De eerste show met 3 sprekers duurt ongeveer 75 minuten en wordt afgewisseld met reclamespotjes van partnerbedrijven. De taal is Engels want er wordt gemikt op een internationaal publiek. De lokale voorstelling door VIGC-medewerkers van de sprekers elders, werd opgenomen in de drukkerij van de Grafische Groep Matthys in Turnhout.

Keynote van de eerste show en gewaardeerd spreker op vorige BOPE-evenementen was de Duitser Bernd Zipper (foto). Die is met zijn onderzoeksbureau Zipcon gespecialiseerd in alles wat met online print te maken heeft. We vatten zijn keynote kort samen.

De gemiddelde omzet van de top 5 online printbedrijven in Duitsland (Cewe, Flyeralarm, Cimpress, Onlineprinters, United Print) steeg in de periode 2011-2019 jaarlijks met gemiddeld 9,5%.

De groeiprognoses voor online gedreven omzet (de term omvat meer dan de omzet gerealiseerd door de zuivere online shops, dus ook ondermeer B2B-portalen) in 2020 voor het uitbreken van Covid-19 voor het gebied Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland waren 7,1% voor B2C en 8,5% voor B2B. Bernd Zipper organiseerde onlangs een online meeting met meer dan 40 online drukkerijen en betrokken partijen (Initiative Online Print) en verzamelde omzetcijfers voor 2020. Die laten een gemengd beeld zien: -18% voor B2B en +23% voor B2C. Het advies van Zipper aan grafimediabedrijven: zorg ervoor dat je beide markten en elke klantengroep via om het even welk kanaal kan bedienen. En ja, welllicht zal je daarvoor moeten samenwerken.

En tot slot: Zipper ontwaart 'Mass Customization' als megatrend aangestookt door de generatie Y, Z en Alfa. Print is modern geworden en nieuwe drukwerkproducten kunnen met apps worden gegenereerd vanuit sociale mediakanalen. Al die mogelijkheden zouden niet hebben bestaan zonder online print. Het volume traditioneel verkregen handelsdrukwerk zal blijven dalen maar online print zal het drukwerkmedium redden.

De eerste show met 3 sprekers duurt ongeveer 75 minuten en wordt afgewisseld met reclamespotjes van partnerbedrijven. De taal is Engels want er wordt gemikt op een internationaal publiek. De lokale voorstelling door VIGC-medewerkers van de sprekers elders, werd opgenomen in de drukkerij van de Grafische Groep Matthys in Turnhout.Keynote van de eerste show en gewaardeerd spreker op vorige BOPE-evenementen was de Duitser Bernd Zipper (foto). Die is met zijn onderzoeksbureau Zipcon gespecialiseerd in alles wat met online print te maken heeft. We vatten zijn keynote kort samen.De gemiddelde omzet van de top 5 online printbedrijven in Duitsland (Cewe, Flyeralarm, Cimpress, Onlineprinters, United Print) steeg in de periode 2011-2019 jaarlijks met gemiddeld 9,5%.De groeiprognoses voor online gedreven omzet (de term omvat meer dan de omzet gerealiseerd door de zuivere online shops, dus ook ondermeer B2B-portalen) in 2020 voor het uitbreken van Covid-19 voor het gebied Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland waren 7,1% voor B2C en 8,5% voor B2B. Bernd Zipper organiseerde onlangs een online meeting met meer dan 40 online drukkerijen en betrokken partijen (Initiative Online Print) en verzamelde omzetcijfers voor 2020. Die laten een gemengd beeld zien: -18% voor B2B en +23% voor B2C. Het advies van Zipper aan grafimediabedrijven: zorg ervoor dat je beide markten en elke klantengroep via om het even welk kanaal kan bedienen. En ja, welllicht zal je daarvoor moeten samenwerken.En tot slot: Zipper ontwaart 'Mass Customization' als megatrend aangestookt door de generatie Y, Z en Alfa. Print is modern geworden en nieuwe drukwerkproducten kunnen met apps worden gegenereerd vanuit sociale mediakanalen. Al die mogelijkheden zouden niet hebben bestaan zonder online print. Het volume traditioneel verkregen handelsdrukwerk zal blijven dalen maar online print zal het drukwerkmedium redden.