"Afgezien van het feit dat 2020 nu niet meteen hét jaar is om trends af te meten, zien wij inderdaad ook een stijging van het gebruik van sleeves", beaamt salesdirector Marco van Hooff van Reynders Label Printing als eerste. "Daarom breiden we momenteel ook onze productiecapaciteit uit bij Reynders étiquettes France in Avelin. Aangezien wij onze klanten oplossingen aanbieden voor zowel kleine, digitaal gedrukte oplages als voor middelgrote tot grote flexo gedrukte oplages, vertaalt zich dat bij ons zowel in een stijging van aantallen als in volume." Of anders uitgedrukt: in méér verschillende klanten die sleeves gaan gebruiken.
...

"Afgezien van het feit dat 2020 nu niet meteen hét jaar is om trends af te meten, zien wij inderdaad ook een stijging van het gebruik van sleeves", beaamt salesdirector Marco van Hooff van Reynders Label Printing als eerste. "Daarom breiden we momenteel ook onze productiecapaciteit uit bij Reynders étiquettes France in Avelin. Aangezien wij onze klanten oplossingen aanbieden voor zowel kleine, digitaal gedrukte oplages als voor middelgrote tot grote flexo gedrukte oplages, vertaalt zich dat bij ons zowel in een stijging van aantallen als in volume." Of anders uitgedrukt: in méér verschillende klanten die sleeves gaan gebruiken. Binnen de Reynders groep vormen shrinksleeves nog altijd een fractie van de omzet, aldus Van Hooff. "Dus zeggen dat sleeves sterk groeien ten nadele van etiketten gaat in ons geval niet op. Wij zitten wel in sectoren waar sleeves het winnen van rechtstreekse bedrukking. Om één specifiek voorbeeld aan te halen: 'craft beer' in blikjes van 33 en 50 cl. Rechtstreekse bedrukking voor 500 - 5000 stuks is in dergelijke gevallen quasi onbetaalbaar en etiketten bedekken niet de volledige oppervlakte van het blik." De grootste drijfveer voor producenten om naar sleeves te gaan zit volgens Reynders vooral in het feit dat men afwijkende, in het oog springende verpakkingen in de markt kan zetten. Van Hooff: "Maar ook speciale, gelimiteerde series, collectors items, hebbedingetjes die vlotter van het schap gegraaid worden dan de producten van de concurrentie. De 360°-decoratie leent zich hier enorm goed toe. Een vrij groot deel van onze productie is trouwens ook bestemd voor co-packing. Het samenbrengen van twee, drie of meer units in een opvallend jasje en tegen een voordelige prijs. Of de 'moeder-en-kind' sleeves voor promoties waar één grote (normale) verpakking gekoppeld wordt aan een (kleinere) promo-pack van een nieuw product." Trendy zijn momenteel de 'tactile' sleeves waar naast het visuele ook gezorgd wordt voor een tast-beleving door het gebruik van reliëf-inkten en vernissen, zo signaleert Van Hooff. "Denk aan een product op basis van grapefruit, waar de verpakking ook net zo aanvoelt als de schil. Of een houtbeschermer waarvan de verpakking aanvoelt als onbehandeld hout. Tevens wordt de groei in het sleeve segment verder versneld door de komst van sustainable oplossingen. Voor ons staan vanaf dit najaar volop de 'seal&read'-constructies in de spotlights. Eén van de verschijningsvormen van deze familie zijn sleeves die extra voorzien worden van meerlagige etiketten of booklets die de productinfo (of 'bijsluiter') onlosmakelijk met het product verbinden. Gecombineerd met de 360° branding én tamper evidency, krijg je dan een 3-in-1 oplossing die diverse extra voordelen biedt." Ook Kathleen Beurms, accountmanager België en Frankrijk bij Eshuis constateert dat shrinksleeves de laatste jaren het steeds meer aan populariteit winnen. "Brand owners maken graag gebruik van de extra communicatieruimte die een shrinksleeve biedt. Shrinksleeves kun je heel eenvoudig voor originele toepassingen inzetten." Doordat de producten van top tot teen zijn voorzien van een image wordt het vaak ingezet voor specials of collectors items. "Neem bijvoorbeeld de Rijksmuseum flessen van Heineken die in de Bijenkorf over de toonbank vliegen als een origineel souvenir voor met name Chinese toeristen. Of de beugel van Grolsch die speciaal voor festivals is omgetoverd tot een uniek item dat onderdeel wordt van de herinnering." Daarnaast kunnen shrinksleeves de recyclebaarheid van een primair product bevorderen als ze juist worden ingezet, meent Beurms. "Dankzij een perforatie is de sleeve eenvoudig en vooral volledig te verwijderen van de verpakking. Hierdoor blijft er een schone primaire verpakking over die gerecycled kan worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld etiketten die lijmresten achterlaten of zelfs helemaal niet verwijderd kunnen worden." Een trend die men bij Eshuis ook ziet terugkomen in de markt is voedselveiligheid. "Consumenten willen meer en meer zekerheid als het gaat om de echtheid van het product. Na de schandalen in Azië waarin 'goedkope' babyvoeding in een A-merk verpakking wordt gestopt, is de tamper-evident sleeve echt in opkomst. Dankzij de vooral functionele inzet van de sleeve kan de brandowner de consument garanderen dat het product niet eerder is geopend. Dit bevordert het consumentenvertrouwen aanzienlijk." Trends op designgebied gaan volgens Beurms alle kanten op. "Uiteraard is duurzaamheid (en een duurzame uitstraling) een trend die continu actueel blijft. Daarnaast zie je dat verpakkingen steeds 'cleaner' worden. Ze moeten echt opvallen in het schap en door alle 'drukte' aan designs en kleuren valt een rustig ogende verpakking met bijvoorbeeld een monochrome kleur meer op. Dankzij de ruimte die een brand heeft op de sleeve kan de nodige productinformatie daarom op de achterkant worden gepositioneerd. Het frontaanzicht van het product wordt hierdoor aanzienlijk verbeterd." Geostick signaleerde de afgelopen jaren ook een duidelijke trend naar shrinksleeves. "Het volume neemt toe. Het grote voordeel van sleeven is het volledig voorzien van een decoratie, 360 graden rondom een verpakking", aldus Reinder Tijsma, accountmanager gespecialiseerd in shrinksleeves en flexibele verpakkingen. "Na het krimpproces neemt de sleeve de volledige vorm van de verpakking aan. Daarnaast wordt de tamper-evident sleeve ook steeds vaker ingezet. Deze sleeve zorgt voor een goede sluiting, eventueel met perforatie en zorgt ervoor dat het product niet kan worden geopend. Actiematig worden sleeves ingezet om bijvoorbeeld producten de bundelen, de zogenaamde Multipack shrinksleeve. Op de sleeves kan dan de actie - bijvoorbeeld 2 voor de prijs van 1 - gecommuniceerd worden." Volgens Tijsma passen sleeves prima in het concept van een duurzame verpakking. "Afvalscheiding kan worden gestimuleerd door een perforatie aan te brengen in de sleeve. Hierdoor kan de consument de sleeve makkelijk van de verpakking verwijderen en scheiden om separaat te kunnen recycleren. Daarnaast kan Geostick helpen bij het vinden van dunnere en/of milieuvriendelijkere materialen. Geostick kan ook verpakkers die zelf niet over een sleevemachine beschikken in contact brengen met een co-packer of een leverancier van een sleevemachine." Als duidelijke trend op het gebied van sleeves ziet Tijsma het personaliseren van iedere individuele verpakking. Geostick doet dat met behulp van HP Mosaic/ Smartstream, dat oneindig veel designwissels mogelijk maakt. Omdat het de sleeves digitaal drukt zijn ook korte runs prima rendabel te drukken, inclusief de bijbehorende korte levertijden. Junior sales executive Bob Daelemans bevestigt dat Helios Packaging ook met een gestage groei in de krimpsleevemarkt geconfronteerd wordt. "Dit heeft in de loop der jaren verschillende redenen gehad, maar zeker dit jaar zien wij zelf een opmerkelijke stijging in de aanvraag naar sleeves als decoratie of met tamper-evident functies. Onrechtstreeks kan dit een gevolg zijn van de huidige Corona-crisis. De consument is meer en meer op zoek naar veilige en hygiënisch verpakte producten waarbij de sleeve met tamper-evident functie natuurlijk heel wat toe bij draagt. Ook de positionering van een merk op het schap in supermarkten en andere retailers is prioriteit geworden, wat door de mogelijkheden van een sleeve alleen maar wordt versterkt." Daelemans signaleert dat het zowel om een groei in absolute als relatieve zin gaat. "Er is een stijging te merken op beide fronten. Bij onze huidige klanten zien wij vooral een stijging in de volumes, omdat zij ook moeten voldoen aan de vraag van retailers. Maar langs de andere kant zijn er ook veel nieuwe projectaanvragen. Het is vooral de 'mindset' van de klant en diens consument die zal bepalen welke kant zij opgaan, die van sleeves of die van etiketten bijvoorbeeld." Naast de Corona-crisis denkt Daelemans dat ook de stijgende tendens naar ecologische en duurzame verpakkingen een rol speelt bij de populariteit van shrinksleeves. "Helios heeft hierop geanticipeerd en is eerder al beginnen zoeken naar milieuvriendelijkere sleevetoepassingen en materialen. Wanneer men bij een etiket in vele gevallen nog zit met een samenstelling van materialen (zoals papier, lijm, coating en liner...), is er bij de sleeves enkel de basisfolie en de bedrukking. Dit vertaalt zich vandaag de dag in verschillende toepassingen: een perforatie in de sleeve, bio-afbreekbare materialen, monomaterialen,... Al deze en veel andere oplossingen dragen bij aan het feit dat de consument beter en efficiënter kan recycleren. Daarnaast biedt een sleeve ook heel veel flexibiliteit. Een producent kan bijvoorbeeld voor verschillende smaken of geuren van een vloeistof één vorm en kleur van fles inzetten, maar deze voorzien van verschillende decoraties om alsnog een duidelijk onderscheid te maken naar de consument toe. Dit maakt het voor de producent een kost-effectieve manier om zijn producten in de markt te zetten." Daarnaast worden ook de brandingmogelijkheden die sleevetoepassingen hebben, volledig rondom het flesje, steeds belangrijker in de markt, meent Daelemans. "Een consument heeft een korte tijdsspanne waarin zijn aandacht kan getrokken worden om een product effectief te willen aanschaffen. Een sleeve heeft niet alleen het voordeel dat er 360°-communicatie mogelijk is, maar een dergelijk flexibel verpakkingsmateriaal kan ook in grote mate een uitzonderlijke of grillige vorm van een fles aannemen als een tweede huid, wat veel meer in het oog springt dan een standaard vormgegeven verpakking." Als bijkomend voordeel ziet Daelemans dat de tamper-evident functie ook geïntegreerd kan worden in het volledige design. Naast de grootste trend, die van duurzaamheid en recyclage, heeft Helios Packaging nog twee trends opgemerkt, vertelt Daelemans. "Zo zijn er veel meer aanvragen voor het sleeven van blikken. Vooral voor kleine en middelgrote drankproducenten geeft dit een ideaal alternatief voor rechtstreeks bedrukte blikken, welke meestal in grote volumes zijn af te nemen. Deze grote volumes liggen niet altijd in lijn met de variëteit die bijvoorbeeld een brouwer in zijn wisselend gamma wil toepassen. Daarom is het aanbrengen van een sleeve op een blik qua verpakking aantrekkelijk voor zowel consument als producent. Een tweede trend is het oversleeven van verpakkingen die reeds een design hebben. Dit gaat in sommige gevallen over een verkeerde eerste druk of door een wijziging in het design. Op basis van het initiële design zal er een type folie en inkt worden gekozen om zowel voldoende dekking te geven over het bestaande design, als het nieuwe design tot zijn recht te laten komen."