TRAPIS is een proces met twee stappen op basis van een inkjetprinter en een kalander. Het systeem werd gedemonstreerd met de Mimaki TS330-1600 printer op de Fespa-stand. Een ontwerp naar keuze wordt door de printer met een speciale inkt op transferpapier gedrukt en vervolgens met een kalander op textiel overgebracht.

"In tegenstelling tot conventionele analoge en digitale kleurstof printmethodes genereert TRAPIS bijna geen afvalwater", stelt Mimaki. "Er komt enkel afvalwater vrij tijdens het automatische onderhoud van de printer omdat er geen voorbehandeling en wassen van de stof nodig is. Hiermee wordt ongeveer 14,5 liter water per vierkante meter bespaard in vergelijking met digitale direct-op-textielprintmethoden."

Het systeem kan met slechts één type inkt op een breed scala aan materialen printen, waaronder natuurlijke vezels zoals katoen en zijde en gemengde stoffen. "Dit maakt het proces flexibel en aanpasbaar naar de vraag van de klant, zelfs bij kleinere oplagen met meerdere materialen", duidt Mimaki.

Het systeem kan printen op een breed scala aan materialen, waaronder natuurlijke vezels.
TRAPIS is een proces met twee stappen op basis van een inkjetprinter en een kalander. Het systeem werd gedemonstreerd met de Mimaki TS330-1600 printer op de Fespa-stand. Een ontwerp naar keuze wordt door de printer met een speciale inkt op transferpapier gedrukt en vervolgens met een kalander op textiel overgebracht."In tegenstelling tot conventionele analoge en digitale kleurstof printmethodes genereert TRAPIS bijna geen afvalwater", stelt Mimaki. "Er komt enkel afvalwater vrij tijdens het automatische onderhoud van de printer omdat er geen voorbehandeling en wassen van de stof nodig is. Hiermee wordt ongeveer 14,5 liter water per vierkante meter bespaard in vergelijking met digitale direct-op-textielprintmethoden."Het systeem kan met slechts één type inkt op een breed scala aan materialen printen, waaronder natuurlijke vezels zoals katoen en zijde en gemengde stoffen. "Dit maakt het proces flexibel en aanpasbaar naar de vraag van de klant, zelfs bij kleinere oplagen met meerdere materialen", duidt Mimaki.