Altrif uit Roosendaal is één van de weinige drukkerijen in Europa die meerlaagse etiketten produceert. Voor het familiebedrijf St-Luc, dat gespecialiseerd is in zelfklevende etiketten, vouwkarton, shrinksleeves en sinds kort ook flexibele folieverpakkingen, is de overname een mijlpaal: de onderneming verdubbelt in omvang tot een jaaromzet van zo'n 40 miljoen euro. Ze behoort nu tot de top-3 van de verpakkingsdrukkerijen in de Benelux.

Altrif Label is een familiebedrijf dat in 1983 werd opgericht door Free Doomen. Het bedrijf specialiseerde zich in op maat gemaakte complexe en meerlaagse etiketten. Met 90 medewerkers en een omzet van 18 miljoen euro is het één van de grotere Nederlandse spelers in zijn niche. Bij gebrek aan familiale opvolging ging de eigenaar op zoek naar een overnemer. Hij vond een geschikte partij in St-Luc Labels & Packaging, dat een sectorgenoot en eveneens een familiebedrijf is.

Free Doomen: "Het DNA van St-Luc Labels & Packaging sluit perfect aan bij de identiteit van Altrif Label. Beide bedrijven kenmerken zich namelijk door een familiaire manier van ondernemen. Dit is hetgeen ik altijd heb willen over brengen aan onze klanten en medewerkers. Tevens zal de uitbreiding van het productportfolio zorgen voor een bredere dienstverlening. Ik ben ervan overtuigd dat er een mooie toekomst ligt in deze samenwerking."

Twee complementaire drukkerijen

Voor St-Luc is dit een uitgelezen kans om zijn groeipad te versnellen. "Iedereen weet dat het geen makkelijke tijden zijn voor de grafische sector. Maar door het continu streven naar innovatie en kwaliteit, hebben wij onze groei kunnen bestendigen de voorbije jaren", vertelt gedelegeerd bestuurder Jerome Dhondt. "Toen de overname van Altrif zich aandiende, hebben we niet lang getwijfeld. Het is immers een zeer complementair bedrijf: we kunnen onze technologieën, specialisaties en klantenportfolio's bundelen en elkaar zo versterken."

Altrif is een sectorgenoot, maar heeft een andere focus dan St-Luc. "Terwijl wij veel klanten hebben in de voedings- en cosmeticasector, staat zij sterk in de petrochemie. Met hun booklets en multipage labels hebben ze ook expertise die wij nog niet in huis hebben. En wij kunnen onze kartonnage en shrinksleeves aan hun productenaanbod toevoegen", zegt managing director Niko Dhondt. "De vestiging in Roosendaal blijft dan ook bestaan, het personeel blijft aan boord en ook de naam Altrif blijft behouden. Dion Goderie zal er in de functie van operations manager en als mede-aandeelhouder de continuïteit verzekeren."

Over St-Luc Labels & Packaging

Het verhaal van St-Luc Labels & Packaging startte zo'n 25 jaar geleden toen Jerome Dhondt een kleine handelsdrukkerij in Nazareth overnam. Hij zag een groeimarkt in het drukken van zelfklevende etiketten en legde zich er geleidelijk aan op toe. De keuze voor verpakkingsdrukwerk bleek succesvol. Het bedrijf groeide razendsnel en in 2001 verhuisde het naar een gloednieuw complex op de industriezone langs de E17 in Nazareth.

De activiteiten van St-Luc werden verder uitgebouwd met verpakkingen in vouwkarton. Om snel te kunnen reageren, werd in 2005 een kartonnage in Noord-Frankrijk overgenomen. Microbox Packaging werd zo de tweede vestiging van het familiebedrijf. Tegelijk werden de activiteiten gesplitst. Alle vouwkarton wordt nu geproduceerd in Bondues, alle etiketten en ander drukwerk in Nazareth.

De voorbije jaren heeft het bedrijf fors geïnvesteerd in shrinksleeves die een 360° communicatie rond flessen, flacons en bokalen mogelijk maken. Ook digitaal gedrukte etiketten worden een steeds grotere markt. In 2016 is St-Luc volop bezig met de inrichting van een nieuwe bedrijfshal waar alle mogelijkheden voorzien zijn voor het drukken, lamineren en afwerken van digitaal gedrukte flexibele verpakkingen zoals sachets en topfolies.

In 2015 realiseerde de groep St-Luc een omzet van 21 miljoen euro met 120 medewerkers. Het bedrijf wordt vandaag geleid door Jerome Dhondt en zijn kinderen Niko en Fanny Dhondt.

FOTO: links Free Doomen (Altrif Label) en rechts Jerome Dhondt (St-Luc).

Altrif uit Roosendaal is één van de weinige drukkerijen in Europa die meerlaagse etiketten produceert. Voor het familiebedrijf St-Luc, dat gespecialiseerd is in zelfklevende etiketten, vouwkarton, shrinksleeves en sinds kort ook flexibele folieverpakkingen, is de overname een mijlpaal: de onderneming verdubbelt in omvang tot een jaaromzet van zo'n 40 miljoen euro. Ze behoort nu tot de top-3 van de verpakkingsdrukkerijen in de Benelux. Altrif Label is een familiebedrijf dat in 1983 werd opgericht door Free Doomen. Het bedrijf specialiseerde zich in op maat gemaakte complexe en meerlaagse etiketten. Met 90 medewerkers en een omzet van 18 miljoen euro is het één van de grotere Nederlandse spelers in zijn niche. Bij gebrek aan familiale opvolging ging de eigenaar op zoek naar een overnemer. Hij vond een geschikte partij in St-Luc Labels & Packaging, dat een sectorgenoot en eveneens een familiebedrijf is. Free Doomen: "Het DNA van St-Luc Labels & Packaging sluit perfect aan bij de identiteit van Altrif Label. Beide bedrijven kenmerken zich namelijk door een familiaire manier van ondernemen. Dit is hetgeen ik altijd heb willen over brengen aan onze klanten en medewerkers. Tevens zal de uitbreiding van het productportfolio zorgen voor een bredere dienstverlening. Ik ben ervan overtuigd dat er een mooie toekomst ligt in deze samenwerking."Twee complementaire drukkerijenVoor St-Luc is dit een uitgelezen kans om zijn groeipad te versnellen. "Iedereen weet dat het geen makkelijke tijden zijn voor de grafische sector. Maar door het continu streven naar innovatie en kwaliteit, hebben wij onze groei kunnen bestendigen de voorbije jaren", vertelt gedelegeerd bestuurder Jerome Dhondt. "Toen de overname van Altrif zich aandiende, hebben we niet lang getwijfeld. Het is immers een zeer complementair bedrijf: we kunnen onze technologieën, specialisaties en klantenportfolio's bundelen en elkaar zo versterken." Altrif is een sectorgenoot, maar heeft een andere focus dan St-Luc. "Terwijl wij veel klanten hebben in de voedings- en cosmeticasector, staat zij sterk in de petrochemie. Met hun booklets en multipage labels hebben ze ook expertise die wij nog niet in huis hebben. En wij kunnen onze kartonnage en shrinksleeves aan hun productenaanbod toevoegen", zegt managing director Niko Dhondt. "De vestiging in Roosendaal blijft dan ook bestaan, het personeel blijft aan boord en ook de naam Altrif blijft behouden. Dion Goderie zal er in de functie van operations manager en als mede-aandeelhouder de continuïteit verzekeren."Over St-Luc Labels & PackagingHet verhaal van St-Luc Labels & Packaging startte zo'n 25 jaar geleden toen Jerome Dhondt een kleine handelsdrukkerij in Nazareth overnam. Hij zag een groeimarkt in het drukken van zelfklevende etiketten en legde zich er geleidelijk aan op toe. De keuze voor verpakkingsdrukwerk bleek succesvol. Het bedrijf groeide razendsnel en in 2001 verhuisde het naar een gloednieuw complex op de industriezone langs de E17 in Nazareth. De activiteiten van St-Luc werden verder uitgebouwd met verpakkingen in vouwkarton. Om snel te kunnen reageren, werd in 2005 een kartonnage in Noord-Frankrijk overgenomen. Microbox Packaging werd zo de tweede vestiging van het familiebedrijf. Tegelijk werden de activiteiten gesplitst. Alle vouwkarton wordt nu geproduceerd in Bondues, alle etiketten en ander drukwerk in Nazareth. De voorbije jaren heeft het bedrijf fors geïnvesteerd in shrinksleeves die een 360° communicatie rond flessen, flacons en bokalen mogelijk maken. Ook digitaal gedrukte etiketten worden een steeds grotere markt. In 2016 is St-Luc volop bezig met de inrichting van een nieuwe bedrijfshal waar alle mogelijkheden voorzien zijn voor het drukken, lamineren en afwerken van digitaal gedrukte flexibele verpakkingen zoals sachets en topfolies. In 2015 realiseerde de groep St-Luc een omzet van 21 miljoen euro met 120 medewerkers. Het bedrijf wordt vandaag geleid door Jerome Dhondt en zijn kinderen Niko en Fanny Dhondt. FOTO: links Free Doomen (Altrif Label) en rechts Jerome Dhondt (St-Luc).