Xerox werkt aan 'digitale offset' voor verpakkingen

25/02/19 om 07:24 - Bijgewerkt om 07:23

Tot de vier gebieden van innovatie waar Xerox zich sterk op gaat richten, behoort - naast 3D printen, Artificiële Intelligentie en het Internet of Things - ook de disruptie van de markt voor gedrukte verpakkingen. Het brengt daartoe een nieuwe digitale druktechniek in stelling.

Xerox werkt aan 'digitale offset' voor verpakkingen

John Visentin, CEO van Xerox, maakte het innovatie-prioriteitenlijstje eind januari bekend bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers. De sterke vraag naar de nieuwe Iridesse-pers en het beste-kwartaal-tot-nu-toe voor de Brenva inkjetpers wogen niet op tegen terugval in de rest van het high-end portfolio (waaronder de iGen-reeks). Naast een nieuwe aanpak van deze situatie, moet ook de verovering van de potentiële verpakkingenmarkt voor betere resultaten gaan zorgen.

Tijdens een bijeenkomst voor financiële analisten lichtte Steve Hoover, Chief Technology Officer van Xerox, alvast een tipje van de sluier op over de aanpak: "Het is geen inkjet en het is geen laser-gebaseerde xerografie. Het is een nieuwe technologie, waarmee we op een breed scala aan materialen, folies en films kunnen drukken." Volgens collega-vakblad Print Business doelt Hoover hiermee waarschijnlijk op 'digitale offset lithografie' of 'variabele data lithografie', waarop in 2011 patent werd verkregen. De techniek doet denken aan die van waterloze offset, met een inktafstotende siliconen-laag op de plaat. De beelddrager van Xerox kan telkens opnieuw van een (variabel) beeld worden voorzien dat via een overdraagcilinder naar het te bedrukken materiaal wordt overgebracht.

Tijdens Drupa 2016 kondigde Xerox nog een samenwerkingsverband met Koenig & Bauer aan om tot een hybride pers voor de verpakkingsmarkt te komen. Dat partnerschap strandde en Koenig & Bauer maakte onlangs bekend het project voort te zetten met Durst.

Xerox zou nu ondertussen haar nieuwe 'digitale offset'-techniek al aan een select gezelschap van mogelijke partners en gebruikers hebben gedemonstreerd, maar het ziet ernaar uit dat het publiek pas in 2020 de eerste resultaten van deze nieuwe ontwikkeling te zien krijgt.