Ondanks alle digitale alternatieven houdt de papieren folder zich staande over verschillende bevolkingsgroepen en leeftijden. Negen op tien Belgen leest of doorbladert folders. Het percentage is volgens de onderzoekers gestegen in vergelijking met 2019.

Op zoek naar aanbiedingen

De Door to Door Impact Survey is een jaarlijks onderzoek waarbij de houding van de Belg ten opzichte van ongeadresseerde huis-aan-huiscommunicatie in kaart wordt gebracht. De studie is een initiatief van BD myShopi en werd uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Profacts. Voor het onderzoek werden 1.004 Belgen bevraagd.

Een folder bereikt gemiddeld 4,5 miljoen Belgische brievenbussen en per huishouden lezen gemiddeld twee personen een folder. "Gemiddeld spendeert de Belg per week achttien minuten aan het lezen van folders", zegt Leen Dehantschutter, de managing director bij BD myShopi. "Wanneer consumenten folders lezen, zijn ze volgens het onderzoek in eerste instantie op zoek naar speciale aanbiedingen."

Online adblocker

Uit onderzoek blijkt dat de minst storende reclamevormen het meest geapprecieerd worden. Waar slechts een op tien geen folders leest, ligt het gebruik van advertentieblockers door de consument voor alle mediakanalen een stuk hoger. Zo heeft een op drie een adblocker online en verwijdert een derde onmiddellijk digitale nieuwsbrieven. Op tv zijn de cijfers nog frappanter: bijna de helft van de kijkers kijkt uitgesteld zodat reclame kan worden doorgespoeld of zapt weg bij tv-reclame.

Wanneer consumenten gevraagd worden naar hun favoriet medium om reclame te ontvangen, blijkt de folder favoriet. Meer dan de helft van de respondenten koos voor de papieren reclamefolder als één van hun favorieten. Wanneer de consumenten een keuze moesten maken en slechts één favoriet medium mochten aanduiden, bleef het succes van de folder overeind. Vier op de tien koos voor de folder als absolute favoriet. E-mail (17%) en televisie (14%) zitten ook in de top drie.

Supermarkten en mode

"Het niet-intrusieve karakter van het medium folder speelt hier zeker een rol", duidt Leen Dehantschutter. "De folder valt bij de consument in de brievenbus en de consument bepaalt zélf wanneer hij deze folder doorbladert en hoe vaak hij of zij dit doet. Je wordt als het ware niet 'gestoord' tijdens een andere activiteit."

Vooral de folders van supermarkten blijken populair en worden het vaakst gelezen of doorbladerd. Meer dan twee op drie leest graag supermarktfolders, volgens het onderzoek. Folders over mode, doe-het-zelf, tuin en dier, decoratie en meubelen maken de top vijf van meest frequent gelezen folders compleet.

Ondanks alle digitale alternatieven houdt de papieren folder zich staande over verschillende bevolkingsgroepen en leeftijden. Negen op tien Belgen leest of doorbladert folders. Het percentage is volgens de onderzoekers gestegen in vergelijking met 2019.De Door to Door Impact Survey is een jaarlijks onderzoek waarbij de houding van de Belg ten opzichte van ongeadresseerde huis-aan-huiscommunicatie in kaart wordt gebracht. De studie is een initiatief van BD myShopi en werd uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Profacts. Voor het onderzoek werden 1.004 Belgen bevraagd.Een folder bereikt gemiddeld 4,5 miljoen Belgische brievenbussen en per huishouden lezen gemiddeld twee personen een folder. "Gemiddeld spendeert de Belg per week achttien minuten aan het lezen van folders", zegt Leen Dehantschutter, de managing director bij BD myShopi. "Wanneer consumenten folders lezen, zijn ze volgens het onderzoek in eerste instantie op zoek naar speciale aanbiedingen."Uit onderzoek blijkt dat de minst storende reclamevormen het meest geapprecieerd worden. Waar slechts een op tien geen folders leest, ligt het gebruik van advertentieblockers door de consument voor alle mediakanalen een stuk hoger. Zo heeft een op drie een adblocker online en verwijdert een derde onmiddellijk digitale nieuwsbrieven. Op tv zijn de cijfers nog frappanter: bijna de helft van de kijkers kijkt uitgesteld zodat reclame kan worden doorgespoeld of zapt weg bij tv-reclame.Wanneer consumenten gevraagd worden naar hun favoriet medium om reclame te ontvangen, blijkt de folder favoriet. Meer dan de helft van de respondenten koos voor de papieren reclamefolder als één van hun favorieten. Wanneer de consumenten een keuze moesten maken en slechts één favoriet medium mochten aanduiden, bleef het succes van de folder overeind. Vier op de tien koos voor de folder als absolute favoriet. E-mail (17%) en televisie (14%) zitten ook in de top drie."Het niet-intrusieve karakter van het medium folder speelt hier zeker een rol", duidt Leen Dehantschutter. "De folder valt bij de consument in de brievenbus en de consument bepaalt zélf wanneer hij deze folder doorbladert en hoe vaak hij of zij dit doet. Je wordt als het ware niet 'gestoord' tijdens een andere activiteit."Vooral de folders van supermarkten blijken populair en worden het vaakst gelezen of doorbladerd. Meer dan twee op drie leest graag supermarktfolders, volgens het onderzoek. Folders over mode, doe-het-zelf, tuin en dier, decoratie en meubelen maken de top vijf van meest frequent gelezen folders compleet.