Op het vlak van e-commerce en online drukkerijen kunnen de Belgische printmediabedrijven nog wat leren van de Nederlandse sectorgenoten. Internationale internetdrukkerijen zien brood in de Belgische markt en proberen die te bedienen door hun businessmodel ook hier uit te rollen. Deze zomer opende het Nederlandse Simian, bekend van Drukland.be, Reclameland en Flyerzone, een eerste vestiging in België. De Belgische klantendienst van de online drukkerij, goed voor een tiental medewerkers, huist in een pand in Brugge. "We bedienen de Belgische klanten al acht à negen jaar en dat gaat heel goed", zegt Wouter Haan (45), de oprichter en eigenaar van Simian. Hij begon met het bedrijf in 2007. De Belgische markt is ondertussen goed voor een kwart van zijn omzet. "We helpen de Belgische klant niet anders dan de Nederlandse. Als je vandaag voor 18 uur bestelt, heb je het morgen in huis." De orders worden verwerkt in de moderne drukkerij van Wouter Haan in Groningen. Net voor het uitbreken van de coronacrisis rondde hij een miljoeneninvestering af om onder andere meer te focussen op grootformaat printwerk.
...

Op het vlak van e-commerce en online drukkerijen kunnen de Belgische printmediabedrijven nog wat leren van de Nederlandse sectorgenoten. Internationale internetdrukkerijen zien brood in de Belgische markt en proberen die te bedienen door hun businessmodel ook hier uit te rollen. Deze zomer opende het Nederlandse Simian, bekend van Drukland.be, Reclameland en Flyerzone, een eerste vestiging in België. De Belgische klantendienst van de online drukkerij, goed voor een tiental medewerkers, huist in een pand in Brugge. "We bedienen de Belgische klanten al acht à negen jaar en dat gaat heel goed", zegt Wouter Haan (45), de oprichter en eigenaar van Simian. Hij begon met het bedrijf in 2007. De Belgische markt is ondertussen goed voor een kwart van zijn omzet. "We helpen de Belgische klant niet anders dan de Nederlandse. Als je vandaag voor 18 uur bestelt, heb je het morgen in huis." De orders worden verwerkt in de moderne drukkerij van Wouter Haan in Groningen. Net voor het uitbreken van de coronacrisis rondde hij een miljoeneninvestering af om onder andere meer te focussen op grootformaat printwerk. "We hebben extra grond gekocht, een pand gebouwd en nieuwe machines geïnstalleerd. Onze productie is met 16.000 vierkante meter vloeroppervlak uitgebreid. De nieuwe bedrijfshal is in maart 2020 geopend, tegelijk met de start van de coronacrisis. Dat was heftig, de timing kon niet slechter", stelt Haan. "Je gaat uit van een double digit groei en ineens zakt de verkoop in. Ik ben blij dat we nu corona achter de rug hebben en dat we ten opzichte van 2019 weer groeicijfers schrijven, dat is even geleden. Eind juni is de relance begonnen." Simian boekte in 2019 een omzet van 23 miljoen euro, in het coronajaar 2020 daalde het zakencijfer met vijftien procent. Vandaag telt de onderneming 150 medewerkers. Wouter Haan verwacht dit jaar nog door te groeien naar 160 tot 170 mensen. Hij zoekt vooral mensen voor in de productie. De ondernemer is verwonderd dat er niet zoveel Belgische drukkerijen actief zijn op de online markt. Hij ziet meer Europese spelers die een deel van de online koek ambiëren. "Wij zijn een van de weinige online drukkerijen die alles zelf maken. Veel bedrijven doen dat niet en gaan gewoon dozen schuiven. We hebben offsetpersen van Komori en Heidelberg. Voor digitaal drukwerk werken we met persen van Landa en HP Indigo en printers van Mutoh en Canon. We hebben onlangs nog drie Colorado grootformaat printers geïnstalleerd, die draaien volop. De afwerking gebeurt op machines van Polar, Horizon en Zünd." Simian probeert naar eigen zeggen het verschil te maken door prijscompetitief te zijn en snel te leveren. "Online zijn er heel weinig prijsverschillen. Duizend flyers kosten nu eenmaal 25 à 26 euro. De ene is misschien twintig cent goedkoper dan de andere, maar dat is niet de wedstrijd. Je moet ervoor zorgen dat de klant goed geholpen wordt, dat is waarom we in België een vestiging hebben geopend. Als je ons belt, krijg je ook echt iemand aan de lijn die verstand heeft van papier en inkt. Als je dat bij een reseller doet, moet je weer heen en weer bellen. Dat model is niet haalbaar, niet in Nederland en niet in België", weet Wouter Haan. De eerste maanden draaide de Belgische vestiging op volle toeren. "Het gaat harder dan verwacht. We mikten op een groei van 10 tot 15 procent en we zitten al boven de 25 procent." Binnen de drie jaar moet de omzet in België verdubbelen naar 15 miljoen euro. "Dat is ambitieus maar het lijkt haalbaar. We moeten het wel bewijzen door de dingen goed te doen, de juiste producten te leveren, altijd en op elke manier klaarstaan voor onze klanten en afspraken nakomen. Daar zijn we heel hard mee bezig." Volgens Haan is het verdiepen en verbreden van het assortiment ook niet te onderschatten in zijn groeiverhaal. "We bieden niet alleen de A4- en A5-magazines aan zoals de andere spelers, bij ons kan je eigen formaten ingeven en exact bepalen hoeveel stuks je wilt. Klanten helpen met eigen productie, dat is de enige manier om te groeien. Je ziet ons in België nu niet zwaar adverteren, laat ons het assortiment goed aanpassen aan de vraag en dan kom je al een heel eind." Of er in een volgende fase ook productie zal geopend worden in België sluit Wouter Haan niet uit. "Vandaag is het slimmer om het vanuit Groningen te doen. We kijken altijd naar hoe we de klant beter kunnen bedienen. Als dat met productie in België is, dan zullen we dat zeker niet nalaten", zegt de ondernemer. "België is absoluut een speerpunt voor ons. Nu is het zaak om de Belgische klanten beter te bedienen en van daaruit te groeien, dat is ondernemen. De komende jaren voorzie ik alleen maar groei." Voorlopig is Simian alleen actief in Nederland en België. Andere landen staan voorlopig niet op de radar van Wouter Haan. "Laten we eerst leren van onze ervaringen in België. Als we die leercurve door zijn dan kunnen we onze expansie verder zetten", duidt de topman. Volgend jaar wil Haan ook actief worden in Wallonië. Met de oplopende papier- en energieprijzen maakt Wouter Haan zich op voor een spannend najaar. "Er is heel veel krapte op de grondstoffenmarkt maar we zijn goed in inkopen. Voor het papier hebben we langlopende afspraken met de leveranciers. Voor de signartikelen kopen we alles zelf in China. We hebben in de zomer veel containers ingekocht zodat we voldoende vlaggen, roll-up banners, beachvlaggen en dat soort zaken in voorraad hebben." En de prijzen worden aangepast aan de grondstoffeninflatie. "Daar ontkomen we niet aan. Ook voor Drukland hebben we de prijzen aangepast, we gaan niet zonder marge verkopen. We willen een financieel gezond bedrijf zijn. Ik zie dat iedereen zijn prijzen optrekt tot het klopt, dat is voor de grafische markt een goede ontwikkeling", besluit Haan.