Tussen twee videoconferenties door gunt Bram, 32 jaar, zich een pauze. Haast zonder nadenken neemt hij zijn smartphone en opent hij de app TikTok. Hij begint dan doorheen de lijst met video's te scrollen. Die zijn meestal ontspannend en grappig en worden onder ' For You' gebundeld. Met een 'like' links en een 'like' rechts werkt het systeem al snel verslavend. De pauze is echter gedaan en Bram moet weer aan het werk...
...

Tussen twee videoconferenties door gunt Bram, 32 jaar, zich een pauze. Haast zonder nadenken neemt hij zijn smartphone en opent hij de app TikTok. Hij begint dan doorheen de lijst met video's te scrollen. Die zijn meestal ontspannend en grappig en worden onder ' For You' gebundeld. Met een 'like' links en een 'like' rechts werkt het systeem al snel verslavend. De pauze is echter gedaan en Bram moet weer aan het werk... TikTok, de populairste mobiele app van het ogenblik, is een rijzende ster. Geen enkele app wordt meer gedownload. Sinds de eerste lockdown heeft TikTok, dat in 2016 uitgebracht werd, een razendsnelle groei gekend. Met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand neemt het jonge sociale netwerk een plaats in naast reuzen als Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Ter vergelijking: de app van Facebook is meer dan vijf miljard keer gedownload, die van Instagram en Twitter een miljard keer, en die van LinkedIn 500 miljoen keer. Volgens consultant Xavier Degraux telt TikTok in België ongeveer drie miljoen gebruikers. In nauwelijks drie jaar is TikTok in België tot een spraakmakend platform uitgegroeid. Die evolutie trekt uiteraard adverteerders aan. Bedrijven beseffen dat ze TikTok kunnen gebruiken om hun producten en diensten te promoten en om een ruim publiek te bereiken. De digital natives mogen dan als eersten de app ontdekt hebben, ze kregen al snel het gezelschap van de millennials of de generatie Y, en van nog oudere gebruikers. En er zijn almaar meer volwassenen actief op het platform. "67 procent van het publiek is ouder dan 25", onderstreept Arnaud Cabanis, de managing director, Global Business Solutions bij TikTok France & Belgium. Sinds kort staat het netwerk open voor Belgische adverteerders. Gelijk welk bedrijf heeft dus toegang tot de reclameformats van TikTok om campagnes uit te werken. De reclametarieven variëren van duizend tot 30.00 euro. De goedkoopste campagnes kunnen via een geautomatiseerd platform gerealiseerd worden. Voor ambitieuzere campagnes kan de ploeg van TikTok de adverteerders ondersteuning bieden. Het sociale netwerk, dat eigendom is van de Chinese onderneming Bytedance, heeft in Parijs een reclameregie waar tien mensen voltijds voor de Belgische markt aan de slag zijn. Arnaud Cabanis legt uit: "TikTok is een uniek platform voor ontspanning en creativiteit. Het platform geeft adverteerders de mogelijkheid om hun naambekendheid te vergroten, om door een grote internationale 'community' ontdekt te worden en om mensen tot een aankoop te inspireren." 73 procent van de TikTok-gebruikers tipt vrienden of familieleden geregeld over producten die bij hun in de smaak zouden kunnen vallen. De hashtag #TikTokMadeMeBuyIt (TikTok heeft het me doen kopen) is al meer dan 6,6 miljard keer geraadpleegd en dat bewijst de kracht die een aanbeveling uit de TikTok-gemeenschap heeft. En dat fenomeen is ook tot in de wereld van de print doorgedrongen. Het duidelijkst blijkt dat uit de 'small businesses' of kleine ondernemers die in 2020 op sociale media zoals TikTok en Instagram floreren. Heel wat van die bedrijven delen hun goede ideeën op het vlak van reclamedrukwerk (naamkaartjes bijvoorbeeld) en zetten die in scène, meer bepaald via 'unboxing' (het uitpakken), een andere hashtag die het op TikTok goed doet. Zulke video's van TikTok-gebruikers leveren grafische dienstverleners zoals Vistaprint, ook op het netwerk aanwezig, heel wat zichtbaarheid op. Bedrijven hoeven niet alleen op betaalde content te rekenen om op TikTok in te kijker te lopen, ze kunnen ook organische content, of content die verspreid wordt zonder dat je ervoor moet betalen, posten. Het Belgische model en influencer Timothy, alias Timonthegram, heeft na de lockdown in 2020 snel aan bekendheid gewonnen: "Als je een echte niche hebt, groei je snel". Via de hashtag 'Challenges' en met functies als 'Duos' of 'Collages' moedigt TikTok ook de creatieve samenwerking en interactie aan. TikTok lanceert ook geregeld trends. Daaraan als bedrijf deelnemen, verbetert de zichtbaarheid van de video's die je gepost hebt. "Wat telt is de authenticiteit en de kwaliteit van de content die gepost wordt. Op TikTok kun je jezelf zijn en moet je niet in een paradijselijke omgeving rondwandelen om succes te hebben. Belangrijk is ook dat je niet herhaalt wat op de traditionele digitale kanalen gebeurt. Wees creatief, maak gebruik van geluid en maak komaf met de klassieke bedrijfsboodschappen", raadt Arnaud Cabanis aan. Om succes te hebben, komt het er als merk dus op aan om je de codes van TikTok eigen te maken en dat vergt een amusante en lichtjes desoriënterende content. De gebruikers waarderen de content van merken die ontspannend en 'niet agressief' zijn. Ook de uitgeverswereld is op TikTok te vinden. #BookTok behoort tot de populairste hashtags op de app. Met die hashtag werden er al 27 miljard items over boeken gecreëerd. Manga's, strips, literaire werken... Tijdens de lockdown is de jongste generatie begonnen met het delen van leeservaringen en literaire kritieken. "Dat verwachtte je niet van dat publiek. Maar het is op TikTok wel een trend en er is een community gecreëerd. Dankzij de aanbevelingen uit die gemeenschap beleven zelfs oude bestsellers opnieuw hoogdagen en raken sommige titels in de Amerikaanse verkooppunten zelfs uitverkocht", vertelt Alexandra Psalmon-Lelubre, Brand Partnerships director bij TikTok For Business France & Belgium. Het fenomeen leeft zo sterk dat Barnes & Nobles, een Amerikaanse keten van boekwinkels, in zijn verkooppunten speciale rekken opgesteld heeft voor de boeken die de literaire influencers op TikTok aanraden. "Die manier van werken stelt uitgevers en minder bekende auteurs in staat om sneller naambekendheid te verwerven", zegt Arnaud Cabanis. In België is de hashtag #boektokbelgium op TikTok al bijna 825.000 keer bezocht.