Uit de tradingupdate van Smartphoto group blijkt dat de omzet vorig jaar nog steeg terwijl de rendabiliteit onder druk staat. De e-commercegroep realiseerde in 2021 een omzet van 63,1 miljoen euro, tegenover 61,4 miljoen in 2020. "Deze groei in de bedrijfsopbrengsten is de combinatie van de organische evolutie en de bijdrage voor één maand van Frucon² NV", duidt het bedrijf in het persbericht.

"De strenge lockdownmaatregelen in 2020 zorgden in het voorjaar voor een uitzonderlijk sterke verkoop van boeken en prints, en in het najaar van gifts. Door de versoepelingen van de maatregelen rond het Covid-19 virus, viel de vraag naar deze producten in het jaar 2021 terug naar een normaal niveau", stelt Smartphoto.

Nieuwe fabriek

Als we het corona-effect even buiten beschouwing laten en de cijfers vergelijken met 2019 zien we dat de omzet van de groep is toegenomen van 51,5 miljoen euro naar 63,1 miljoen euro, of een stijging met 22,5 procent. Op jaarbasis bedraagt de recurrente brutobedrijfswinst (REBITDA) 10,5 miljoen euro in 2021 tegenover 11,9 miljoen euro in 2020 (-11,2%), en 8,8 miljoen euro in 2019 (+19,8%).

"In de eerste jaarhelft van 2021 drukten de traditioneel lagere volumes over de eerste zes maanden, gecombineerd met de hogere vaste kosten door de opening van de nieuwe fabriek en de uitbreiding van de teams om de groei te ondersteunen, op de rendabiliteit", duidt de beursgenoteerde groep. "In de tweede jaarhelft zorgen de automatisatie in de productie en het deels doorrekenen van de stijgende arbeids- en materiaalkosten voor een betere rendabiliteit."

De tradingupdate is gebaseerd op voorlopige, niet-geauditeerde cijfers. De volledige jaarresultaten 2021 zullen gecommuniceerd worden op 3 maart 2022.

Uit de tradingupdate van Smartphoto group blijkt dat de omzet vorig jaar nog steeg terwijl de rendabiliteit onder druk staat. De e-commercegroep realiseerde in 2021 een omzet van 63,1 miljoen euro, tegenover 61,4 miljoen in 2020. "Deze groei in de bedrijfsopbrengsten is de combinatie van de organische evolutie en de bijdrage voor één maand van Frucon² NV", duidt het bedrijf in het persbericht."De strenge lockdownmaatregelen in 2020 zorgden in het voorjaar voor een uitzonderlijk sterke verkoop van boeken en prints, en in het najaar van gifts. Door de versoepelingen van de maatregelen rond het Covid-19 virus, viel de vraag naar deze producten in het jaar 2021 terug naar een normaal niveau", stelt Smartphoto.Als we het corona-effect even buiten beschouwing laten en de cijfers vergelijken met 2019 zien we dat de omzet van de groep is toegenomen van 51,5 miljoen euro naar 63,1 miljoen euro, of een stijging met 22,5 procent. Op jaarbasis bedraagt de recurrente brutobedrijfswinst (REBITDA) 10,5 miljoen euro in 2021 tegenover 11,9 miljoen euro in 2020 (-11,2%), en 8,8 miljoen euro in 2019 (+19,8%)."In de eerste jaarhelft van 2021 drukten de traditioneel lagere volumes over de eerste zes maanden, gecombineerd met de hogere vaste kosten door de opening van de nieuwe fabriek en de uitbreiding van de teams om de groei te ondersteunen, op de rendabiliteit", duidt de beursgenoteerde groep. "In de tweede jaarhelft zorgen de automatisatie in de productie en het deels doorrekenen van de stijgende arbeids- en materiaalkosten voor een betere rendabiliteit."De tradingupdate is gebaseerd op voorlopige, niet-geauditeerde cijfers. De volledige jaarresultaten 2021 zullen gecommuniceerd worden op 3 maart 2022.