Volgens Interpol waren drie dagen na de verspreiding van het virus WannaCry bijna 200.000 computers in bijna 150 landen besmet. In heel wat organisaties leidde dat tot een grondige chaos en tot stokkende activiteiten.

In België werd PaperShop uit Marcinelle op vrijdag 12 mei rond 14.00 uur getroffen. Een extern tekstbestand nestelde zich tussen de informaticadossiers van het bedrijf uit Charleroi. Vervolgens werden de gegevens zo gecodeerd dat de bestanden niet meer geopend konden worden. De enige manier om het probleem op te lossen: binnen de drie dagen een losgeld van 300 $ betalen. Nadien zou het losgeld alleen maar stijgen. En als de termijn voorbij was, dreigde de ransomware om alle gegevens te wissen. Het virus toonde meteen ook een aftelklok op het scherm van de computer. Het bedrijf had de goede reflex om zijn servers onmiddellijk na de cyberaanval van het internet los te koppelen.

Paper Shop dat van de politie de raad gekregen had om geen losgeld te betalen, is er de voorbije week in geslaagd om een deel van zijn gegevens te recupereren. Maandag al kon het bedrijf zijn activiteiten gedeeltelijk hervatten. Het bleef wel de hele week zonder internet, wat de elektronische verkoop verlamde.

PaperShop verkoopt voedingsverpakkingen en papierproducten, zowel in een winkel als online. Voor zijn werking is het bedrijf sterk afhankelijk van de informatica. Het definitieve verlies van alle digitale gegevens zou betekend hebben dat die manueel gecodeerd moesten worden - alle 200.000 pagina's. De virusbeveiliging was er niet in geslaagd om de computers tegen de ransomware te beschermen. Op het ogenblik is de verkoopsite van PaperShop.pro nog altijd niet toegankelijk.

Volgens Interpol waren drie dagen na de verspreiding van het virus WannaCry bijna 200.000 computers in bijna 150 landen besmet. In heel wat organisaties leidde dat tot een grondige chaos en tot stokkende activiteiten.In België werd PaperShop uit Marcinelle op vrijdag 12 mei rond 14.00 uur getroffen. Een extern tekstbestand nestelde zich tussen de informaticadossiers van het bedrijf uit Charleroi. Vervolgens werden de gegevens zo gecodeerd dat de bestanden niet meer geopend konden worden. De enige manier om het probleem op te lossen: binnen de drie dagen een losgeld van 300 $ betalen. Nadien zou het losgeld alleen maar stijgen. En als de termijn voorbij was, dreigde de ransomware om alle gegevens te wissen. Het virus toonde meteen ook een aftelklok op het scherm van de computer. Het bedrijf had de goede reflex om zijn servers onmiddellijk na de cyberaanval van het internet los te koppelen.Paper Shop dat van de politie de raad gekregen had om geen losgeld te betalen, is er de voorbije week in geslaagd om een deel van zijn gegevens te recupereren. Maandag al kon het bedrijf zijn activiteiten gedeeltelijk hervatten. Het bleef wel de hele week zonder internet, wat de elektronische verkoop verlamde.PaperShop verkoopt voedingsverpakkingen en papierproducten, zowel in een winkel als online. Voor zijn werking is het bedrijf sterk afhankelijk van de informatica. Het definitieve verlies van alle digitale gegevens zou betekend hebben dat die manueel gecodeerd moesten worden - alle 200.000 pagina's. De virusbeveiliging was er niet in geslaagd om de computers tegen de ransomware te beschermen. Op het ogenblik is de verkoopsite van PaperShop.pro nog altijd niet toegankelijk.