Mister Copy, Copyland, DCopy, Graphoprint en onlangs PMR Group met Aertssens Copy Service (ACS) en De Nobele ... De voorbije 30 jaar heeft All Printing Services zijn marktpositie via een reeks van overnames verstevigd. Vandaag is de groep de grootste dienstenleverancier op het vlak van kopies en digitale druk in kleine en grote formaten.
...

Mister Copy, Copyland, DCopy, Graphoprint en onlangs PMR Group met Aertssens Copy Service (ACS) en De Nobele ... De voorbije 30 jaar heeft All Printing Services zijn marktpositie via een reeks van overnames verstevigd. Vandaag is de groep de grootste dienstenleverancier op het vlak van kopies en digitale druk in kleine en grote formaten.Aan de basis van wat nu All Printing Services is, lag B.C.D. Express dat in 1988 door Angelo Portolani in Elsene opgericht werd. De drie letters in de naam stonden voor 'Bureau, Copie & Dactylographie'. In die periode bestond de dienstverlening hoofdzakelijk uit dactylografisch werk en de reproductie van getypte documenten voor een bedrijfscliënteel. "Maar door de technologische evolutie is dat al snel veranderd," zegt Angelo Portolani, algemeen directeur van All Printing Services. "Na vier jaar hadden we andere producten, andere diensten nodig. Toen kwamen immers de eerste kleine laserprinters op de markt." Bij B.C.D. Express betekende dat het begin van het drukken op aanvraag. "In die periode hadden we een heel uiteenlopend cliënteel. Printers en computers waren nog niet even toegankelijk als nu voor bedrijven en particulieren. Eind jaren '90 kwamen de eerste connected kopieermachines en de eerste productieprinters op de markt. Ook de dragers van de elektronische bestanden kenden een hele evolutie: diskette, cd, scanner, USB-stick ... De uitdaging bestond erin om de productievolumes te verhogen zodat we onze machines konden afschrijven." Kleine en grote bedrijven maken nu 80% van de markt van All Printing Service uit, maar ook particulieren en studenten kunnen er terecht.Tussen 1998 en 2000 bood het bedrijf dat zich in de reproductie gespecialiseerd had, ook de mogelijkheid aan om via computers naamkaartjes, folders, enz. te ontwerpen. Een activiteit die vrij kort geduurd heeft omdat die techniek al heel snel voor iedereen toegankelijk werd, zowel voor beroepsmensen als voor particulieren. Angelo Portolani: "De evolutie van de technologie dwingt ons om elke 3 à 5 jaar onze focus te verleggen. Een idee dat het vandaag goed doet, kan al snel verouderd raken. Als een product te zeer bij het grote publiek verspreid raakt, vertaalt zich dat bij ons in omzetverlies. Voorbeelden daarvan zijn de opmaak of de desktopprinters. Als weerwerk opteerden we ervoor om heel snel overnames te doen om volume terug te winnen en om ons netwerk uit te breiden. En daarbij concentreerden we ons altijd op onze kernactiviteit: de snelle reproductie van documenten." Uit de bovenstaande, korte schets van de activiteiten van All Printing Services blijkt de bekommernis van Angelo Portolani om voortdurend zijn bedrijf opnieuw uit te vinden door op de marktevolutie te anticiperen. Zonder daarbij in zijn strategische overwegingen zijn kernactiviteit uit het oog te verliezen.Het netwerk van All Printing Services telt vandaag 14 verkooppunten in Brussel, Oostende, Antwerpen, Waver en Namen. De eerste overname, nog als B.C.D. Express, dateert uit 1992. Het bedrijf dat overgenomen werd, was Mister Copy, een copyshop die zich heel sterk op studenten richtte. Vanuit Elsene breidde B.C.D. Express dan zijn netwerk uit naar Antwerpen, Gent, Namen, ... Bij de overname van Mister Copy behield B.C.D. Express wel het personeel en de klanten, maar niet de machines. Die werden vervangen door nieuwe en krachtigere exemplaren. "Mister Copy, dat failliet verklaard was, was er niet in geslaagd om zich aan de veranderingen in de markt aan te passen. En dat hebben wij altijd geprobeerd. Je moet geen markt willen creëren zoals de marketeers, maar je moet je aan de vraag aanpassen. Zich aan nieuwigheden aanpassen, is de kracht van het bedrijf," vertelt Heidi Vandenbruwaene, partner van Angelo Portolani en bevoegd voor de marketing bij All Printing Services. En een leuke wetenswaardigheid: Angelo Portolani was een voormalig werknemer van Mister Copy. Hij had er bijna vijf jaar gewerkt voor hij zijn eigen onderneming, B.C.D. Express, oprichtte.Na die eerste overname volgden er nog andere: Copyland en DCopy in 1998, de Brusselse offsetdrukkerij Graphoprint in 2000, daarna DCopy. Graphoprint dat in Elsene gevestigd was, werd eerst voor 50% overgenomen. Heidi Vandenbruwaene: "In die periode stond de offsettechniek nog op een hoogtepunt. We hadden klanten die nood hadden aan offsetdruk, maar daar konden we niet aan tegemoet komen. Tegelijk had Graphoprint onze diensten op het vlak van de digitale druk nodig om een bepaald deel van hun klantenbestand sneller van dienst te kunnen zijn. Want tegelijk begonnen de offsetvolumes te dalen." In de loop van de volgende jaren werden er verschillende verkooppunten onder de naam Mister Copy en Copyland geopend. En pas in 2006 zou Graphoprint volledig in All Printing Services geïntegreerd worden. De drukkerij investeert dan in een nieuwe 5-kleuren Ryobi en het atelier verhuist van Elsene naar Zaventem waar ze in een twee keer zo grote ruimte ondergebracht werd.Doordat All Printing Services met verscheidene merknamen op de markt actief was, raakten sommige klanten het noorden kwijt. "Bovendien hingen de namen 'Copyland' en 'Mister Copy' een verkeerd beeld van de activiteiten op. De klanten hadden de indruk dat we alleen maar documenten reproduceerden. Die namen vertegenwoordigden niet alles wat we deden," legt Heidi uit. "En er was ook het idee dat we alleen maar voor de studentenmarkt werkten," zegt Angelo Portolani. Om de zaken transparanter te maken, besliste het bedrijf in 2003 om onder de naam 'All Printing Services' met zijn klanten te communiceren, terwijl de verschillende merknamen behouden bleven. Voor het eerst wordt dan ook een website gecreëerd.In 2005 neemt All Printing Services een nieuwe bocht en transformeert het bedrijf zich tot een digitale drukkerij. Het bedrijf begint samen met zijn partner Canon te investeren in multifunctionele kleurenprinters. "In die periode was dat een echte revolutie," vertelt Heidi Vandenbruwaene. "Heel wat copyshops en drukkerijen investeerden in zwart-wit machines voor grote volumes. Wij maakten een andere keuze door onze winkels uit te rusten met kleurenprinters voor middelgrote volumes. Dat was uniek in Europa," gaat ze voort. Angelo Portolani: "In die periode bestond de markt voor 90% uit zwart-wit machines en voor 10% uit kleurenmachines. Bij ons was het omgekeerd." In 2005 werden er in de 14 winkels van All Printing Services in totaal 65 midvolume kleurenprinters en 20 hoogvolume zwartwitprinters geïnstalleerd. Zonder de grootformaatprinters te tellen die het dienstenaanbod van de groep zouden vervolledigen. Heidi maakt een rekensommetje: "We konden toen 50 kleurenprints per minuut per machine leveren, dat zijn er in totaal 195.000 per uur. Geen enkele andere drukkerij was daartoe in staat. Uiteraard produceerden we er nooit zoveel, maar we waren ervan overtuigd dat dit de goede weg was. De klanten begonnen immers hoe langer hoe meer oog voor kleur te krijgen. Daarnaast was het ook een manier om ons van de concurrentie te differentiëren."Nog in 2005 investeerde All Printing Services in de grootformaatdruk om plannen en affiches te kunnen vervaardigen. Daarbij verving het bedrijf zijn analoge plottermachines. "We hebben er altijd voor gezorgd dat de klant kon bestellen wat hij nodig had en dat elke winkel alle diensten kon aanbieden," zegt Heidi. In 2016 werd het volledige machinepark vernieuwd: in totaal 98 kleurenprinters en 15 grootformaatprinters. Bovendien werden alle winkels van All Printing Services met nieuwe afwerkmachines uitgerust - snijden, perforeren, binden, enz.De twee voorbije jaren heeft All Printing Services zijn ontwikkeling in het grootformaatsegment voortgezet door het handelsfonds van de PMR Group (Brussel, Antwerpen, Namen) en De Nobele (Gent), in faling, over te nemen. Beide bedrijven die zich in het drukken van plannen en affiches gespecialiseerd hadden, werden in Graphoprint geïntegreerd. Met die overnames verstevigde All Printing Services zijn positie op de markt voor de grootformaatdruk nog en werd het klantenbestand uitgebreid. "Al die overnames stellen ons in staat om onze klanten betere producten aan te bieden en om onze omzet te verhogen," zegt Angelo Portolani.Hoewel de markt voor reprografische producten en drukwerk onder druk staat door de digitale technieken, doet All Printing Services het na drie decennia nog altijd goed. "Eerst kenden we 10 jaar lang groei, nadien bleven de zaken gedurende 10 jaar stabiel waarna we - dankzij onze keuzes - weer voor 10 jaar van groei vertrokken waren," analyseert Angelo Portolani. "Vandaag zijn de grootste concurrenten op de markt van het papieren document het internet met de cloud en alle systemen om documenten te delen. Blijft de vraag wat de juiste keuzes voor de toekomst zijn, maar ik vermoed dat we opnieuw een tiental jaar stagnatie zullen kennen," gaat Angelo voort. Ziet hij de toekomst misschien door een ecologische bril met het papier als een drager met hoge toegevoegde waarde? Op domeinen waar de digitale technieken niet met het papier kunnen concurreren? Op het ogenblik stelt All Printing Services beveiligde en gepersonaliseerde digitale bestelplatforms ter beschikking van de universitaire instellingen die het bedrijf als klant heeft. Dat is ongetwijfeld een ontwikkeling met toekomst. Die platforms bestaan als een voor de klant specifieke online shop of in een extranet. Van de opslag van de bestanden over de uitvoer van de documenten tot de levering: All Printing Services neemt alle aspecten voor zijn rekening.Hoe dan ook, All Printing Services zet zijn groeistrategie op basis van externe groei voort. In België en waarom ook niet in het buitenland. "We hollen niet achter omzet aan, maar zoeken continuïteit. In het leven moet je niet te gulzig willen zijn," besluit Angelo Portolani wijselijk, ook al omdat hij zich verantwoordelijk voelt voor het wel en wee van zo'n 65 medewerkers.