De vierde editie van het Benelux Online Print Event - #BOPE22 - verzamelde 140 deelnemers en elf sprekers uit binnen- en buitenland in de Antwerpse Zoo. Bernd Zipper, een vaste waarde op de BOPE-events, beet de spits af op het podium in de Darwin Hall met een overzicht van de huidige ontwikkelingen en trends in de online print industrie. Volgens Zipper versnelt de aanhoudende papiercrisis de shift van traditionele naar online drukkers.

Automatisering en toegevoegde waarde

Niek Veraverbeke, grafisch adviseur bij Cartim Print, bracht het verhaal van de in Gentbrugge gevestigde 'drukker voor drukkers'. Cartim werkt met een team van 35 mensen voor andere drukkers, grafische resellers en online print platformen. Tachtig procent van de omzet komt via Web2Print (W2P). De drukkerij doet alles in huis en gaat voor opdrachten met een hoge toegevoegde waarde, die bedraagt naar verluidt meer dan 100.000 euro per werknemer. "Dit kan alleen door de shift naar W2P en een hoge graad van automatisering", zegt Veraverbeke.

Net voor de gezonde lunch in de Marmeren Zaal pitchte de jonge ondernemer Ruben Baestaens zijn Design-as-a-Service-bedrijf Simba Services. Met zijn platform connecteert hij designers met klanten die op zoek zijn naar kwaliteitsvol design tegen een democratische prijs. Tegen het einde van dit jaar wil de ambitieuze Baestaens zijn DaaS-business ook uitrollen in Nederland.

Lancering Young Professionals in Print

Ruben Baestaens is trouwens een van de leden van het nieuwe netwerk 'Young Professionals in Print' dat VIGC lanceerde op #BOPE22. Het netwerk telt al een dertigtal leden. "We brengen jonge ondernemers samen, managers, kinderen van familiale ondernemers die willen overnemen", duidt Jos Steutelings, de managing director van VIGC. "We gaan werken rond de thema's die de deelnemers zelf belangrijk vinden. Meer jonge mensen bij onze werking betrekken, zal het voor iedereen alleen maar interessanter maken." Namen zoals Femke Helon (3Motion), Jesse Marynen (Buroform), Laura Goedertier (Cartim), Andreas Foriers (Creafor), Elisabeth Joos (Group Joos), enzovoort prijken op de ledenlijst.

Gefragmenteerd en authentiek

In de namiddag trokken we naar Latijns-Amerika met Miki Rubin, de CEO en medeoprichter van Imprimu (Panama). Rubin schetste het groeipotentieel van online print in Latijns-Amerika. In landen zoals Brazilië of Colombia groeide de zeer gefragmenteerde printmarkt vorig jaar met veertig procent. Mexico behoort tot de tien grootste printmarkten wereldwijd.

Een tweede Belgische drukkerijcase kregen we van Jesse Marynen, de chief print officer van de familiale drukkerij Buroform in Mechelen. Marynen lanceerde eerder dit jaar het web-to-print platform INKOprint.be. Op #BOPE22 bracht hij het verhaal van zijn zoektocht, authentiek, met vallen en opstaan, naar het ideale webplatform voor de familiale drukkerij.

Voor de koffiebreak brachten Martijn ten Pas, de eigenaar van DWCPrint (Nederland), Ate Bontjer van webshopbouwer X-interactive en Robert Hartman (Dataline), een case van hoe ook KMO's (DWCPrint heeft 11 mensen in dienst) kunnen automatiseren en meespelen met de grote jongens in de e-commercewereld.

In het laatste deel van de sessies kwamen nog twee internationale sprekers op de bühne: Philipp Hofmann, de medeoprichter van Hoodie Hoo (Duitsland) presenteerde zijn start-up waarmee hij de textielindustrie wil verduurzamen. Morten B. Reitoft, de Deense hoofdredacteur van INKISH, ging op zoek naar de drivers voor groei in de grafische industrie. Het laatste woord was voor Sabine Demey, director Flanders Artificial Intelligence Research Program IMEC. Zij gaf een inkijk in hoe AI-technologie kan helpen in een KMO. Vooral in het domein van OEE, of Overall Equipment Effectiveness zouden er mogelijkheden zijn voor print-KMO's.

De volgende VIGC-afspraak is op donderdag 20 oktober 2022 voor Het Congres in Lamot Mechelen.

Een meer uitgebreid verslag van #BOPE22 kan u nalezen in het september-nummer van Grafisch Nieuws.

De vierde editie van het Benelux Online Print Event - #BOPE22 - verzamelde 140 deelnemers en elf sprekers uit binnen- en buitenland in de Antwerpse Zoo. Bernd Zipper, een vaste waarde op de BOPE-events, beet de spits af op het podium in de Darwin Hall met een overzicht van de huidige ontwikkelingen en trends in de online print industrie. Volgens Zipper versnelt de aanhoudende papiercrisis de shift van traditionele naar online drukkers.Niek Veraverbeke, grafisch adviseur bij Cartim Print, bracht het verhaal van de in Gentbrugge gevestigde 'drukker voor drukkers'. Cartim werkt met een team van 35 mensen voor andere drukkers, grafische resellers en online print platformen. Tachtig procent van de omzet komt via Web2Print (W2P). De drukkerij doet alles in huis en gaat voor opdrachten met een hoge toegevoegde waarde, die bedraagt naar verluidt meer dan 100.000 euro per werknemer. "Dit kan alleen door de shift naar W2P en een hoge graad van automatisering", zegt Veraverbeke.Net voor de gezonde lunch in de Marmeren Zaal pitchte de jonge ondernemer Ruben Baestaens zijn Design-as-a-Service-bedrijf Simba Services. Met zijn platform connecteert hij designers met klanten die op zoek zijn naar kwaliteitsvol design tegen een democratische prijs. Tegen het einde van dit jaar wil de ambitieuze Baestaens zijn DaaS-business ook uitrollen in Nederland.Ruben Baestaens is trouwens een van de leden van het nieuwe netwerk 'Young Professionals in Print' dat VIGC lanceerde op #BOPE22. Het netwerk telt al een dertigtal leden. "We brengen jonge ondernemers samen, managers, kinderen van familiale ondernemers die willen overnemen", duidt Jos Steutelings, de managing director van VIGC. "We gaan werken rond de thema's die de deelnemers zelf belangrijk vinden. Meer jonge mensen bij onze werking betrekken, zal het voor iedereen alleen maar interessanter maken." Namen zoals Femke Helon (3Motion), Jesse Marynen (Buroform), Laura Goedertier (Cartim), Andreas Foriers (Creafor), Elisabeth Joos (Group Joos), enzovoort prijken op de ledenlijst.In de namiddag trokken we naar Latijns-Amerika met Miki Rubin, de CEO en medeoprichter van Imprimu (Panama). Rubin schetste het groeipotentieel van online print in Latijns-Amerika. In landen zoals Brazilië of Colombia groeide de zeer gefragmenteerde printmarkt vorig jaar met veertig procent. Mexico behoort tot de tien grootste printmarkten wereldwijd.Een tweede Belgische drukkerijcase kregen we van Jesse Marynen, de chief print officer van de familiale drukkerij Buroform in Mechelen. Marynen lanceerde eerder dit jaar het web-to-print platform INKOprint.be. Op #BOPE22 bracht hij het verhaal van zijn zoektocht, authentiek, met vallen en opstaan, naar het ideale webplatform voor de familiale drukkerij.Voor de koffiebreak brachten Martijn ten Pas, de eigenaar van DWCPrint (Nederland), Ate Bontjer van webshopbouwer X-interactive en Robert Hartman (Dataline), een case van hoe ook KMO's (DWCPrint heeft 11 mensen in dienst) kunnen automatiseren en meespelen met de grote jongens in de e-commercewereld.In het laatste deel van de sessies kwamen nog twee internationale sprekers op de bühne: Philipp Hofmann, de medeoprichter van Hoodie Hoo (Duitsland) presenteerde zijn start-up waarmee hij de textielindustrie wil verduurzamen. Morten B. Reitoft, de Deense hoofdredacteur van INKISH, ging op zoek naar de drivers voor groei in de grafische industrie. Het laatste woord was voor Sabine Demey, director Flanders Artificial Intelligence Research Program IMEC. Zij gaf een inkijk in hoe AI-technologie kan helpen in een KMO. Vooral in het domein van OEE, of Overall Equipment Effectiveness zouden er mogelijkheden zijn voor print-KMO's.De volgende VIGC-afspraak is op donderdag 20 oktober 2022 voor Het Congres in Lamot Mechelen.Een meer uitgebreid verslag van #BOPE22 kan u nalezen in het september-nummer van Grafisch Nieuws.