De rit naar het Noord-Nederlandse Dokkum, bekend als Elfstedenstad, blijkt een uitdaging voor de batterij van de elektrische wagen waarmee ik op pad ben. Range anxiety, het bestaat. Gelukkig kan de auto aan de stekker op de parking van Probo. Het Nederlandse printproductiehuis is opgericht door Erwin Postma in 2001. Sinds 2012 werkt het bedrijf via een online printplatform exclusief voor resellers. Vandaag beschikt Probo, dat geleid wordt door Leon van der Meer, over negen productiehallen. De meer dan 600 medewerkers (meer dan 380 in voltijdse equivalenten) verwerken gemiddeld zo'n 4.000 orders per dag, goed voor 60.000 bestanden. Het aanbod omvat meer dan 250 materialen, dat varieert van binnen- en buitenreclame over vlaggen, producten voor beurzen en evenementen, stickers, drukwerk tot en met interieurproducten. Ruim 9.000 professionele printklanten vinden hun weg naar het online platform van Probo.
...

De rit naar het Noord-Nederlandse Dokkum, bekend als Elfstedenstad, blijkt een uitdaging voor de batterij van de elektrische wagen waarmee ik op pad ben. Range anxiety, het bestaat. Gelukkig kan de auto aan de stekker op de parking van Probo. Het Nederlandse printproductiehuis is opgericht door Erwin Postma in 2001. Sinds 2012 werkt het bedrijf via een online printplatform exclusief voor resellers. Vandaag beschikt Probo, dat geleid wordt door Leon van der Meer, over negen productiehallen. De meer dan 600 medewerkers (meer dan 380 in voltijdse equivalenten) verwerken gemiddeld zo'n 4.000 orders per dag, goed voor 60.000 bestanden. Het aanbod omvat meer dan 250 materialen, dat varieert van binnen- en buitenreclame over vlaggen, producten voor beurzen en evenementen, stickers, drukwerk tot en met interieurproducten. Ruim 9.000 professionele printklanten vinden hun weg naar het online platform van Probo. "We zijn eigenlijk geen online speler", zegt Douwe Pieter van der Galiën, sinds vijf jaar commercieel manager bij Probo. "We worden daar vaak mee verward maar klassieke online spelers kopen misschien wel de helft van hun volume in andere productiebedrijven in. Alles wat wij verkopen, maken we zelf, dat is het verschil. We zijn als producent online actief." Sinds 2012 schrijft het Nederlandse productiebedrijf een sterk groeiverhaal. "Dat komt door het model dat Probo heeft gekozen. Dat wij exclusief aan printprofessionals leveren heeft ons sterk gemaakt in Nederland en Vlaanderen", duidt Femke Dijkstra, marketing manager van Probo. Hoe gaat Probo die groei continueren? DOUWE PIETER VAN DER GALIËN. "Groei is nooit een doel op zich. Groei is een gevolg van het feit dat heel veel klanten graag op ons bouwen. In ons model zeggen we vaak 'wij nemen de lasten voor onze rekening zoals investeringen in productiemiddelen en de klanten kunnen daar de vruchten van plukken'. Dat is primair waar we mee bezig zijn." FEMKE DIJKSTRA. "We willen een verlengstuk van de ondernemer zijn. Op het vlak van productiecapaciteit, logistiek en materiaalaanbod. Groei is een gevolg van hoe je klanten faciliteert op allerlei vlakken. We hoeven niets te verkopen, dat doen onze klanten, we moeten ervoor zorgen dat zij zo optimaal mogelijk gebruik kunnen maken van ons productiehuis." Hoe was 2022 voor Probo? VAN DER GALIËN. "Zoals iedereen zijn we geconfronteerd geweest met ontzettend gestegen kosten, zeker de energiekosten. Gelukkig hebben we hier 6.000 zonnepanelen op het pand liggen. We wekken zo'n zestig procent van onze energiebehoefte zelf op, dat heeft ons wel geholpen. Zo hebben we bijvoorbeeld geen energietoeslag toegevoegd aan de factuur, wat andere partijen wel moesten doen. 2022 was het eerste jaar na de coronapandemie. We zagen de productmix veranderen. Minder vloerstickers, meer buitensignage voor evenementen en beurzen. Vorig jaar is onze omzet gestegen met twintig procent naar 73 miljoen euro. Ook in Vlaanderen realiseren we al meer dan tien miljoen euro omzet bij 800 klanten. Bij onze honderd grootste klanten zitten er zes Vlaamse bedrijven. We geloven in de waarde die de reseller toevoegt. Het gaat om printprofessionals zoals drukkers, reclamebureaus, interieurarchitecten, vormgevers, standenbouwers, B2C-webshops, enzovoort. De waarde die zij toevoegen, kunnen wij zelf nooit realiseren. Het gaat om creatie, montage, projectmanagement, verkoop en advies." DIJKSTRA. "Dat kunnen we niet en willen we ook niet. Onze resellers hebben allemaal hun eigen lokale of nationale klantenkring, dat is hun kracht. In die relatie willen wij helemaal niet zitten. Bovendien is print voor hen vaak maar een onderdeel van het geheel. Wij kiezen dus bewust voor een exclusieve relatie met de printprofessional. Wij faciliteren op het vlak van productie en verzenden. Dat is onze rol." Tijdens corona groeide de omzet nog met zo'n twee procent. Hoe hebben jullie dat gedaan? VAN DER GALIËN. "Dankzij de veerkracht van de printprofessionals. Veel grote bedrijven die voor eindklanten werken, hadden in de coronatijd een probleem. De omzet viel terug en alles viel stil. Veel klanten van ons, kleinere bedrijven vaak, kunnen niet zonder omzet. Ze moesten wel iets anders doen. Er zijn toen heel veel nieuwe, innovatieve producten en toepassingen bedacht en nieuwe markten aangeboord. We hebben in dat jaar ook geïnvesteerd in klantenrelaties, dat heeft ons in groei ook veel gebracht." DIJKSTRA. "Het was ook aan ons om er te staan. Tijdens de coronapandemie zag je bijvoorbeeld de verschuiving naar B2C-interieurproducten. Dan was het ook onze verantwoordelijkheid om onze productie daar zo snel mogelijk op in te richten. De evenementen lagen stil, opeens werden er heel andere producten gemaakt. Als de vraag verandert, moet je snel mee veranderen." Hoe ziet de toekomst van Probo er uit, hoe ver reiken de ambities? VAN DER GALIËN. "We zien nog veel ruimte voor groei in Nederlandstalig België en Duitsland. Ook in Duitsland is er geen printleverancier met een model als Probo. We zijn momenteel aan het kijken of we daar een productielocatie zullen opstarten." Wanneer willen jullie produceren in Duitsland? VAN DER GALIËN. "Binnen twee tot vier jaar." De Franstalige markt in België laten jullie links liggen? VAN DER GALIËN. "Een Franstalige shop is momenteel geen prioriteit. We gaan eerst in Duitsland aan de slag. De dingen die je doet, moet je goed doen. Je kan niet alles in één keer." Zijn er investeringsplannen in België? VAN DER GALIËN. "We hebben de strategische keuze gemaakt om in Vlaanderen geen productie op te zetten. Dat zou onze klant geen voordelen bieden op het vlak van leverbetrouwbaarheid, kwaliteit of snelheid. Voor de groei die we in België realiseren, werken we sinds een paar maanden met een logistieke hub in Bornem. Dat is belangrijk om de leverbetrouwbaarheid en snelheid te garanderen." DIJKSTRA. "Onze eigen bezorgdienst ONB rijdt met vrachtwagens naar de verschillende logistieke hubs. Van daaruit leveren we fijnmazig met bestelwagens bij onze klanten. Ons team in Bornem telt acht medewerkers." Welke investeringen staan er op stapel hier in Dokkum? VAN DER GALIËN. "We hebben gekozen om onze winst te investeren in nieuwe machines. We kiezen ervoor om met de nieuwste printers te werken, daarmee haal je een betere kwaliteit en leverbetrouwbaarheid. Minder downtime. Recent zijn er vier nieuwe printers geïnstalleerd (zie kader, nvdr.). De hele expeditieafdeling is verbouwd om de ordernauwkeurigheid te optimaliseren. Tegen eind dit jaar bouwen we een nieuwe productiehal van 2.500 vierkante meter bij." DIJKSTRA. "Het jaar 2023 staat voor ons in het teken van kwaliteit en leverbetrouwbaarheid. We hebben voldoende productiecapaciteit nodig en dat betekent investeren in nieuwe machines en het optimaliseren van de processen." Met het circulaire plaatmateriaal 'Sign Again' wil Probo de materiaalkringloop sluiten. Hoe belangrijk is duurzaamheid voor het bedrijf? DIJKSTRA. "Dat is heel belangrijk. Tijdens en na corona was duidelijk te merken dat grondstoffen verkrijgen niet zo vanzelfsprekend is. Hoe duurzaam ben je bezig als bedrijf? Dat is een enorm vraagstuk. Hier gaan dagelijks duizenden orders de deur uit. In de basis is dat niet groen, dus ga je kijken naar alle processen, de materialen, zijn ze recycleerbaar en worden ze daadwerkelijk gerecycleerd? Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Grip houden op de afvalstroom is een issue, ook voor onze klanten. Na een evenement moeten de banners opgehaald worden om er nieuwe materialen mee te maken, daar moeten we naartoe." VAN DER GALIËN. "Ons model is on demand printing. Het product wordt pas gemaakt als het al verkocht is, dat is per definitie milieuvriendelijk. We produceren geen voorraad. Als het om duurzaamheid gaat, gaat het vaak om marketing. Wij vinden dat er actie moet ondernomen worden. Die push komt ook meer en meer vanuit onze klanten en hun klanten, kijk naar de grote retailers. Wij faciliteren printprofessionals graag met oplossingen op dit vlak." DIJKSTRA. "Klanten zijn terecht kritisch. Zijn de zogenaamde duurzame materialen wel zo duurzaam? Wordt er effectief gerecycleerd? Om hoeveel transportkilometers gaat het? Zijn het duurzame inkten? Dat speelt allemaal mee. Tjalling Werkman, hoofd innovatie bij Probo (zie kader, nvdr.), is daar al drie jaar geleden mee gestart." VAN DER GALIËN. "Uit onderzoek naar duurzame alternatieven komt naar voren dat het voor de koper belangrijk is dat de prijs op hetzelfde niveau ligt als het bestaande product. Ook het 'Sign Again'-materiaal mag niet duurder zijn dan nieuw materiaal, dan pas ga je volume maken. Van zodra het veel duurder wordt, laten mensen het links liggen. We hebben nu volume nodig zodat we verder kunnen professionaliseren en op termijn kunnen we de prijs nog verder laten zakken." Probo organiseert dit najaar het klantenevent 'Printing Wonderland' hier in Dokkum. Wat staat er op het programma? DIJKSTRA. "Printing Wonderland vindt plaats op vrijdag 24 november 2023. Het wordt een feestelijk winters evenement waarbij we printprofessionals uit verschillende branches bij elkaar willen brengen. Denk onder andere aan drukkerijen, standenbouwers, signmakers, reclamebureaus om ze te inspireren en vooruit te kijken naar de print van overmorgen. Wat komt er op ons af? Wat kunnen we leren van andere branches? Daar komt innovatie van. We verwachten hier zo'n 1200 klanten." VAN DER GALIËN. "Uniek aan dit evenement is dat onze resellers de productiefaciliteit kunnen bezoeken. We zijn een open en informeel bedrijf en zetten graag onze deuren open. Het zijn eigenlijk hun machines, wij laten de printprofessionals in november graag alle mogelijkheden zien. Onze resellers zijn onze kracht, maar tevens onze zwakte. Als zij ons verlaten, schiet er hier niets meer over. We realiseren ons heel goed dat we voor kwetsbaarheid kiezen door alleen printprofessionals te beleveren Dat maakt dat we elke dag hard werken aan het allerbeste resultaat voor hen."