De verandering in het productportfolio, dat nu ook nieuwe rookvrije producten omvat, vereist een drastisch kortere time-to-market, wat niet mogelijk was door het optimaliseren van de toeleveringsketen bij conventioneel drukwerk. En zo kwam digitaal printen in zicht. PMI besloot niet te wachten tot er een kant-en-klare oplossing op de markt beschikbaar was, maar zelf actief mee te werken aan de verdere ontwikkeling van een digitale oplossing.

De Labelfire 340 is ontworpen om etiketten te drukken. Als hybride systeem combineert de Gallus Labelfire de nog steeds vereiste analoge druk- en afwerkingsprocessen met de variabiliteit van digitaal printen. Volgens Gallus is de persconfiguratie bij PMI de langste versie van een Labelfire ooit gebouwd.

Gallus moest enkele aanpassingen doorvoeren om de etikettenpers met een werkbreedte van 340 mm uit te rusten voor het bedrukken van een breed scala aan kartonkwaliteiten tot meer dan 300 g/m².

De machine heeft twee flexografische drukeenheden die zijn geplaatst voor het digitale drukgedeelte. De flexo-units worden gebruikt voor het aanbrengen van coldfoil en het drukken van wit op metaalfolie of op speciaal gelamineerde substraattypes. Daarna volgt de digitale drukeenheid die is uitgerust met acht UV-kleuren plus digitaal wit. De snelheid van de pers bedraagt 50 m/min, de resolutie is 1200 x 1200 dpi. Na de digitale drukeenheid volgen nog eens twee flexostations waarmee matte of glanzende vernis kan worden aangebracht. Aan het einde van de lijn wordt elke verpakking nog gedeeltelijk in flexodruk gecoat om het oppervlak te beschermen tegen de wrijvingen op de snelle verpakkingslijnen.

Vandaag duurt de time-to-market van productlanceringen of productwijzigingen van conventionele producten ongeveer 4 maanden. In het geval van een wereldwijde lancering kan de marktintroductietijd oplopen tot 2 jaar. Zo'n lange introductietijd kan het bedrijf zich niet meer veroorloven, zegt men bij PMI. PMI mikt op een termijn van zeven dagen van catalogus tot afgewerkt product. Vandaar de beslissing om de mogelijkheden van hybride druk en digitaal printen te exploreren.

De verandering in het productportfolio, dat nu ook nieuwe rookvrije producten omvat, vereist een drastisch kortere time-to-market, wat niet mogelijk was door het optimaliseren van de toeleveringsketen bij conventioneel drukwerk. En zo kwam digitaal printen in zicht. PMI besloot niet te wachten tot er een kant-en-klare oplossing op de markt beschikbaar was, maar zelf actief mee te werken aan de verdere ontwikkeling van een digitale oplossing.De Labelfire 340 is ontworpen om etiketten te drukken. Als hybride systeem combineert de Gallus Labelfire de nog steeds vereiste analoge druk- en afwerkingsprocessen met de variabiliteit van digitaal printen. Volgens Gallus is de persconfiguratie bij PMI de langste versie van een Labelfire ooit gebouwd.Gallus moest enkele aanpassingen doorvoeren om de etikettenpers met een werkbreedte van 340 mm uit te rusten voor het bedrukken van een breed scala aan kartonkwaliteiten tot meer dan 300 g/m².De machine heeft twee flexografische drukeenheden die zijn geplaatst voor het digitale drukgedeelte. De flexo-units worden gebruikt voor het aanbrengen van coldfoil en het drukken van wit op metaalfolie of op speciaal gelamineerde substraattypes. Daarna volgt de digitale drukeenheid die is uitgerust met acht UV-kleuren plus digitaal wit. De snelheid van de pers bedraagt 50 m/min, de resolutie is 1200 x 1200 dpi. Na de digitale drukeenheid volgen nog eens twee flexostations waarmee matte of glanzende vernis kan worden aangebracht. Aan het einde van de lijn wordt elke verpakking nog gedeeltelijk in flexodruk gecoat om het oppervlak te beschermen tegen de wrijvingen op de snelle verpakkingslijnen.Vandaag duurt de time-to-market van productlanceringen of productwijzigingen van conventionele producten ongeveer 4 maanden. In het geval van een wereldwijde lancering kan de marktintroductietijd oplopen tot 2 jaar. Zo'n lange introductietijd kan het bedrijf zich niet meer veroorloven, zegt men bij PMI. PMI mikt op een termijn van zeven dagen van catalogus tot afgewerkt product. Vandaar de beslissing om de mogelijkheden van hybride druk en digitaal printen te exploreren.