De vennootschap Flyer, bekend van de onlinedrukkerij Flyer.be, startte in april 2021 de procedure op tot gerechtelijke reorganisatie (WCO) voor de Franstalige kamer van de Ondernemingsrechtbank te Brussel. De productie van Flyer is in Brugge gevestigd, maar de zetel van de vennootschap is begin april verplaatst naar Brussel. Rechter Dominique Monnart sprak het vonnis uit op 5 mei. Het zusterbedrijf Printconcept.be is niet betrokken bij de WCO.

Self-made man

Flyer.be is de onlinedrukkerij van de bekende ondernemer Ahmed Hilami. Flyer bedrukt marketingmateriaal zoals folders, visitekaartjes, affiches, banners, enzovoort. De bestellingen worden verwerkt via een e-commerceplatform. Hilami, geboren in Marokko, opgegroeid in België, startte het bedrijf bijna twintig jaar geleden op samen met Tino Cucca, die de internetdrukkerij in 2013 verliet. Ahmed Hilami, die zijn sporen had verdiend in de eventsector, opende in 2014 de nieuwe vestiging van zijn drukkerij in Brugge.

De ondernemende Ahmed Hilami, een self-made man, heeft een neus voor goede PR en profileert zijn internetdrukkerij als de Belgische referentie voor online drukwerk. Flyer groeit en Hilami claimt jaarlijks meer dan 25.000 unieke klanten in vier landen te bedienen. Maar de cijfers kleuren de laatste jaren rood. Op 30 september 2017 wordt een verlengd boekjaar van 21 maanden afgesloten met een verlies van 414.000 euro. In het verkiezingsjaar 2018 draait Flyer weer winst. In 2019 wordt het boekjaar opnieuw verlengd, tot 30 juni 2020. In het jaarverslag wordt verwezen naar de covidcrisis als reden waarom het boekjaar niet tijdig kon afgesloten worden.

Eigen vermogen is negatief

De gerapporteerde cijfers kleuren bloedrood. De rekeningen worden afgesloten met een verlies van 1,6 miljoen euro. Vermeerderd met het overgedragen verlies van 201.000 euro komt het gecumuleerd verlies op 1,8 miljoen euro uit. Dat betekent dat het eigen vermogen van de vennootschap negatief wordt en voor bijna een miljoen euro in het rood duikt. De alarmbellen gaan af, Flyer moet maatregelen nemen en start een procedure tot gerechtelijke reorganisatie op. Tijdens de procedure is het bedrijf beschermd tegen de schuldeisers. De zaakvoerder krijgt zes maanden de tijd om met de schuldeisers te onderhandelen en een realistisch reorganisatieplan uit te werken. Bij een collectief akkoord volstaat het dat de meerderheid van de schuldeisers akkoord gaan met het plan.

Ahmed Hilami was niet bereikbaar voor commentaar op de gerechtelijke reorganisatie van zijn bedrijf. Flyer zat voor de coronacrisis al in moeilijke papieren, met een negatieve solvabiliteit. Hilami probeerde tijdens de tweede helft van het coronajaar het tij te doen keren door ook gepersonaliseerde mondmaskers te gaan produceren. "De omzet van de maskers compenseert nog niet volledig de verliezen die we in de drukmarkt blijven lijden, maar zorgt er wel voor dat we het bedrijf draaiende kunnen houden", zei de veertiger in oktober 2020 in de Krant van West-Vlaanderen. Flyer stelt zo'n veertig mensen tewerk (in VTE). Ondertussen is Ahmed Hilami ook actief in de horeca. Met Bowls.be wil hij een restaurantketen uit de grond stampen die poké bowls serveert. Momenteel zijn er vestigingen in Waregem en Brussel.

De vennootschap Flyer, bekend van de onlinedrukkerij Flyer.be, startte in april 2021 de procedure op tot gerechtelijke reorganisatie (WCO) voor de Franstalige kamer van de Ondernemingsrechtbank te Brussel. De productie van Flyer is in Brugge gevestigd, maar de zetel van de vennootschap is begin april verplaatst naar Brussel. Rechter Dominique Monnart sprak het vonnis uit op 5 mei. Het zusterbedrijf Printconcept.be is niet betrokken bij de WCO.Flyer.be is de onlinedrukkerij van de bekende ondernemer Ahmed Hilami. Flyer bedrukt marketingmateriaal zoals folders, visitekaartjes, affiches, banners, enzovoort. De bestellingen worden verwerkt via een e-commerceplatform. Hilami, geboren in Marokko, opgegroeid in België, startte het bedrijf bijna twintig jaar geleden op samen met Tino Cucca, die de internetdrukkerij in 2013 verliet. Ahmed Hilami, die zijn sporen had verdiend in de eventsector, opende in 2014 de nieuwe vestiging van zijn drukkerij in Brugge.De ondernemende Ahmed Hilami, een self-made man, heeft een neus voor goede PR en profileert zijn internetdrukkerij als de Belgische referentie voor online drukwerk. Flyer groeit en Hilami claimt jaarlijks meer dan 25.000 unieke klanten in vier landen te bedienen. Maar de cijfers kleuren de laatste jaren rood. Op 30 september 2017 wordt een verlengd boekjaar van 21 maanden afgesloten met een verlies van 414.000 euro. In het verkiezingsjaar 2018 draait Flyer weer winst. In 2019 wordt het boekjaar opnieuw verlengd, tot 30 juni 2020. In het jaarverslag wordt verwezen naar de covidcrisis als reden waarom het boekjaar niet tijdig kon afgesloten worden.De gerapporteerde cijfers kleuren bloedrood. De rekeningen worden afgesloten met een verlies van 1,6 miljoen euro. Vermeerderd met het overgedragen verlies van 201.000 euro komt het gecumuleerd verlies op 1,8 miljoen euro uit. Dat betekent dat het eigen vermogen van de vennootschap negatief wordt en voor bijna een miljoen euro in het rood duikt. De alarmbellen gaan af, Flyer moet maatregelen nemen en start een procedure tot gerechtelijke reorganisatie op. Tijdens de procedure is het bedrijf beschermd tegen de schuldeisers. De zaakvoerder krijgt zes maanden de tijd om met de schuldeisers te onderhandelen en een realistisch reorganisatieplan uit te werken. Bij een collectief akkoord volstaat het dat de meerderheid van de schuldeisers akkoord gaan met het plan.Ahmed Hilami was niet bereikbaar voor commentaar op de gerechtelijke reorganisatie van zijn bedrijf. Flyer zat voor de coronacrisis al in moeilijke papieren, met een negatieve solvabiliteit. Hilami probeerde tijdens de tweede helft van het coronajaar het tij te doen keren door ook gepersonaliseerde mondmaskers te gaan produceren. "De omzet van de maskers compenseert nog niet volledig de verliezen die we in de drukmarkt blijven lijden, maar zorgt er wel voor dat we het bedrijf draaiende kunnen houden", zei de veertiger in oktober 2020 in de Krant van West-Vlaanderen. Flyer stelt zo'n veertig mensen tewerk (in VTE). Ondertussen is Ahmed Hilami ook actief in de horeca. Met Bowls.be wil hij een restaurantketen uit de grond stampen die poké bowls serveert. Momenteel zijn er vestigingen in Waregem en Brussel.