Bedrijven, organisaties en overheden zitten volgens Uitgeverij Averbode op een berg kennis die ze niet tot bij de jeugd krijgen. Op de schoolbanken leren kinderen en jongeren nog (te) weinig over maatschappelijke uitdagingen en welke oplossingen bedrijven bijvoorbeeld daarvoor ontwikkelen. Vanuit het bedrijfsleven klinkt de roep steeds luider om hun inzichten over te brengen naar de leefwereld van de jeugd. Het aantal aanvragen van bedrijven hierover is bij de educatieve uitgeverij het afgelopen jaar verdubbeld.

Corporate Educational Responsibility

"Het is voor bedrijven, overheden en organisaties belangrijk zo vroeg mogelijk een band op te bouwen met kinderen en jongeren. Zij zijn tenslotte hun toekomstige klanten of werknemers. Zeker voor bepaalde knelpuntberoepen of specifieke jobs die bedrijven niet ingevuld krijgen", zegt Barbara Vangheluwe, de CEO van Uitgeverij Averbode. "Dat bewustwordingsproces is in ondernemerskringen nu volop aan de gang. Studio Averbode zal daarom inzetten op 'Corporate Educational Responsibility': het delen van aanwezige kennis, waardoor bedrijven, organisaties en overheden bewust hun aandeel opnemen in de opvoeding van kinderen en jongeren. Zowel tijdens de lesuren als in de vrije tijd van de kinderen."

Van spelletjes tot bedrijfsbezoeken

Ook leerkrachten en scholen zijn volgens Uitgeverij Averbode vragende partij om de bedrijfswereld een prominentere plaats te geven tijdens de lessen. "Leerstof mag geen ver-van-mijn-bedshow zijn voor leerlingen. Elementen uit het bedrijfsleven in het onderwijs binnenbrengen, gebeurt het best aan de hand van realistische en relevante situaties. Die vergroten immers de betrokkenheid van de leerlingen en wakkeren hun interesse aan. Heel wat leerkrachten hebben al aangegeven dat ze praktijkvoorbeelden op prijs stellen wanneer ze voor een klas tieners staan", duidt Vangheluwe.

Studio Averbode werkt daarvoor verschillende oplossingen uit. Dat gaat van lessenreeksen of leerpakketten over postercampagnes en artikels, digitale opdrachten en interactieve spelletjes in de tijdschriften van de uitgeverij. In de toekomst wil Studio Averbode ook bedrijfsbezoeken organiseren op maat van kinderen en jongeren.

Bedrijven, organisaties en overheden zitten volgens Uitgeverij Averbode op een berg kennis die ze niet tot bij de jeugd krijgen. Op de schoolbanken leren kinderen en jongeren nog (te) weinig over maatschappelijke uitdagingen en welke oplossingen bedrijven bijvoorbeeld daarvoor ontwikkelen. Vanuit het bedrijfsleven klinkt de roep steeds luider om hun inzichten over te brengen naar de leefwereld van de jeugd. Het aantal aanvragen van bedrijven hierover is bij de educatieve uitgeverij het afgelopen jaar verdubbeld."Het is voor bedrijven, overheden en organisaties belangrijk zo vroeg mogelijk een band op te bouwen met kinderen en jongeren. Zij zijn tenslotte hun toekomstige klanten of werknemers. Zeker voor bepaalde knelpuntberoepen of specifieke jobs die bedrijven niet ingevuld krijgen", zegt Barbara Vangheluwe, de CEO van Uitgeverij Averbode. "Dat bewustwordingsproces is in ondernemerskringen nu volop aan de gang. Studio Averbode zal daarom inzetten op 'Corporate Educational Responsibility': het delen van aanwezige kennis, waardoor bedrijven, organisaties en overheden bewust hun aandeel opnemen in de opvoeding van kinderen en jongeren. Zowel tijdens de lesuren als in de vrije tijd van de kinderen."Ook leerkrachten en scholen zijn volgens Uitgeverij Averbode vragende partij om de bedrijfswereld een prominentere plaats te geven tijdens de lessen. "Leerstof mag geen ver-van-mijn-bedshow zijn voor leerlingen. Elementen uit het bedrijfsleven in het onderwijs binnenbrengen, gebeurt het best aan de hand van realistische en relevante situaties. Die vergroten immers de betrokkenheid van de leerlingen en wakkeren hun interesse aan. Heel wat leerkrachten hebben al aangegeven dat ze praktijkvoorbeelden op prijs stellen wanneer ze voor een klas tieners staan", duidt Vangheluwe.Studio Averbode werkt daarvoor verschillende oplossingen uit. Dat gaat van lessenreeksen of leerpakketten over postercampagnes en artikels, digitale opdrachten en interactieve spelletjes in de tijdschriften van de uitgeverij. In de toekomst wil Studio Averbode ook bedrijfsbezoeken organiseren op maat van kinderen en jongeren.