Albert Heijn heeft in 2023 een reductie van 5,9 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gerealiseerd in Nederland en België. Hiermee behaalt Albert Heijn nu al de doelstelling voor 2025 om 20 miljoen kilogram aan verpakkingsmateriaal te reduceren ten opzichte van 2018. Dat is twee jaar eerder dan Albert Heijn beoogde.
...

Albert Heijn heeft in 2023 een reductie van 5,9 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gerealiseerd in Nederland en België. Hiermee behaalt Albert Heijn nu al de doelstelling voor 2025 om 20 miljoen kilogram aan verpakkingsmateriaal te reduceren ten opzichte van 2018. Dat is twee jaar eerder dan Albert Heijn beoogde. Albert Heijn richt zich op verduurzaming van verpakkingen door het gebruik van materiaal te minimaliseren, gerecycleerd materiaal in te zetten, verpakkingen te recycleren en gebruik te maken van producten die gedeeltelijk gemaakt zijn van biogrondstoffen. De focus voor 2025 is om de eigenmerk-verpakkingen zo te ontwerpen, dat ze later gerecycleerd kunnen worden. Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is vermindering van karton- en papiergebruik in de winkel prioriteit. Zo zijn bijvoorbeeld de dozen van citrusfruit, brood en trostomaten vervangen door herbruikbare, inklapbare kratten. Dit komt neer op 2,9 miljoen kg karton minder per jaar. Om verduurzaming te versnellen werkt Albert Heijn met verschillende partners samen. In 2023 startte Albert Heijn de samenwerking met technologiebedrijf Avantium, om 100 procent plantaardig en circulair materiaal PEF (polyethyleen furanoaat) te gebruiken voor verschillende verpakkingsvormen, zoals sapflessen. De komende maanden worden de volgende vernieuwingen van Albert Heijn zichtbaar. Ruim 54 kaasproducten gaan over op een enveloppe verpakking waarmee jaarlijks 400.000 kg plastic gereduceerd wordt; De Zaanse Hoeve yoghurt liter-verpakking krijgt een ovale vorm in plaats van een ronde vorm. Hierdoor kunnen meer producten op dezelfde oppervlakte mee op transport, een logistieke verbetering. Daarnaast zorgt deze nieuwe ovale verpakking volgens AH voor meer gemak voor de klant omdat deze beter in de koelkast past.