Amsterdam was dit jaar het toneel van het jaarlijkse ISTA-verpakkingssymposium. Daar maakten sprekers van mondiale spelers hun opwachting waaronder Amazon en Ikea, die zonder uitzondering veel werk maken van het verduurzamen van hun verzendverpakkingen.
...

Amsterdam was dit jaar het toneel van het jaarlijkse ISTA-verpakkingssymposium. Daar maakten sprekers van mondiale spelers hun opwachting waaronder Amazon en Ikea, die zonder uitzondering veel werk maken van het verduurzamen van hun verzendverpakkingen.De wereld van transportverpakkingen is volop in beweging. Een verpakt product of een verzameling verpakte producten op een pallet, al dan niet in een container, legt steeds meer haltes af voordat het bij zijn uiteindelijke bestemming terechtkomt. Dat heeft te maken met de internationalisering van de handel, maar ook met de steeds fijnmazigere distributie. Daarin speelt e-commerce een belangrijke rol. Verladers zijn dan ook volop in de weer om de verpakking dusdanig te ontwerpen dat zowel het product als de verpakking - nog steeds - schadevrij de eindstreep halen. Want ook al is de inhoud onbeschadigd, zelfs een beschadigde verpakking kan rekenen op een afwijzing van de kritische eindklant. Naast een schadevrije product-verpakkingscombinatie moet deze ook geen ergernis opwekken door overmatig gebruik van verpakkingsmateriaal of een bovenmatige grote verpakking. Dat brengt ook nog eens onnodige milieu-impact met zich mee in de vorm van overbodig materiaalgebruik en - te hoge - transportkosten.Als mondiale webretailer speelt Amazon een voortrekkersrol om te komen tot optimale verzendverpakkingen, vertelde Eric Hiser van ISTA tijdens het verpakkingssymposium. Hiser is als vicepresident verantwoordelijk voor de technische tak van ISTA. Hiser meldde dat Amazon diverse richtlijnen geformuleerd heeft die inmiddels dusdanig gemeengoed zijn dat ISTA ze heeft overgenomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor ISTA 6 - Amazon.com - SIOC-richtlijn (SIOC: ship in own container) voor productverpakkingscombinaties die zonder doos naar de consument worden verstuurd. Daarnaast is er de ISTA 6 Amazon.com - Overboxing voor productverpakkingscombinaties die in een omdoos worden verstuurd.Maar Amazon gaat een stap verder, meldde Hiser. De webretailer gaat e-fulfilmentbedrijven met wie het samenwerkt sancties opleggen die per 1 augustus niet voldoen aan haar 'frustration-free' verpakkingsrichtlijn. Daarnaast stimuleert het 'vroege vogels', die daarvoor al gestart zijn, met een prijsprikkel. "Een frustratievrije verpakking bestaat voor 100 procent gereyclede materialen, is makkelijk te openen en zo ontworpen dat producten in hun originele verpakking kunnen worden verstuurd. Dus zonder dat daar nog een extra omdoos voor nodig is." Aldus de omschrijving van Amazon zelf. Dit concept, dat al in 2008 werd geïntroduceerd, is ontwikkeld met de consument in gedachten die op deze manier zo makkelijk mogelijk het product van zijn verpakking kan ontdoen, met zo min mogelijk verpakkingsafval. Tegelijkertijd moet de verpakking in voorgeschreven testen zo min mogelijk beschadiging laten zien.De eis van een frustratievrije verpakking is - vooralsnog - beperkt tot dozen die groter zijn dan 46 x 36 x 20 centimeter van maximaal 9 kilo zwaar, vertelde Hiser. "Amazon legt deze eis niet op, zonder hulp te bieden. Dat doet de webretailer via het Amazon Packaging and Support Supplier Network (APASS). Daarin staan de richtlijnen beschreven voor de leveranciers hoe zij aan de eisen kunnen voldoen. Onderdeel is ook een trainingsprogramma die hun medewerkers helpt per product voor de juiste verpakking te kiezen."Overigens geeft Amazon zelf het goede voorbeeld met een zelf ontwikkelde 'boxelope' als verzendverpakking voor haar Kindle e-reader. De ontstaansgeschiedenis ervan werd toegelicht door de verpakking-sengineers Katie Exum en Gary Dong van Lab 126. Dit is het verpakkingsontwerpbureau van Amazon in Seattle (VS). De boxelope houdt het midden tussen een doos (box) en een envelop en sluit nauw naadloos op de inhoud. Volgens uitbreide testen van Amazon zelf biedt de boxelope prima productbescherming tijdens het logistieke traject naar de consument.Volgens Packaging Development manager Allan Dickner van Ikea voldoen alle verpakkingen van de meubeldiscounter aan het zelfopgelegde principe van 'democratisch design'. Dit houdt in dat een verpakking qua ontwerp moet voldoen aan de eisen die alle mogelijke trajecten stellen via welke een product zijn weg naar de consument vindt. Het kan zowel online als offline worden gekocht, met daarbij ook nog eens diverse varianten voor de 'last mile'. "Dat varieert van directe bezorging via een pakketdienst tot en met ophalen bij een depot", aldus Dickner.Dickner: "De belangrijkste focus bij het ontwerp van een verpakking vormt de consument. Ikea is een duurzaam bedrijf en dat moet terugkomen in de verpakking. Wij willen dat de consument een verpakking niet ziet als een noodzakelijk kwaad maar als positief waardeert. Ook vanuit milieuoogpunt." Daarbij is een beschadigd product in alle gevallen het slechtst denkbare scenario voor zowel milieu als consument, zo hield Dickner zijn gehoor voor. "Je kunt altijd de ergernis van een consument opwekken met te veel verpakking, maar het retour sturen door de consument en het eventueel opnieuw versturen door Ikea levert veel meer milieuschade op dan mogelijke oververpakking."In haar streven naar een zo milieuvriendelijke verpakking gebruikt Ikea alleen verpakkingsmaterialen die recyclebaar zijn. Daarbij hebben materialen van natuurlijke origine de voorkeur en geldt een verpakking uit monomateriaal als optimum. "Naast milieutechnisch het meest verantwoord, kan de consument deze het makkelijkst afvoeren na gebruik", aldus Dickner. Hij meldde verder vertelt dat Ikea in dat kader EPS (piepschuim) als productbescherming in haar verzendverpakkingen in 2015 volledig heeft afgeschaft. Daarvoor is karton in de plaats gekomen. Iets waardoor de Zweedse meubeldiscounter jaarlijks voor 8000 kilo aan plastic bespaart.Op dit moment is nog 9 procent van alle Ikea-verpakkingen - vier miljard per jaar - van plastic. Dit wordt onder meer gebruikt voor zakken, krimpen stretchfolie en omsnoeringsbanden om palletladingen te zekeren.Vanaf 2020 moeten alle kunststofproducten voor minimaal 20 procent bestaan uit natuurlijke of gerecyclede materialen. Vanaf 2030 wil Ikea volledig 'fossielvrij' zijn als het gaat om haar verpakkingen.In haar streven naar maximale milieuvriendelijkheid heeft Ikea verder deels de overstap gemaakt van houten naar papieren pallets. De meubeldis-counter heeft daarbij volgens cijfers van Dickner het gewicht van de papieren pallet inmiddels van 120 gram in 2012 kunnen terugbrengen naar 60 gram in 2015. Dat scheelt 30.000 ton aan karton op jaarbasis. Daarbij kan de pallet ook nog eens 30 procent zwaardere lading dragen: 1.500 kg in plaats van 1.200 kg. Tegelijkertijd zijn de kosten per pallet afgenomen van 10 naar 6 cent per pallet.