistaprint.

Vistaprint ziet de overname van People&Print Group vooral als een manier om klanten buiten de bestaande doelgroep te bereiken. Het aan de Amerikaanse Nasdaq-beurs genoteerde bedrijf heeft een officiële hoofdzetel in Nederland, beschikt over een grote productielocatie in Venlo en is actief in 130 landen. Het richt zich met haar web-to-print activiteiten name op eenmansbedrijven en consumenten, die daarbij meestal gebruik maken van de online aangeboden grafische templates. Drukwerkdeal en Printdeal mikken juist meer op lokale drukkerijen, ontwerpbureaus en KMO-bedrijven die zelf in staat zijn om grafische bestanden te ontwerpen en uploaden. Bovendien is het (onder andere via Canvasdeal.nl) bijvoorbeeld al veel actiever in grootformaattoepassingen dan Vistaprint.

Op de web-to-print markt zijn steeds meer internationaal opererende bedrijven actief. Eind 2010 werd bijvoorbeeld de Nederlandse Media Facility Group (MFG, met portals als Flyerzone en Drukland.nl) overgenomen door het Britse Printing.com.

In Europa speelt met name het Duitse CEWE (vooral fotoboeken) een hoofdrol met een omzet van meer dan 500 miljoen euro. Vistaprint behaalde in 2013 een omzet van 850 miljoen euro. De People&Print Group kwam in 2013 nog op zo'n 32 miljoen euro uit.