Het verminderen van de hoeveelheid verpakkingsafval en plastic verpakkingen is bij uitstek iets van deze tijd. Dat verklaart volgens operationeel directeur Antoine Damiens van contractverpakker Village n°1 Enterprises de populariteit van banderolleren als verpakkings- en bundelmethode. "De besparing in plastic hoeft daarbij niet per se een impact te hebben op de verpakkingskosten, omdat de arbeidskosten nagenoeg gelijk blijven, ongeacht de technische oplossing."
...

Het verminderen van de hoeveelheid verpakkingsafval en plastic verpakkingen is bij uitstek iets van deze tijd. Dat verklaart volgens operationeel directeur Antoine Damiens van contractverpakker Village n°1 Enterprises de populariteit van banderolleren als verpakkings- en bundelmethode. "De besparing in plastic hoeft daarbij niet per se een impact te hebben op de verpakkingskosten, omdat de arbeidskosten nagenoeg gelijk blijven, ongeacht de technische oplossing." Village n°1 Enterprises in Wauthier-Braine in Waals-Brabant beschikt al sinds tien jaar over een banderolleermachine van Bandall, maar vier jaar geleden begon die verpakkingsactiviteit echt te lopen. Op dit moment beschikt het over drie handmatige machines en een semiautomatische variant. "De reden waarom klanten ervoor kiezen is dat zij altijd op zoek zijn naar een compromis tussen de robuustheid van de assemblage en de milieu-impact van de omververpakking. Wanneer wikkelen ons technisch een geschikte optie lijkt voor het te bundelen product, bieden we dit systematisch aan in het kader van nieuwe projecten." Daarbij zijn er wel technische beperkingen waarmee rekening gehouden moet worden, erkent Damiens. "De primaire verpakking moet idealiter flexibel zijn en er is ook een limiet aan het gewicht en volume van de producten." Op dit moment is het aandeel banderolleren in de totale verpakkingspraktijk dan ook stabiel. "In de praktijk is het ideaal voor bijvoorbeeld snacks." De verpakkingsactiviteiten van Village n°1 Entreprises zijn uiteenlopend: verpakken in bedrukte of onbedrukte plasticfolie, sleeven, banderolleren, kartonneren en het assembleren en vullen van kartonnen displays. Daarnaast heeft het bedrijf diverse modulaire lijnen voor maatwerk of bijvoorbeeld geschenkdozen. Daarvoor heeft het in totaal twaalf verpakkingslijnen tot haar beschikking. De contractverpakker past zich aan de wens van de klant aan of doet zelf op basis van haar ervaring een suggestie voor een bepaalde verpakkingswijze op maat. Haar klanten zijn veel grote foodproducenten of groothandels, maar de contractverpakker heeft ook kleinere bedrijven als klant. Village n°1 verpakt vooral voeding en dranken maar ook boeken, strips, tijdschriften, paramedische en cosmetische artikelen. Het zet banderolleren op dit moment vooral in voor het bundelen van voedingsmiddelenverpakkingen, zoals chips en chocolaatjes en hygiënepapier, waaronder luiers. Banderolleren is op diverse manieren mogelijk, vervolgt Damiens. Met papier, plastic, al dan niet bedrukt, met of zonder geprinte variabele data. "De belangrijkste klant voor wie we deze techniek gebruiken, heeft zich gespecialiseerd in de actiematige verkoop van bundelverpakkingen. We gebruiken daarvoor neutrale banderollen zonder bedrukking, die de consument de primaire verpakkingen van het product laten zien, die per twee of drie stuks gebundeld zijn." Village n°1 doet voor banderolleermachines standaard zaken met Bandall. "Afhankelijk van het soort producten dat we wilden inpakken, bood Bandall ons telkens de meest geschikte machine aan. We zijn ook erg blij met de service en het prettige contact." Village n°1 Entreprises is een groep van bedrijven bestaande uit één bedrijf voor aangepast werk en twee bedrijven waarin mensen werken met afstand tot de arbeidsmarkt. Deze hebben als sociaal doel mensen te ondersteunen die een handicap hebben of om andere redenen uitgesloten zijn van het reguliere werkcircuit. Hen wordt op deze manier een zinvolle dagbesteding aangeboden. Het werk omvat verschillende domeinen zoals industriële activiteiten (verpakkingen) en diensten (callcenter en elektronische archivering, schoonmaak, groen, buiteninrichting en dienstverlening). Village n°1 Entreprises heeft op dit moment meer dan 600 mensen in dienst, waarvan ongeveer 250 in de verpakking actief zijn. Loonverpakker Arop in Antwerpen ziet eveneens een toename in de vraag naar banderolleren als verpakkingsmogelijkheid. "Het zit duidelijk in de lift. Mensen zijn aan het zoeken naar efficiënte manieren om te verpakken met zo weinig mogelijk vervuiling en waste. Vandaag hebben we een viertal machines staan, maar we zijn overtuigd dat het aantal banderolleermachines in de komende twee jaar zeker zal verdubbelen." Aldus Luc Schuit, sales en marketingmanager van Arop. Arop verpakt en assembleert. Dat gaat van custom made oplossingen tot specifieke krimp- en banderol-opdrachten. De meerderheid van haar klanten bevindt zich In de fast moving consumer goods. Arop verwerkt veel producten die te maken hebben met hygiënetoepassingen en cleaning, maar het verpakt ook volop open en gesloten voeding en dranken. Een snelle en efficiënte opvolging en doorloop is noodzakelijk. De loonverpakker werkt met 300 personen waarvan 90 procent in de productieomgeving. Schuit vertelt dat Arop voor het banderolleren al verschillende jaren samenwerkt met Bandall als klant. "Dat heeft alles te maken met kwaliteit, service en flexibiliteit." De vraag naar deze vorm van verpakken stijgt zelfs dusdanig dat Arop overweegt haar machinepark uit te breiden. In totaal beschikt de loonpakker nu al over dertig machines voor diverse verpakkingsoplossingen. "Vanzelfsprekend banderol maar ook open en gesloten krimpen en flowrapping en flowpack." Schuit becijfert dat 90 procent van de verpakkingen die van een banderol worden voorzien, voordeel- of bundelverpakkingen zijn. "Als iemand naar zijn of haar favoriete supermarkt gaat, zullen de meeste van de promoverpakkingen via onze machines en handen zijn gepasseerd." Maar ook de vraag naar primaire verpakkingen met een banderol neemt toe. "We merken dat veel van onze klanten daar nu meer en meer naar aan het kijken zijn. Dit omdat het veel voordelen heeft in combinatie met het nodige design. Maar als verpakker zijn wij gespecialiseerd in het 'your noise, our voice'-concept waarbij de primaire verpakking meestal bij de klant zelf, direct na productie achter de lijn, wordt voorzien. We verzorgen in de tweede fase vooral de promo- en bundelverpakking. Op die manier kunnen bedrijven zich bezighouden met hun corebusiness: hun eigen productie in grote volumes." Banderollen hebben een aantal voordelen ten opzichte van een andere bundelverpakking, aldus Schuit. "Eén van de grootste voordelen is het efficiënter gebruik van plasticfolie. We kunnen met minder waste gaan werken. Als het product het toelaat, is er zelfs de mogelijkheid om te werken met een papieren banderol. Deze heeft slechts een heel fijne micro-coating om het lijmen mogelijk te maken en een prachtige bio-look. Optimalisatie op zijn best." Arop adviseert ook in de meest optimale manier van verpakken. "Wij willen steeds met de klant zoeken en brainstormen en kijken naar de beste verpakkingsmogelijkheden voor hun product en vanzelfsprekend is het banderollen iets dat we meenemen in die gezamenlijke zoektocht." Dat banderolleren steeds populairder is geworden als verpakkings- en etiketteringsmethode is ook goed te zien bij Bandall zelf. Het bedrijf groeide volledig uit haar jasje en betrok om die reden in het voorjaar een nieuwe, energieneutrale fabriek op het duurzame bedrijventerrein De Trompet in Heemskerk. Fabriek en locatie sluiten naadloos aan op banderolleren als duurzaam alternatief, stelt manager marketing & communicatie Hans den Dikken van Bandall. "Banderolleren bespaart veel verpakkingsmateriaal en CO2." Naast de productielocatie is er in het 2500 vierkante meter tellende pand volop ruimte voor Research en Development, specials en modulair maatwerk, aldus den Dikken. "Banderolleren leidt in zo goed als alle gevallen tot vermindering van verpakkingsmateriaal, ongeacht of het gaat om actieverpakkingen, retail ready packaging of een vorm van labelen." Banderolleren kan met een grote variëteit aan banderolleermateriaal van papier tot folies. Nieuw is de Eco.Band, een papieren banderol met een gepositioneerde Eco-Seal: een spotcoating op de rugzijde van de banderol als sealmedium ter vervanging van een volledige coating aan de rugzijde, die een gangbare banderol heeft. Met dit sealmedium wordt de banderol in de banderolleermachine gesloten. Met Eco.Seal wordt het kunststofaandeel met meer dan 95 procent gereduceerd en de papieren banderol recycleerbaar. Het Eco.Band-materiaal is ontwikkeld door Speciaaldrukkerij Max Aarts met wie Bandall een nauwe samenwerking heeft onder de naam Branding by Banding.