De transformatie van Agfa tot een toekomstgericht, winstgevend groeibedrijf laat nog even op zich wachten. Pascal Juéry, de Franse CEO, vergeleek vorige week het managen van Agfa met het keren van een tanker in de krant De Tijd. Dat vergt stuurmanskunst en tijd.

Groeimotoren

"Terwijl de macro-economische en geopolitieke omstandigheden moeilijk bleven voor een aantal van onze traditionele activiteiten, boekten we aanzienlijke omzetgroei voor onze groeimotoren in HealthCare IT en Digital Print", stelt de CEO in het persbericht over de teleurstellende kwartaalresultaten.

De omzet van de groep stabiliseerde in het tweede kwartaal op 287 miljoen euro, het nettoresultaat dook voor 14 miljoen euro in het rood. De positieve bijdrage van de groeimotoren kon niet op tegen de negatieve effecten van de kosteninflatie, ongunstige wisselkoerseffecten, productie-inefficiënties, lagere servicemarges in HealthCare IT, de zwakte in de industriële filmmarkten, enzovoort. Ondanks de tegenvallers verwacht het bedrijf voor 2023 een herstel van de rendabiliteit tegenover 2022.

Verpakkingsprinter

De divisie Digital Print & Chemicals boekte in het tweede kwartaal een omzet van 104 miljoen euro, goed voor een groei van 5,8 procent. "Op het vlak van digitaal drukken bleef de sign & display business groeien op basis van de goede prestatie van de inktproductlijnen voor sign & display-toepassingen en van de overname van Inca Digital Printers", stelt het bedrijf.

Agfa verkocht al verschillende Onset-printers die gebruik maken van Agfa-inkten. De ontwikkeling van de SpeedSet 1060 single-pass verpakkingsprinter verloopt volgens plan. De marktintroductie van deze digitale printer met op water gebaseerde inkten - die de snelste in zijn categorie wordt met 11.000 kartonnen borden van B1-formaat per uur - zal volgens plan in 2024 plaatsvinden.

De divisie verwacht een herstel van de rendabiliteit op basis van prijsacties, kostenbeheersing en van een positieve bijdrage van de Inca-overname en van de Zirfon-membranen. "De omzet van Zirfon zal sterk blijven groeien", klinkt het.

De transformatie van Agfa tot een toekomstgericht, winstgevend groeibedrijf laat nog even op zich wachten. Pascal Juéry, de Franse CEO, vergeleek vorige week het managen van Agfa met het keren van een tanker in de krant De Tijd. Dat vergt stuurmanskunst en tijd."Terwijl de macro-economische en geopolitieke omstandigheden moeilijk bleven voor een aantal van onze traditionele activiteiten, boekten we aanzienlijke omzetgroei voor onze groeimotoren in HealthCare IT en Digital Print", stelt de CEO in het persbericht over de teleurstellende kwartaalresultaten.De omzet van de groep stabiliseerde in het tweede kwartaal op 287 miljoen euro, het nettoresultaat dook voor 14 miljoen euro in het rood. De positieve bijdrage van de groeimotoren kon niet op tegen de negatieve effecten van de kosteninflatie, ongunstige wisselkoerseffecten, productie-inefficiënties, lagere servicemarges in HealthCare IT, de zwakte in de industriële filmmarkten, enzovoort. Ondanks de tegenvallers verwacht het bedrijf voor 2023 een herstel van de rendabiliteit tegenover 2022.