Dit zijn enkele van de bevindingen:

-38 % van de respondenten meldt voor 2017 een 6 % hogere omzet ten opzichte van 2016.

-op het vlak van omzetgroei scoren zeer kleine en zeer grote grafische bedrijven het best, middelgrote bedrijven realiseren procentueel minder omzetgroei. Op het vlak van winstgevendheid scoren kleinere bedrijven beter dan grotere.

-de verkoopprijs van drukwerk is de belangrijkste zorg en uitdaging voor de eigenaars van grafische bedrijven.

-weinig bedrijven hebben substantiële investeringsplannen voor 2018, maar voor wie wel plannen heeft staan investeringen in afwerking en veredeling bovenaan de lijst.

-Tweederde van de respondenten plant aanwervingen in 2018, voornamelijk dan grafisch designers, marketing/communicatie specialisten en werknemers voor de prepress.

Het rapport is van de hand van Dr. Joe Webb en Richard Romano. De laatste waarschuwt: "We moeten goed op de hoogte blijven van technologie in het algemeen en hoe technologie een impact kan hebben op de vraag naar print. Veel grafische bedrijven miskenden in de jaren 1990 de belangrijkheid van het internet en in de jaren 2000 het belang van mobiele apparaten. We mogen dezelfde fouten niet meer maken."

Dit zijn enkele van de bevindingen:-38 % van de respondenten meldt voor 2017 een 6 % hogere omzet ten opzichte van 2016.-op het vlak van omzetgroei scoren zeer kleine en zeer grote grafische bedrijven het best, middelgrote bedrijven realiseren procentueel minder omzetgroei. Op het vlak van winstgevendheid scoren kleinere bedrijven beter dan grotere.-de verkoopprijs van drukwerk is de belangrijkste zorg en uitdaging voor de eigenaars van grafische bedrijven.-weinig bedrijven hebben substantiële investeringsplannen voor 2018, maar voor wie wel plannen heeft staan investeringen in afwerking en veredeling bovenaan de lijst.-Tweederde van de respondenten plant aanwervingen in 2018, voornamelijk dan grafisch designers, marketing/communicatie specialisten en werknemers voor de prepress.Het rapport is van de hand van Dr. Joe Webb en Richard Romano. De laatste waarschuwt: "We moeten goed op de hoogte blijven van technologie in het algemeen en hoe technologie een impact kan hebben op de vraag naar print. Veel grafische bedrijven miskenden in de jaren 1990 de belangrijkheid van het internet en in de jaren 2000 het belang van mobiele apparaten. We mogen dezelfde fouten niet meer maken."