2019 was het drukste jaar tot nu toe voor Two Sides' Anti-greenwash campagne. Wereldwijd bleken 388 organisaties ongefundeerde claims te gebruiken over de impact van drukwerk en papier op het milieu. Deze organisaties werden door Two Sides in heel Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland geïdentificeerd.

Two Sides is verheugd te kunnen melden dat 131 van de organisaties die in 2019 betrokken partij waren, hun berichtgeving hebben verwijderd of gewijzigd. Dit brengt het totale aantal bedrijven op meer dan 500 sinds het begin van de campagne in 2010.

In 2019 heeft Two Sides alleen al in het Verenigd Koninkrijk met 30 organisaties samengewerkt omtrent het verwijderen of wijzigen van hun berichten over de impact van papier. Deze organisaties zijn onder andere Aviva, Adobe, Nationwide Building Society, NatWest en meer dan een dozijn gemeenten.

In hun voortdurende inspanningen om kosten te besparen, moedigen veel banken, telecomaanbieders, nutsbedrijven en zelfs overheidsorganisaties hun klanten aan om over te stappen op digitale diensten door gebruik te maken van ongegronde milieuclaims zoals "Go Green - Go Paperless" en "Choose e-billing and help save a tree".

Jonathan Tame, van het Two Sides global team, zegt: "Niet alleen zijn deze claims in strijd met de reclameregels, maar ze zijn ook enorm schadelijk voor een industrie die een solide en voortdurend verbeterende reputatie heeft op milieugebied. Verre van 'het redden van bomen', stimuleert een gezonde markt voor bosproducten, zoals papier, de groei van bossen op de lange termijn door middel van duurzaam bosbeheer. Veel van die organisaties zijn altijd verbaasd om te leren dat de Europese bossen in feite elke dag aangroeien".

Jonathan Tame concludeert: "Het aanpakken van greenwashing is een voortdurende uitdaging die aanzienlijke middelen vereist om organisaties te monitoren en op te volgen. Vanwege het enorme bereik en de impact van sommige van deze organisaties, hebben ongefundeerde beweringen over papier een schadelijk effect op de perceptie van de consument op papier. Om deze reden zal de Anti-Greenwash campagne een prioriteit blijven voor Two Sides. We zijn dankbaar voor de vele belanghebbenden uit de industrie en het publiek die Two Sides voorbeelden van greenwashing hebben gestuurd".

Stuur eventuele gevallen van greenwash naar greenwash@twosides.info.

Over Two Sides

Two Sides is een wereldwijd non-profit initiatief dat de unieke, duurzame en aantrekkelijke eigenschappen van drukwerk, papier en papieren verpakkingen promoot. De leden van Two Sides omvatten de gehele waardeketen van drukwerk, papier en verpakkingen, waaronder: bosbouw, pulp, papier, verpakkingen, inkten en chemicaliën, afwerking, uitgeverij, drukkerijen, enveloppen en postbedrijven.

Meer info op: https://www.twosides.info/

2019 was het drukste jaar tot nu toe voor Two Sides' Anti-greenwash campagne. Wereldwijd bleken 388 organisaties ongefundeerde claims te gebruiken over de impact van drukwerk en papier op het milieu. Deze organisaties werden door Two Sides in heel Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland geïdentificeerd.Two Sides is verheugd te kunnen melden dat 131 van de organisaties die in 2019 betrokken partij waren, hun berichtgeving hebben verwijderd of gewijzigd. Dit brengt het totale aantal bedrijven op meer dan 500 sinds het begin van de campagne in 2010.In 2019 heeft Two Sides alleen al in het Verenigd Koninkrijk met 30 organisaties samengewerkt omtrent het verwijderen of wijzigen van hun berichten over de impact van papier. Deze organisaties zijn onder andere Aviva, Adobe, Nationwide Building Society, NatWest en meer dan een dozijn gemeenten.In hun voortdurende inspanningen om kosten te besparen, moedigen veel banken, telecomaanbieders, nutsbedrijven en zelfs overheidsorganisaties hun klanten aan om over te stappen op digitale diensten door gebruik te maken van ongegronde milieuclaims zoals "Go Green - Go Paperless" en "Choose e-billing and help save a tree".Jonathan Tame, van het Two Sides global team, zegt: "Niet alleen zijn deze claims in strijd met de reclameregels, maar ze zijn ook enorm schadelijk voor een industrie die een solide en voortdurend verbeterende reputatie heeft op milieugebied. Verre van 'het redden van bomen', stimuleert een gezonde markt voor bosproducten, zoals papier, de groei van bossen op de lange termijn door middel van duurzaam bosbeheer. Veel van die organisaties zijn altijd verbaasd om te leren dat de Europese bossen in feite elke dag aangroeien".Jonathan Tame concludeert: "Het aanpakken van greenwashing is een voortdurende uitdaging die aanzienlijke middelen vereist om organisaties te monitoren en op te volgen. Vanwege het enorme bereik en de impact van sommige van deze organisaties, hebben ongefundeerde beweringen over papier een schadelijk effect op de perceptie van de consument op papier. Om deze reden zal de Anti-Greenwash campagne een prioriteit blijven voor Two Sides. We zijn dankbaar voor de vele belanghebbenden uit de industrie en het publiek die Two Sides voorbeelden van greenwashing hebben gestuurd".Stuur eventuele gevallen van greenwash naar greenwash@twosides.info.Over Two SidesTwo Sides is een wereldwijd non-profit initiatief dat de unieke, duurzame en aantrekkelijke eigenschappen van drukwerk, papier en papieren verpakkingen promoot. De leden van Two Sides omvatten de gehele waardeketen van drukwerk, papier en verpakkingen, waaronder: bosbouw, pulp, papier, verpakkingen, inkten en chemicaliën, afwerking, uitgeverij, drukkerijen, enveloppen en postbedrijven.Meer info op: https://www.twosides.info/