Het CDP publiceert elk jaar zijn nieuwe A-lijst waarin bedrijven opgenomen worden omdat ze een leiderspositie op milieuvlak innemen. De organisatie beheert de belangrijkste databank met internationale milieugegevens van bedrijven en steden. Er worden drie criteria beoordeeld waarop je in het beste geval telkens een A kunt scoren: klimaatbescherming, bosbehoud en waterveiligheid. Bedrijven die een A-score op de klimaatlijst van het CDP hebben, geven blijk van een grote transparantie over hun doelstellingen en engagementen op klimaatvlak.

Veertien bedrijven scoren drievoudige A

In 2021 nam het CDP bijna 12.000 bedrijven in zijn klassement op. Die ondernemingenwerden op basis van hun milieuprestaties in verschillende categorieën (van A tot D) ingedeeld. Slechts twee procent van de bedrijven kregen de hoogste score voor hun acties op een of meer milieucriteria: Zo'n 272 bedrijven dus, waarvan veertig procent in Europa gevestigd is. Veertien bedrijven kregen een drievoudige A voor hun prestaties op de drie criteria van het CDP (klimaat, bos, water). Drie daarvan leveren aan de grafische sector: HP Inc, Metsä Board Corporation en Mondi PLC. Bij de multinationals met een drievoudige A vinden we ook Danone, L'Oréal en Unilever.

Meer bedrijven scoren goed op criteria 'bos' en 'water'

Het aantal bedrijven met een A-score op het criterium 'bos' is in 2021 met vijftig procent gestegen in vergelijking met 2020 (24 bedrijven). Daaronder de Zwitsers-Zweedse producent van voedingsverpakkingen Tetra Pak en de Finse bosbouw- en papiergroep UPM. Het aantal bedrijven dat een A kreeg voor waterveiligheid is met elf procent gestegen (118 bedrijven). In die groep treffen we onder andere de volgende bedrijven aan: Constantia Flexible, DS Smith, Fujifilm Holdings en Seiko Epson Corporation.

Minder bedrijven met A-score voor klimaat

In 2021 daalde het aantal bedrijven op de A-lijst voor het klimaat met veertig procent in vergelijking met 2020 - van 280 naar 200 bedrijven. De verklaring daarvoor is dat het CDP de criteria om een 'klimaat-A' te krijgen, strenger heeft gemaakt. Om voor het klimaat een A te scoren, moet een bedrijf nu zijn koolstofuitstoot laten certificeren, net als zijn financiële resultaten. Andere criteria omvatten ook de transparantie en het beleid. Bij de meeste bedrijven wordt de doelstelling om de CO2-uitstoot terug te dringen, wetenschappelijk gevalideerd.

Behalve de bedrijven met een driedubbele A vinden we ook de volgende bedrijven terug op de A-lijst voor het klimaat: Konica Minolta, Kyocera Corporation, Ricoh Co. Ltd., Seiko Epson Corporation en Tetra Pak.

"De COP26 (de klimaatconferentie van Glasgow) maakte duidelijk dat de bedrijven een sleutelrol spelen in het tot stand komen van een uitstootvrije economie, die de natuur respecteert en die het mogelijk maakt om de opwarming tot 1,5°C te beperken", stelde Maxfield Weiss van het CDP. 58 procent van de 12.000 onderzochte bedrijven kregen echter de score C of D (de slechtste score). En 16.870 andere bedrijven hebben niet voldoende informatie geleverd of hebben niet geantwoord. "Ontoereikende doelstellingen of 'greenwashing' passeren niet meer", zegt Maxfield Weiss nog.

Het CDP publiceert elk jaar zijn nieuwe A-lijst waarin bedrijven opgenomen worden omdat ze een leiderspositie op milieuvlak innemen. De organisatie beheert de belangrijkste databank met internationale milieugegevens van bedrijven en steden. Er worden drie criteria beoordeeld waarop je in het beste geval telkens een A kunt scoren: klimaatbescherming, bosbehoud en waterveiligheid. Bedrijven die een A-score op de klimaatlijst van het CDP hebben, geven blijk van een grote transparantie over hun doelstellingen en engagementen op klimaatvlak.In 2021 nam het CDP bijna 12.000 bedrijven in zijn klassement op. Die ondernemingenwerden op basis van hun milieuprestaties in verschillende categorieën (van A tot D) ingedeeld. Slechts twee procent van de bedrijven kregen de hoogste score voor hun acties op een of meer milieucriteria: Zo'n 272 bedrijven dus, waarvan veertig procent in Europa gevestigd is. Veertien bedrijven kregen een drievoudige A voor hun prestaties op de drie criteria van het CDP (klimaat, bos, water). Drie daarvan leveren aan de grafische sector: HP Inc, Metsä Board Corporation en Mondi PLC. Bij de multinationals met een drievoudige A vinden we ook Danone, L'Oréal en Unilever.Het aantal bedrijven met een A-score op het criterium 'bos' is in 2021 met vijftig procent gestegen in vergelijking met 2020 (24 bedrijven). Daaronder de Zwitsers-Zweedse producent van voedingsverpakkingen Tetra Pak en de Finse bosbouw- en papiergroep UPM. Het aantal bedrijven dat een A kreeg voor waterveiligheid is met elf procent gestegen (118 bedrijven). In die groep treffen we onder andere de volgende bedrijven aan: Constantia Flexible, DS Smith, Fujifilm Holdings en Seiko Epson Corporation.In 2021 daalde het aantal bedrijven op de A-lijst voor het klimaat met veertig procent in vergelijking met 2020 - van 280 naar 200 bedrijven. De verklaring daarvoor is dat het CDP de criteria om een 'klimaat-A' te krijgen, strenger heeft gemaakt. Om voor het klimaat een A te scoren, moet een bedrijf nu zijn koolstofuitstoot laten certificeren, net als zijn financiële resultaten. Andere criteria omvatten ook de transparantie en het beleid. Bij de meeste bedrijven wordt de doelstelling om de CO2-uitstoot terug te dringen, wetenschappelijk gevalideerd.Behalve de bedrijven met een driedubbele A vinden we ook de volgende bedrijven terug op de A-lijst voor het klimaat: Konica Minolta, Kyocera Corporation, Ricoh Co. Ltd., Seiko Epson Corporation en Tetra Pak."De COP26 (de klimaatconferentie van Glasgow) maakte duidelijk dat de bedrijven een sleutelrol spelen in het tot stand komen van een uitstootvrije economie, die de natuur respecteert en die het mogelijk maakt om de opwarming tot 1,5°C te beperken", stelde Maxfield Weiss van het CDP. 58 procent van de 12.000 onderzochte bedrijven kregen echter de score C of D (de slechtste score). En 16.870 andere bedrijven hebben niet voldoende informatie geleverd of hebben niet geantwoord. "Ontoereikende doelstellingen of 'greenwashing' passeren niet meer", zegt Maxfield Weiss nog.