De ironie ontging dagvoorzitter Didier Haazen niet. Als organisator van het evenement-over-het-evenement heeft hij zelf nog nooit een editie van Adobe Max bijgewoond. Toch had Haazen eenvoudig kunnen veinzen dat hij een maand eerder zelf had rondgelopen in het Los Angeles Convention Center (LACC) als een van de 14.000 bezoekers, met zoveel gemak vertelde hij erover. Door de jaren heen wist Haazen zich een goed beeld te vormen van Adobe Max, dat inmiddels internationaal gezien wordt als de hoogmis van de creatieve software.
...

De ironie ontging dagvoorzitter Didier Haazen niet. Als organisator van het evenement-over-het-evenement heeft hij zelf nog nooit een editie van Adobe Max bijgewoond. Toch had Haazen eenvoudig kunnen veinzen dat hij een maand eerder zelf had rondgelopen in het Los Angeles Convention Center (LACC) als een van de 14.000 bezoekers, met zoveel gemak vertelde hij erover. Door de jaren heen wist Haazen zich een goed beeld te vormen van Adobe Max, dat inmiddels internationaal gezien wordt als de hoogmis van de creatieve software.Als Adobe een kaartje had gestuurd naar het VIGC met een bedankje voor het evenement AAMAX, dan was dat meer dan terecht geweest. Voor de derde keer blikte het kenniscentrum terug op het jaarlijkse evenement van de softwarereus in Los Angeles.Adobe Max is voornamelijk bedoeld als promotie voor de producten van Adobe, maar het is toch wel degelijk de moeite waard om er aandacht aan te besteden. Het driedaagse creatieve congres in de VS trekt elk jaar meer bezoekers. Die bezoekers komen van uit de hele wereld naar Los Angeles en betalen voor een toegangskaartje ver over de 1000 dollar. Wie daarenboven ook nog wilde deelnemen aan de tweedaagse pre-conference, kwam zelfs in de buurt van 2000 dollar voor een ticket. Dat een dergelijk peperduur bedrijfsevenement zoveel bezoekers trekt dat er zelfs in het gigantische LACC-theater capaciteitsproblemen ontstaan, mag op zijn zachtst gezegd bijzonder genoemd worden.Kort gezegd behandelt Adobe Max de nieuwe productkenmerken van Creative Cloud - het software-verzamelpakket, met als bekendste deelnemers Photoshop, InDesign en Illustrator, dat in de Benelux tot de standaarduitrusting behoort van vrijwel elke grafisch ontwerper of dtp'er. Naast de grote plenaire presentaties met demo's van nieuwe features, projecten en softwaretoepassingen, interviews met beroemdheden en presentaties van topontwerpers, zijn er tientallen informatieve sessies in aparte kamers in het LACC. De congresdeelnemers staan er graag voor in de rij.De enorme wereldwijde belangstelling van uiterst gemotiveerde Creative Cloud-gebruikers, staat in schril contrast met de promotieactiviteiten van het softwarebedrijf in de Benelux. Tijdens beurzen en evenementen schittert de softwaregigant door afwezigheid; demonstraties en lokale informatievoorziening worden grotendeels aan de markt overgelaten.VIGC pakte wederom de handschoen op met AAMAX en organiseerde geheel in lijn met het Amerikaanse evenement een ochtendprogramma met drie informatieve parallelsessies. Het middagprogramma bestond uit plenaire sessies, met onder anderen Adobe Max-veteraan Dimitri Stevens van opleidingsinstituut LAB9. Stevens nam de taak op zich om in een half uur te behandelen wat er allemaal was voorgevallen tijdens het congres. Daarbij kwam hij bijna adem tekort, want het was teveel om op te noemen.Het belangrijkste nieuws was waarschijnlijk de introductie van Photoshop voor de iPad Pro, de "professionele" versie van de iPad. Er waren eerder al apps beschikbaar die een deel van de functionaliteit beschikbaar stelde voor smartphone of tablet, maar in 2019 komt er een volledige versie die op de iPad draait. Photoshop maakt de iPad Pro, dat tot nu toe nooit het succes evenaarde van de consumentenversie, een stuk aantrekkelijker voor professionele gebruikers.Het idee achter de iPad-versie is dat de gebruiker eenvoudig kan overschakelen van zijn werk op de desktop naar de iPad. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer de ontwerper op bezoek gaat bij de opdrachtgever en daar direct zijn aanwijzingen kan doorvoeren in Photoshop. Nog een reden voor een iPad-versie: als de gebruiker bijvoorbeeld plotseling geïnspireerd raakt tijdens een treinrit. Dan kan hij natuurlijk zijn laptop openklappen en aan de slag gaan, maar de iPad past toch nog iets makkelijker in de tas.De werkomgeving en de bestandsindeling van Photoshop zijn gelijk aan die van de desktop-versie. Het synchroniseren van de bestanden via verschillende werkomgevingen gebeurt via de Creative Cloud. Die werkwijze promoot Adobe al jaren, en met Photoshop op de iPad wordt de cloud-omgeving voor de gebruiker nog belangrijker.De introductie van de nieuwe Photoshop-versie in Los Angeles was een mooie gelegenheid om de banden met Apple weer eens aan te halen. De samenwerking met Apple was nodig om het relatief zware Photoshop, dat stevige eisen stelt aan de hardware, aan de praat te krijgen op de iPad. De relatie tussen de twee bedrijven was behoorlijk bekoeld, sinds Apple-topman wijlen Steve Jobs besloot dat Flash - Adobe's webanimatie-platform en paradepaardje - niet door de iPad ondersteund zou worden. Het betekende het einde van Flash, en Adobe werkte sindsdien vooral openlijk samen met Microsoft. Maar tijdens Adobe Max stond productmanager Scott Belsky ineens gebroederlijk op het podium met Phill Shiller, topman bij de marketingafdeling van Apple. Een bijzonder moment, vond ook Dimitri Stevens.De rode draad van Adobe Max 2018 was volgens Stevens Augmented Reality (AR). Tijdens het congres waren op allerlei plekken demonstraties waar een blik op de smartphone of tablet pc een toevoeging aan de werkelijkheid liet zien. Het bekendste voorbeeld van een succesvolle AR-toepassing is de smartphone-versie van het spel Pokémon Go, dat enkele jaren geleden razend populair was. AR is als print-to-web-toepassing een interessante toevoeging voor drukwerk. Stevens toonde in zijn presentatie het voorbeeld van een gekleurd stuk karton, dat via de camera van een iPad op het scherm veranderde in een 3D-bouwwerk.De potentie van AR is al vaak beschreven, maar AR wordt slechts mondjesmaat toegepast. Een meubelbedrijf kan bijvoorbeeld via het mobiele scherm laten zien hoe een nieuw bankstel staat in de woonkamer, een ontwerper kan laten zien hoe een display-toepassing naast een schap in de supermarkt staat. De mogelijke toepassingen op educatief en entertainment gebied zijn talloos.Een van de problemen met AR is de realisatie van de ideeën. Content is lastig te creëren, de meeste ontwerpers hebben zelfs geen flauw benul waar ze moeten beginnen. De voorwaarden voor een laagdrempelige AR-editor zijn nu echter wel aanwezig. Met het mobiele besturingssysteem iOS 12 van Apple heeft AR ineens de wind in de rug. De techniek komt op iPads en iPhones met iOS 12 veel beter tot zijn recht. Met Project Aero springt Adobe in het AR-gat in de markt. De conceptuele software maakt het mogelijk om een Photoshop-bestand in een cameraweergave te slepen en vast te maken aan een punt in de werkelijkheid - zoals gebruikelijk bij AR. Bij een gelaagd Photoshop-bestand krijgt de kijker bovendien een 3D-voorstelling van de verschillende lagen, en is het mogelijk om "door de lagen" heen te manoeuvreren.Tijdens de demo werd Project Aero gecombineerd met de bestanden van 3D-editor Adobe Dimension. In een handomdraai werd een 3D-ontwerp van een Adidas schoen virtueel in het schap van een schoenenwinkel gezet. De toepassing was enigszins vergelijkbaar met software als Studio Store Visualizer van Esko. Voor verpakkingsontwerpers en demonstratiedoeleinden in het retail-segment kan Project Aero daarom een interessante ontwikkeling zijn.Vast onderdeel van Adobe Max is Sneak Peaks, waarbij ontwikkelaars software laten zien die mogelijk ooit op de markt komt. Uit eerdere afleveringen is reeds gebleken dat de meeste gedemonstreerde toepassingen nooit het daglicht zien, maar het geeft wel een indruk van de concepten waaraan wordt gewerkt. In het oog sprong deze keer een toepassing voor verpakkingsontwerpers. Het plaatsen van beeldmateriaal op het vouwmodel van een doos in Illustrator levert traditioneel allerlei hoofdbrekens op. Het project Fantastic Fold lost de problemen op met een automatische 3D-animatie van het in elkaar vouwen van de doos. Door het beeldmateriaal op de virtuele doos in 3D te slepen, wordt het ontwerp automatisch op de juiste plek gezet. Zelfs een ingewikkeld origamivoorbeeld werd met eenvoudig klik-en-sleepwerk tot een kleurig ontwerp omgetoverd. Voor wie met eigen ogen wil zien hoe het systeem werkt: alle demo's van Sneak Peaks zijn te bekijken via Youtube.Opvallend vond Stevens deze keer de aandacht voor het analoge en ambachtelijke. In het Community Paviljon, de beursvloer van Adobe Max met stands en workshops, stond er een enorme rij om met de hand op een proefpers een poster af te mogen drukken. Een nog grotere rij vormde zich bij een paar kleine zeefdrukpersen. Stevens: "Het was alsof het publiek naar een apparaat uit een science fiction-film keek."De bijdrage van Adobe aan AAMAX 2018 bestond uit de presentatie van Bart Van de Wiele. Als Adobe-medewerker gaf hij in Los Angeles een aantal tutorials aan het publiek. Van de Wiele sprak in Antwerpen over de rol van "beleving" bij de ontwikkeling van software, als toelichting bij de beweegredenen van Adobe om met bepaalde toepassingen op de markt te komen. Een prettige of nare beleving bepaalt of de gebruiker in de toekomst nog gebruik gaat maken van een toepassing.Van de Wiele: "Het gaat er niet meer alleen om hoe een app werkt en hoe hij er uitziet. Het gaat er om hoe de app 'aanvoelt'." Als voorbeeld noemde hij de websites die vroeger startten met een animatie, met onderin de knop "skip intro". Zo'n intro zorgde alleen maar voor een negatieve ervaring, zelfs als het ontwerp erg mooi was.Er ontstaan steeds meer platformen, zoals het eerdergenoemde Augmented Reality en voice control, die allerlei opportuniteiten voor het bedrijfsleven vormen. Van de Wiele: "Dit zijn belangrijke ontwikkelingen, niet puur voor designers, maar voor de hele industrie, voor toerisme, retail en winkels. Ik ga nu iets stouts zeggen, maar in België lopen we echt achter."Voor Adobe is het de uitdaging om alle toepassingen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor Adobe Experience Design (XD), waarmee de software-ontwikkelaar hard aan de weg timmert. Met deze toepassing kunnen ontwerpers samen met hun opdrachtgevers werken aan de ontwikkeling van een app. In teamverband ontstaat er op die manier een prototype waarover marketeer en ontwerper het eens kunnen worden. Van de Wiele toonde de nieuwe mogelijkheid om automatisch meerdere versies in verschillende talen van de app te ontwikkelen. "XD is niet alleen bedoeld voor het computerscherm. Het wordt op termijn ingezet voor alles. Van spraakgestuurde toepassing tot het dashboard van uw auto."Het belang van ontwerpers kan nauwelijks overschat worden, vindt Van de Wiele. "Designers richten bedrijven op en ze hebben belangrijke functies in organisaties. Er is bijvoorbeeld grote vraag naar experience designers. We moeten naar een situatie van connected creativity, waarbij we creatief kunnen zijn op momenten dat dit het beste uitkomt. Je kunt niet meer zeggen: ik moet om 9 uur achter mijn bureau zitten en creatief zijn. Mensen werken tegenwoordig thuis, het hoeft niet meer per se op de computer van de zaak. Creative Cloud is overal beschikbaar en de gebruikers moeten toegang hebben tot alle software."Een kijkje in de wereld van de hedendaagse ontwerper werd de AAMAX-bezoeker gegund tijdens de presentatie van Jeroen Michiels van Wunderman Brussels. Met zijn bureau houdt hij zich bezig met data, analyses en ontwerp. In sneltreinvaart kwamen allerlei voorbeeldcases van campagnes voorbij voor onder meer de Nationale Loterij waarvoor een reeks games werd ontwikkeld.Wunderman Brussels ontwikkelde het "Atomic Design"-concept, waarbij er niet meer wordt gewerkt aan een volledig nieuwe website, app of game. In plaats daarvan ontwikkelde het bureau een serie bouwstenen ("atomen") waarmee toepassingen methodisch en efficiënt worden opgebouwd.De Deense ontwerper Michael Flarup vertelde over zijn specialiteit: icon design. Flarup ontwerpt voor uiteenlopende bedrijven de piepkleine icoontjes die iedereen kent van de apps op zijn smartphone of tablet pc. Al is het specialisme van Flarup typisch iets van de moderne tijd, de basisbegrippen die hij aan het publiek voorlegde, deden vooral denken aan het ambachtelijke vak van grafisch ontwerper uit vervlogen tijden. Ook toen moest er vaak op de vierkante millimeter worden gewerkt, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van postzegels, stempels en formulieren.Flarup bleek een meester in het maken van schaalbaar ontwerp. Zijn iconen zijn ondanks hun geringe formaat duidelijk herkenbaar, en het ontwerp sluit naadloos aan bij de beleving van de app waarvoor het gemaakt is. Twee andere stelregels van Flarup: het ontwerp moet uniek zijn en mag dus niet verward worden met een ander icoon, en het gebruiken van tekst is eigenlijk taboe.Het enthousiasme van Flarup werkte aanstekelijk en bracht het publiek opnieuw tot het inzicht: alles wat we om ons heen zien is ontworpen. Zelfs de iconen op onze telefoon zijn het resultaat van creatief denkwerk. Het belang van ontwerpers kan daarom nauwelijks worden overschat.