Volgens dit onderzoek heeft 88 % van de marketeers één of meer campagnes uitgesteld vanwege Covid-19, maar bijna evenveel (85 %) heeft onmiddellijk nieuwe campagnes voorgesteld. Dit zijn vooral campagnes die gericht zijn op bewustmaking en voorlichting van de consument.

30 % van de adverteerders heeft zijn mediabudget aanzienlijk zien dalen, maar 28% meldt een 'redelijke' daling. De UBA is van mening dat deze neerwaartse trend zich "zeker voor de rest van het jaar" zal voortzetten.

De verlaging van de marketingbudgetten in de breedste zin van het woord is ook een realiteit voor 61% van de respondenten. 85% heeft inmiddels zijn initiële plannen voor 2020 geschrapt en 11% moest nog een beslissing nemen op het moment van de enquête.

"De enquête geeft aan dat nieuwe projecten worden ontwikkeld vanaf een blanco pagina. De 'reset'-knop is duidelijk ingedrukt," zegt UBA, wat aangeeft dat veel adverteerders zich willen richten op het versterken van e-commerce en het digitaliseren van hun aanbod.

Bovendien zegt 48% van de marketeers zich zorgen te maken over de toekomst van hun merk en/of bedrijf. "Een hoog percentage, temeer omdat de meeste UBA-leden relatief grote bedrijven zijn", aldus de UBA.

In de loop van het onderzoek geven de marketeers elkaar deze paar tips: blijf communiceren, verras de consumenten positief, toon sociale betrokkenheid, bevestig uw waarden en wees voorbereid op een tweede golf.

Bron: ubabelgium.be, mm.be

Volgens dit onderzoek heeft 88 % van de marketeers één of meer campagnes uitgesteld vanwege Covid-19, maar bijna evenveel (85 %) heeft onmiddellijk nieuwe campagnes voorgesteld. Dit zijn vooral campagnes die gericht zijn op bewustmaking en voorlichting van de consument.30 % van de adverteerders heeft zijn mediabudget aanzienlijk zien dalen, maar 28% meldt een 'redelijke' daling. De UBA is van mening dat deze neerwaartse trend zich "zeker voor de rest van het jaar" zal voortzetten.De verlaging van de marketingbudgetten in de breedste zin van het woord is ook een realiteit voor 61% van de respondenten. 85% heeft inmiddels zijn initiële plannen voor 2020 geschrapt en 11% moest nog een beslissing nemen op het moment van de enquête."De enquête geeft aan dat nieuwe projecten worden ontwikkeld vanaf een blanco pagina. De 'reset'-knop is duidelijk ingedrukt," zegt UBA, wat aangeeft dat veel adverteerders zich willen richten op het versterken van e-commerce en het digitaliseren van hun aanbod.Bovendien zegt 48% van de marketeers zich zorgen te maken over de toekomst van hun merk en/of bedrijf. "Een hoog percentage, temeer omdat de meeste UBA-leden relatief grote bedrijven zijn", aldus de UBA.In de loop van het onderzoek geven de marketeers elkaar deze paar tips: blijf communiceren, verras de consumenten positief, toon sociale betrokkenheid, bevestig uw waarden en wees voorbereid op een tweede golf.Bron: ubabelgium.be, mm.be