Bernd Zipper, de eerste keynotespeaker op het evenement, is met zijn adviesbureau Zipcon gespecialiseerd in grafische e-commerce. Zipper analyseert nauwgezet de markt. In West-Europa maakt online print nu ongeveer 19% van het totale printvolume uit en dat percentage zal blijven stijgen. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland vertraagt de groei van grafische e-business tot gemiddeld 3,2 % in 2019. De omzet zou dan uitkomen op 8,10 miljard euro (3,4 voor B2C en 4,7 voor B2B). Zipper voorspelt dat het aantal drukkerijen in Europa in 2025 zal zijn gedaald tot 17.000 tegenover 34.000 in 2017. Die drukkerijbedrijven zullen e-business zeer serieus moeten nemen want er is het Amazon-effect van de online winkelervaring, er zijn de Millennial-aankopers en er is 5G dat 100 keer sneller is dan een 4G-netwerk. Het is de perfecte storm voor de verdere stevige groei van grafische e-business.

Een heuglijke vaststellig is dat print een blijver is. De globale markt van print is zelfs meer dan twee keer zo groot als die van de farmaceutische markt en mass customization biedt nieuwe mogelijkheden," zegt Zipper: "Het is aan jullie om er in de toekomst bij te horen."