Het escalerende conflict in de Rode Zee heeft een niet te onderschatten impact op de supply chain van de grafische industrie. De OESO waarschuwde vorige week voor de inflatoire effecten van de huidige spanningen in het conflictgebied. De toename van de transportkosten door de aanvallen van de Houthi-rebellen in Jemen op schepen in de Rode Zee, zouden een stijging van de inflatie met 0,4 procentpunt teweeg kunnen brengen volgens de OESO.

Vrachttoeslagen overwegen

"Net als veel andere bedrijven zijn onze wereldwijde supply chain, doorvoertijden en kosten beïnvloed door ontwikkelingen in de Rode Zee", stelt Doug Aldred, chief commercial officer bij Flint Group. "De omleiding van zeevracht rondom de Kaap de Goede Hoop, waarbij de route via de Rode Zee en het Suezkanaal wordt omzeild, zal naar verwachting leiden tot langere doorvoertijden, variërend van twee tot zes weken. Deze veranderingen hebben ook invloed op andere zeevrachtroutes - met name trans-Atlantische overtochten - vanwege de beperkte beschikbaarheid van containers en schepen."

Flint Group erkent groeiende zorgen met betrekking tot de beschikbaarheid van containers en aanzienlijke stijgingen van de kosten voor zeevrachtcontainers. Verschillende zeevrachtvervoerders hebben toeslagen ingevoerd vanwege de noodzaak om schepen om te leiden via de Kaap de Goede Hoop, in plaats van gebruik te maken van de route via de Rode Zee en het Suezkanaal. "Flint Group blijft kostenstijgingen zorgvuldig evalueren en kan, indien relevant, de implementatie van vrachttoeslagen overwegen", stelt het bedrijf in een persbericht.

Onzekere vaarschema's

"Als gevolg van de afname van het aantal schepen dat aanmeert in havens in de Rode Zee en de Middellandse Zee, zijn aanvullende vrachtafhandeling via 'feeder transshipments' nodig geweest", zegt Arno de Groot, vice president Procurement bij Flint Group. "Dit proces omvat het verzamelen van containers uit kleinere havens en het transporteren ervan naar hubs voor het laden op grotere schepen, met als gevolg verlenging van doorvoertijden tot 28 dagen. Ten slotte kunnen door onzekere vaarschema's havens elders ter wereld congestie ervaren."

"Onze wereldwijde inkoop- en klantenserviceteams werken hard om de impact van de huidige onderbreking in de zeevracht te beperken door inkomende materialen proactief te volgen, voorraadniveaus te herzien en de vervoerswijze aan te passen om vertragingen te herstellen", duidt de Groot. "Onze hoogste prioriteit is ervoor te zorgen dat klanten de inkten en coatings hebben die nodig zijn om hun sites soepel te laten draaien. We zullen onze klanten op de hoogte houden naarmate de situatie evolueert en blijven er alles aan doen om eventuele negatieve effecten te minimaliseren."

Flint Group raadt klanten aan om proactief voorraadniveaus te plannen in afwachting van langere doorlooptijden.

Het escalerende conflict in de Rode Zee heeft een niet te onderschatten impact op de supply chain van de grafische industrie. De OESO waarschuwde vorige week voor de inflatoire effecten van de huidige spanningen in het conflictgebied. De toename van de transportkosten door de aanvallen van de Houthi-rebellen in Jemen op schepen in de Rode Zee, zouden een stijging van de inflatie met 0,4 procentpunt teweeg kunnen brengen volgens de OESO."Net als veel andere bedrijven zijn onze wereldwijde supply chain, doorvoertijden en kosten beïnvloed door ontwikkelingen in de Rode Zee", stelt Doug Aldred, chief commercial officer bij Flint Group. "De omleiding van zeevracht rondom de Kaap de Goede Hoop, waarbij de route via de Rode Zee en het Suezkanaal wordt omzeild, zal naar verwachting leiden tot langere doorvoertijden, variërend van twee tot zes weken. Deze veranderingen hebben ook invloed op andere zeevrachtroutes - met name trans-Atlantische overtochten - vanwege de beperkte beschikbaarheid van containers en schepen."Flint Group erkent groeiende zorgen met betrekking tot de beschikbaarheid van containers en aanzienlijke stijgingen van de kosten voor zeevrachtcontainers. Verschillende zeevrachtvervoerders hebben toeslagen ingevoerd vanwege de noodzaak om schepen om te leiden via de Kaap de Goede Hoop, in plaats van gebruik te maken van de route via de Rode Zee en het Suezkanaal. "Flint Group blijft kostenstijgingen zorgvuldig evalueren en kan, indien relevant, de implementatie van vrachttoeslagen overwegen", stelt het bedrijf in een persbericht."Als gevolg van de afname van het aantal schepen dat aanmeert in havens in de Rode Zee en de Middellandse Zee, zijn aanvullende vrachtafhandeling via 'feeder transshipments' nodig geweest", zegt Arno de Groot, vice president Procurement bij Flint Group. "Dit proces omvat het verzamelen van containers uit kleinere havens en het transporteren ervan naar hubs voor het laden op grotere schepen, met als gevolg verlenging van doorvoertijden tot 28 dagen. Ten slotte kunnen door onzekere vaarschema's havens elders ter wereld congestie ervaren.""Onze wereldwijde inkoop- en klantenserviceteams werken hard om de impact van de huidige onderbreking in de zeevracht te beperken door inkomende materialen proactief te volgen, voorraadniveaus te herzien en de vervoerswijze aan te passen om vertragingen te herstellen", duidt de Groot. "Onze hoogste prioriteit is ervoor te zorgen dat klanten de inkten en coatings hebben die nodig zijn om hun sites soepel te laten draaien. We zullen onze klanten op de hoogte houden naarmate de situatie evolueert en blijven er alles aan doen om eventuele negatieve effecten te minimaliseren."Flint Group raadt klanten aan om proactief voorraadniveaus te plannen in afwachting van langere doorlooptijden.