Om het kankeronderzoek te steunen, organiseert Think Pink elk jaar verscheidene evenementen om fondsen te werven. Bijvoorbeeld de loopwedstrijden waar in België gewoonlijk meer dan 20.000 deelnemers voor opdagen. Die dragen dan allemaal een T-shirt van Think Pink: de loopsters, zij die kanker overwonnen hebben, dragen een roze T-shirt; de supporters een wit T-shirt. Think Pink haalt zijn werkingsmiddelen grotendeels uit het inschrijvingsgeld van de deelnemers. Maar wat moet je doen wanneer door het coronavirus alle evenementen geschrapt worden? Think Pink Belgium vond een uitweg door vanaf april stoffen mondmaskers online aan te bieden en te verkopen. De maskers zijn beschikbaar in drie uitvoeringen, waaronder een beperkte reeks smurfmaskers. De prijs varieert van 2,49 tot 3,49 euro per masker. "Die...

Om het kankeronderzoek te steunen, organiseert Think Pink elk jaar verscheidene evenementen om fondsen te werven. Bijvoorbeeld de loopwedstrijden waar in België gewoonlijk meer dan 20.000 deelnemers voor opdagen. Die dragen dan allemaal een T-shirt van Think Pink: de loopsters, zij die kanker overwonnen hebben, dragen een roze T-shirt; de supporters een wit T-shirt. Think Pink haalt zijn werkingsmiddelen grotendeels uit het inschrijvingsgeld van de deelnemers. Maar wat moet je doen wanneer door het coronavirus alle evenementen geschrapt worden? Think Pink Belgium vond een uitweg door vanaf april stoffen mondmaskers online aan te bieden en te verkopen. De maskers zijn beschikbaar in drie uitvoeringen, waaronder een beperkte reeks smurfmaskers. De prijs varieert van 2,49 tot 3,49 euro per masker. "Die erg lage prijs is een bewuste keuze zodat iedereen de kans heeft om maskers te kopen en ze voor een maximaal aantal mensen binnen bereik liggen," legt Think Pink uit. En die strategie bleek te werken. In zes maanden registreerde Think Pink 50.000 bestellingen, goed voor 3,5 miljoen mondmaskers die naar Belgische particulieren, gemeenten en bedrijven verstuurd werden. "We werden overstelpt met bestellingen. De evenementen mochten dan geannuleerd zijn, die actie heeft ons wel in staat gesteld om te overleven en het wetenschappelijk onderzoek te blijven steunen. En ondertussen beschermden we ook nog eens de mensen," vertelt woordvoerster Tiffany Bulteau. De maskers kunnen besteld worden op de e-shop van Think Pink. Gemeenten en bedrijven kunnen maskers - vanaf 1.000 stuks - met een logo of een boodschap laten personaliseren. Het West-Vlaamse Oudenburg bestelde als eerste Vlaamse gemeente maskers met een specifieke boodschap: 'Oudenburg zorgt voor jou'. In totaal gaat 80% van de inkomsten uit de maskerverkoop naar Think Pink Belgium. Dat compenseert de projecten en activiteiten die de vereniging voor de zomer gepland had en die afgelast werden. De maskers zijn nog altijd te koop en Think Pink overweegt om het gamma in de loop van de volgende maanden met nieuwe ontwerpen uit te breiden. "De massale verkoop online is voor ons een nieuw en onbekend gegeven. De comfortmaskers zijn ondertussen een normaal product geworden binnen het aanbod op de e-shop van Think Pink, terwijl ze bovendien een rol spelen in de strijd tegen covid-19," meldt de vzw. De 'Race for the Cure' is het grootste, wereldwijde evenement in de strijd tegen borstkanker. De manifestatie, een loop- en wandelevenement waarbij de schijnwerpers gericht worden op wie door borstkanker getroffen is, heeft gewoonlijk plaats op de laatste zondag van september - in Brussel, Antwerpen, Namen en Charleroi. Voor die wedstrijden komen ongeveer 20.000 mensen samen die een T-shirt van Think Pink dragen. Dit jaar ligt de productie van die T-shirts (die in België gedrukt worden) aanzienlijk lager omdat de wedstrijd niet heeft plaatsgevonden. Think Pink Europe had echter wel een alternatieve oplossing uitgewerkt en organiseerde het laatste weekend van september de ' Race for the Cure digital 2020'. In plaats van veel volk op één plek bijeen te brengen, konden de deelnemers in hun eigen buurt, in hun eigen wijk op stap, met respect voor de veiligheidsregels. De toeschouwers konden de verschillende ploegen via een online platform en de sociale media volgen om toch enige interactie te creëren. In de inschrijvingsprijs voor de digitale wedstrijd (15 euro per persoon) was een officieel T-shirt van de wedstrijd inbegrepen. Voor deze digitale editie van de wedstrijd had Think Pink Belgium op 2000 à 3000 inschrijvingen gerekend. Uiteindelijk waren er 8.500 deelnemers. "Onze T-shirts waren al heel snel uitgeput zodat we er hebben moeten bij bestellen. Ze werden via de post naar alle deelnemers gestuurd zodat ze van op veilige afstand hun steun voor de strijd tegen borstkanker duidelijk konden maken. Dat heeft ons toch de nodige zichtbaarheid in de verschillende wijken opgeleverd. Tijdens de wedstrijd kleurde heel België roze," zegt Tiffany Bulteau.