De fabrikant van deze opmerkelijke verpakking was 3Motion uit Zele en niet een traditionele verpakkingsdrukkerij. 3Motion is een bekende naam in de wereld van de digitale grootformaatdruk en scheert daarnaast hoge toppen met zijn creatieve 3D-displays in honingraatkarton. Het bedrijf met zijn 50 medewerkers is op vele markten thuis en installeerde begin 2019 nog de eerste Massivit 1800 3D-printer in België. Femke Helon, Wouter en Gerd Mouton zijn de zaakvoerders van het bedrijf.
...

De fabrikant van deze opmerkelijke verpakking was 3Motion uit Zele en niet een traditionele verpakkingsdrukkerij. 3Motion is een bekende naam in de wereld van de digitale grootformaatdruk en scheert daarnaast hoge toppen met zijn creatieve 3D-displays in honingraatkarton. Het bedrijf met zijn 50 medewerkers is op vele markten thuis en installeerde begin 2019 nog de eerste Massivit 1800 3D-printer in België. Femke Helon, Wouter en Gerd Mouton zijn de zaakvoerders van het bedrijf. Gerd Mouton: "Bij 3Motion werken negen medewerkers in de prepress- en designafdeling. Enkelen van hen zijn specialisten in het creëren van 3D-kartonstructuren en verpakkingen. Voor het eindejaarsgeschenk van ons bedrijf wilden we een opvallende en originele verpakking ontwerpen. Tegelijkertijd vroeg Brouwerij Dilewyns om een speciale feestverpakking voor hun Vicarisbier naar aanleiding van de grote Ros Beiaardommegang van 24 mei. Op die verpakking moest het kleurrijke campagnelogo van het folkloristisch paard met de vier heemskinderen staan. De twee projecten kruisten elkaar. Brouwerij Dilewyns was enthousiast over het verpakkingsdesign waaraan we voor onszelf werkten. Het zou mits enkele aanpassingen ook gaan dienen voor de verpakking van het Vicarisbier. Er was een duidelijke 'match' tussen de vorm van de verpakking met zijn driehoekige gekleurde facetten en het Ros Beiaardlogo." Wouter Mouton vervolgt: "De verpakking is volledig in eigen huis ontworpen en heeft alle productiestappen van het designproces doorlopen: van pril idee tot 3D-computervisualisatie met de Esko-software, het maken van de blanco mock-up, de productie van een digitaal geprint prototype en de uiteindelijke productie. Die werd omwille van de oplage in offset uitgevoerd. De verpakking is vervaardigd uit 1,6 mm E-golf golfkarton dat gecacheerd werd met een mat gelamineerd drukvel. Het opzetten en vullen van de dozen werd uitbesteed aan een maatwerkbedrijf. Ondanks de aankondiging eind maart dat de Ros Beiaardommegang door de coronacrisis werd verschoven naar 30 mei 2021, was de verkoop van de luxe-editie een succes. Er waren twee offsetproducties van verschillende duizenden exemplaren. Nabestellingen worden op afroep digitaal gedrukt." Design is een belangrijk element van de bedrijfsstrategie van 3Motion. De firma helpt bedrijven bij de uitvoering van hun visuele communicatie met verschillende printtechnieken op diverse materialen. Het ontwerpen en produceren van verpakkingen is een kleinere activiteit maar wel een waarin het bedrijf zijn creativiteit kwijt kan. Femke Helon hierover: "We richten ons zowel op de grote gestandaardiseerde producties als op de creatieve 'out of the box' verpakkingen. Wanneer creatie en meerwaarde hand in hand gaan, zijn we op ons best. Naast het beschermen van een product, zijn verpakkingen een belangrijke drager voor de branding van een merk. We doen veel met verpakkingen in sulfaatkarton die we met allerlei afwerkingstechnieken kunnen veredelen. Voor Gimber, de alcoholvrije gemberdrank, ontwierp en produceerde 3Motion een speciale doosverpakking uit honingraatkarton die aan horecazaken werd overhandigd om het product te promoten. Consumenten kunnen de geschenkendoos inmiddels ook kopen in de winkel. En voor Brouwerij Dilewyns wordt momenteel gewerkt aan een nieuw project: een speciale verpakking die twee flesjes bier zal bevatten en die nauw moet aansluiten bij het design van de Ros Beiaardeditie."