Paul Huybrechts is de Managing Director van Printing Partners in België, Nederland en Ierland. Printing Partners is een dochteronderneming van Mediahuis. Eind april heeftMediahuis NV ook nog alle aandelen verworven van mediagroep Saint-Paul Luxembourg SA dat eveneens over een drukkerij beschikt. Huybrechts sprak over de impact van de coronacrisis op de activiteiten van Mediahuis en zijn drukkerijen. De impact is groot op het vlak van de reclame-inkomsten die een forse daling laten zien voor de gedrukte producten. Dit kan niet kan worden gecompenseerd met de dubbelcijferige groei van de inkomsten uit digitale reclame. Door het wegvallen van reclamepagina's en het niet doorgaan van sportwedstrijden en culturele evenementen is het aantal krantenpagina's gekrompen. De verwachting is dat dit nog voor enkele maanden en misschien tot het einde van het jaar het geval zal zijn. In de rotatiedrukkerij in Paal-Beringen wordt ook voor derden gedrukt. Een belangrijk gedeelte van de orders werd vanwege de pandemie binnen het bestek van een week geannuleerd. Sommige jobs zullen wel terugkomen maar er zullen ook klanten geconfronteerd worden met moeilijke economische vooruitzichten. Huybrechts denkt dat de papierconsumptie in Europa verder zal dalen waardoor een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod moet worden gevonden. Het legt een druk op drukkerijen en uitgeverijen in Europa waar verder zal moeten geconsolideerd worden.

Het aantal krantenabonnementen is gestegen waarbij de formule van een digitale versie van de krant op weekdagen in combinatie met een gedrukte krant tijdens het weekend een populaire formule is. De verwachting is dat de pandemie een impact zal hebben op de gedrukte exemplaren op weekdagen. De regel voor de krantentitels is 'digital first': er wordt eerst geschreven voor de digitale newsroom. De digitale inhoud zit achter een betaalmuur maar mensen zijn bereid om ervoor te betalen. Dat is veelbelovend voor de toekomst. Tijdens belangrijke persconferenties met betrekking tot COVID-19 is er veel verkeer op de digitale kanalen van Mediahuis. Het toont aan dat veel mensen zich willen laten informeren door betrouwbare media met stevige merken.

"The world has changed and COVOD-19 changed the world," zegt Huybrechts. Een aantal dingen zijn blijvend zoals meer werken van thuis en het organiseren van online meetings. Minder onderweg gaat tot het nieuwe normaal behoren.

World Printers Forum - WAN-IFRA is de print community binnen de World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA).

Paul Huybrechts is de Managing Director van Printing Partners in België, Nederland en Ierland. Printing Partners is een dochteronderneming van Mediahuis. Eind april heeftMediahuis NV ook nog alle aandelen verworven van mediagroep Saint-Paul Luxembourg SA dat eveneens over een drukkerij beschikt. Huybrechts sprak over de impact van de coronacrisis op de activiteiten van Mediahuis en zijn drukkerijen. De impact is groot op het vlak van de reclame-inkomsten die een forse daling laten zien voor de gedrukte producten. Dit kan niet kan worden gecompenseerd met de dubbelcijferige groei van de inkomsten uit digitale reclame. Door het wegvallen van reclamepagina's en het niet doorgaan van sportwedstrijden en culturele evenementen is het aantal krantenpagina's gekrompen. De verwachting is dat dit nog voor enkele maanden en misschien tot het einde van het jaar het geval zal zijn. In de rotatiedrukkerij in Paal-Beringen wordt ook voor derden gedrukt. Een belangrijk gedeelte van de orders werd vanwege de pandemie binnen het bestek van een week geannuleerd. Sommige jobs zullen wel terugkomen maar er zullen ook klanten geconfronteerd worden met moeilijke economische vooruitzichten. Huybrechts denkt dat de papierconsumptie in Europa verder zal dalen waardoor een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod moet worden gevonden. Het legt een druk op drukkerijen en uitgeverijen in Europa waar verder zal moeten geconsolideerd worden.Het aantal krantenabonnementen is gestegen waarbij de formule van een digitale versie van de krant op weekdagen in combinatie met een gedrukte krant tijdens het weekend een populaire formule is. De verwachting is dat de pandemie een impact zal hebben op de gedrukte exemplaren op weekdagen. De regel voor de krantentitels is 'digital first': er wordt eerst geschreven voor de digitale newsroom. De digitale inhoud zit achter een betaalmuur maar mensen zijn bereid om ervoor te betalen. Dat is veelbelovend voor de toekomst. Tijdens belangrijke persconferenties met betrekking tot COVID-19 is er veel verkeer op de digitale kanalen van Mediahuis. Het toont aan dat veel mensen zich willen laten informeren door betrouwbare media met stevige merken."The world has changed and COVOD-19 changed the world," zegt Huybrechts. Een aantal dingen zijn blijvend zoals meer werken van thuis en het organiseren van online meetings. Minder onderweg gaat tot het nieuwe normaal behoren.World Printers Forum - WAN-IFRA is de print community binnen de World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA).