Zo'n 150 deelnemers kwamen naar Vestar in Antwerpen - een nieuwe congreslocatie die in niets herinnert aan de Papyrus papierfabriek die er ooit stond. BOPE kende opnieuw een gevarieerd programma, dat traditiegetrouw werd geopend door online print-kenner Bernd Zipper. Hij bracht de trends in kaart, onderbouwde die met cijfers en concludeerde dat niet alleen de markt maar vooral ook de klanten nu klaar zijn voor 'massa personalisatie' - oftewel print on demand. Online print is daartoe het aangewezen middel, terwijl social commerce (verkoop via social mediakanalen) en artificiële intelligentie (AI) daarbij als aanjagers dienen.

Bernd Zipper, de CEO van Zipcon, bracht de online trends in kaart., EB
Bernd Zipper, de CEO van Zipcon, bracht de online trends in kaart. © EB

Web-to-pack

De stand van zaken en de dagelijkse praktijk werd daarna inzichtelijk gemaakt met twee panelgesprekken onder leiding van branchekenner Peter Luit. Daarin onderschreven Tino Cucca (Printdeal), Marco Aarnink (Print.com) en Wouter Haan (Simian) het optimisme van Zipper. Ook Leon van Nunen (ControlMedia), Franky De Meyer (Publi-FDM) en Douwe Pieter van der Galiën (Probo) kijken met vertrouwen naar de toekomst. Bovendien liggen er nieuwe kansen in de label- en verpakkingsmarkt voor online print, betoogde Carl Van Rooy (VIGC).

Het pleidooi van Pieter De Buysser (NXTGN) over de zegeningen die generatieve AI ook voor de grafische industrie in petto heeft, kon op instemming rekenen van sprekers als Antoine Roux (van het Franse PrintOclock) en Mark van Heusden (van het Nederlandse Sparkles). "AI gaat ons geweldig helpen", aldus Van Heusden. (Ed Boogaard)

Panelgesprek met (vlnr:) Peter Luit, Tino Cucca, Marco Aarninck en Wouter Haan., EB
Panelgesprek met (vlnr:) Peter Luit, Tino Cucca, Marco Aarninck en Wouter Haan. © EB

Een meer uitgebreid verslag van #BOPE24 kan u nalezen in een van de volgende nummers van Grafisch Nieuws.

Zo'n 150 deelnemers kwamen naar Vestar in Antwerpen - een nieuwe congreslocatie die in niets herinnert aan de Papyrus papierfabriek die er ooit stond. BOPE kende opnieuw een gevarieerd programma, dat traditiegetrouw werd geopend door online print-kenner Bernd Zipper. Hij bracht de trends in kaart, onderbouwde die met cijfers en concludeerde dat niet alleen de markt maar vooral ook de klanten nu klaar zijn voor 'massa personalisatie' - oftewel print on demand. Online print is daartoe het aangewezen middel, terwijl social commerce (verkoop via social mediakanalen) en artificiële intelligentie (AI) daarbij als aanjagers dienen.De stand van zaken en de dagelijkse praktijk werd daarna inzichtelijk gemaakt met twee panelgesprekken onder leiding van branchekenner Peter Luit. Daarin onderschreven Tino Cucca (Printdeal), Marco Aarnink (Print.com) en Wouter Haan (Simian) het optimisme van Zipper. Ook Leon van Nunen (ControlMedia), Franky De Meyer (Publi-FDM) en Douwe Pieter van der Galiën (Probo) kijken met vertrouwen naar de toekomst. Bovendien liggen er nieuwe kansen in de label- en verpakkingsmarkt voor online print, betoogde Carl Van Rooy (VIGC). Het pleidooi van Pieter De Buysser (NXTGN) over de zegeningen die generatieve AI ook voor de grafische industrie in petto heeft, kon op instemming rekenen van sprekers als Antoine Roux (van het Franse PrintOclock) en Mark van Heusden (van het Nederlandse Sparkles). "AI gaat ons geweldig helpen", aldus Van Heusden. (Ed Boogaard)