De taks is bedoeld om de hoeveelheid oud papier terug te dringen en het milieu te sparen, legt VVSG uit bij VRT Nieuws. Maar Comeos, de sectorfederatie voor de Belgische handel en diensten, noemt de oprukkende taks in het Nieuwsblad 'een ondoordachte beslissing die jobs zal kosten en winkels zal doen sluiten': "Die blaadjes zijn van levensbelang." Nathalie Debast van VVSG zegt bij VRT Nieuws echter: "We denken dat handelaars ook meer gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld de sociale media. Ze kennen de buurt ook en moeten het veel meer hebben van persoonlijke contacten met mensen, eerder dan van een onpersoonlijke folder die in de brievenbus belandt."

Debast (VVSG) stelt ook: "De steden en gemeenten worden er niet rijk van." Desalniettemin haalden Vlaamse gemeenten in 2013 gezamenlijk bijna 20 miljoen euro op met de belasting op 'Verspreiding kosteloos reclamedrukwerk', constateert Grafisch Nieuws op basis van de statistieken van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Op een totaal aan gemeentelijke belastingontvangsten van 4,46 miljard euro bracht de taks destijds 0,4% van die belastinginkomsten binnen, goed voor een twaalfde plek op de ranglijst van 102 verschillende gemeentebelastingen. In 2017 was de reclamedrukwerk-taks al opgelopen tot ruim 36,4 miljoen euro, op een totaal van 5,05 miljard euro: goed voor 0,7% en inmiddels een negende plek op de ranglijst.

Ondertussen hebben de gemeenten de verantwoordelijkheid voor de brievenbusstickers overgedragen richting de sector. De stickers worden niet langer bedeeld door de OVAM, bericht de VVSG: "Deze regeling is een rechtstreeks gevolg van een overeenkomst die het Vlaams Gewest in april 2019 afsloot met de sector van ongeadresseerd drukwerk. De sector verbindt zich er toe voldoende stickers tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk te drukken en te verspreiden. Burgers kunnen zelf gratis stickers meenemen in de publiek toegankelijke ruimte van de postkantoren van bpost."

De taks is bedoeld om de hoeveelheid oud papier terug te dringen en het milieu te sparen, legt VVSG uit bij VRT Nieuws. Maar Comeos, de sectorfederatie voor de Belgische handel en diensten, noemt de oprukkende taks in het Nieuwsblad 'een ondoordachte beslissing die jobs zal kosten en winkels zal doen sluiten': "Die blaadjes zijn van levensbelang." Nathalie Debast van VVSG zegt bij VRT Nieuws echter: "We denken dat handelaars ook meer gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld de sociale media. Ze kennen de buurt ook en moeten het veel meer hebben van persoonlijke contacten met mensen, eerder dan van een onpersoonlijke folder die in de brievenbus belandt."Debast (VVSG) stelt ook: "De steden en gemeenten worden er niet rijk van." Desalniettemin haalden Vlaamse gemeenten in 2013 gezamenlijk bijna 20 miljoen euro op met de belasting op 'Verspreiding kosteloos reclamedrukwerk', constateert Grafisch Nieuws op basis van de statistieken van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Op een totaal aan gemeentelijke belastingontvangsten van 4,46 miljard euro bracht de taks destijds 0,4% van die belastinginkomsten binnen, goed voor een twaalfde plek op de ranglijst van 102 verschillende gemeentebelastingen. In 2017 was de reclamedrukwerk-taks al opgelopen tot ruim 36,4 miljoen euro, op een totaal van 5,05 miljard euro: goed voor 0,7% en inmiddels een negende plek op de ranglijst.Ondertussen hebben de gemeenten de verantwoordelijkheid voor de brievenbusstickers overgedragen richting de sector. De stickers worden niet langer bedeeld door de OVAM, bericht de VVSG: "Deze regeling is een rechtstreeks gevolg van een overeenkomst die het Vlaams Gewest in april 2019 afsloot met de sector van ongeadresseerd drukwerk. De sector verbindt zich er toe voldoende stickers tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk te drukken en te verspreiden. Burgers kunnen zelf gratis stickers meenemen in de publiek toegankelijke ruimte van de postkantoren van bpost."