Bijna vier uur lang werden de aanwezigen ondergedompeld in een groot aantal cijfers, het waarom der dingen, trends en strategische vragen en mogelijkheden. Vooral de kritische, onafhankelijke blik van het VIGC was volgens de deelnemers een belangrijke meerwaarde. Feiten werden gescheiden van roddels, hypes en mooie dromen werden teruggebracht tot hun ware proporties.

De sessie bevatte ook heel wat voorbeelden van innovaties in drukwerk die succesvol zijn, sommige daarvan waren zelfs helemaal niet moeilijk te realiseren. "Weten waar klanten problemen mee hebben in hun dagelijkse job, is een opportuniteit om - duurder - drukwerk te verkopen. Bv. een enigszins aangepast wijnetiket loste het voornaamste probleem van deze wijnboer op: gemiste verkoop. Dankzij deze afscheurstrook kunnen mensen die de wijn bv. in een restaurant drinken alle essentiële gegevens mee naar huis nemen, om de volgende dag een bestelling te plaatsen."

Als afsluiter kregen de aanwezigen nog een aantal belangrijke vragen voorgeschoteld, maar ook tips over de te volgen strategie. Kortom: een seminarie dat tot nadenken stemt.

Het seminarie wordt herhaald op 17 juni in Turnhout. Meer informatie op http://www.vigc.be/waargaanweheen