De wereldwijde toeleveringsketen staat meer en meer onder hoogspanning omwille van de geopolitieke instabiliteit in het Midden-Oosten. Het maritiem transport door het Suezkanaal en de Rode Zee is sinds november 2023 zwaar verstoord. Met ongeveer dertig procent van de globale containertrafiek die via deze route wordt verscheept, worden veel vrachten vertraagd of omgeleid. De alternatieve route via de Kaap de Goede Hoop (Zuid-Afrika) betekent extra afstand en dus bijkomende kosten en tijd. "Ook de luchtvracht ziet een stijgende vraag om langere omleidingen te vermijden", weet Sun Chemical.

Snelle escalatie

De inktproducent ziet de vertragingen in de supply chain oplopen, wat zorgt voor kostenstijgingen en binnenkort de beschikbaarheid van grondstoffen zou kunnen beïnvloeden. "Schepen die vertrekken uit het Verre Oosten worden getroffen door veiligheidsmaatregelen, vertragingen en congestie in de havens, wat reisverlengingen van minstens twintig dagen op de heenreis en twintig dagen op de terugreis veroorzaakt", stelt Sun Chemical. "De snelle escalatie van de druk op de vrachtkosten heeft de invoering van sommige vrachttoeslagen onvermijdelijk gemaakt", meldt Sun Chemical. Het bedrijf zal specifieke aanpassingen rechtstreeks communiceren met de klanten.

De wereldwijde toeleveringsketen staat meer en meer onder hoogspanning omwille van de geopolitieke instabiliteit in het Midden-Oosten. Het maritiem transport door het Suezkanaal en de Rode Zee is sinds november 2023 zwaar verstoord. Met ongeveer dertig procent van de globale containertrafiek die via deze route wordt verscheept, worden veel vrachten vertraagd of omgeleid. De alternatieve route via de Kaap de Goede Hoop (Zuid-Afrika) betekent extra afstand en dus bijkomende kosten en tijd. "Ook de luchtvracht ziet een stijgende vraag om langere omleidingen te vermijden", weet Sun Chemical.De inktproducent ziet de vertragingen in de supply chain oplopen, wat zorgt voor kostenstijgingen en binnenkort de beschikbaarheid van grondstoffen zou kunnen beïnvloeden. "Schepen die vertrekken uit het Verre Oosten worden getroffen door veiligheidsmaatregelen, vertragingen en congestie in de havens, wat reisverlengingen van minstens twintig dagen op de heenreis en twintig dagen op de terugreis veroorzaakt", stelt Sun Chemical. "De snelle escalatie van de druk op de vrachtkosten heeft de invoering van sommige vrachttoeslagen onvermijdelijk gemaakt", meldt Sun Chemical. Het bedrijf zal specifieke aanpassingen rechtstreeks communiceren met de klanten.