Vanuit diverse overheidsinstanties en branchevereniging krijgen wij regelmatig te horen dat België tot de koplopers behoort van Europa als het gaat om recyclage van verpakkingsafval. En je zou dat kunnen afdoen als 'marketingtaal', maar de cijfers en de initiatieven spreken voor zich. We kunnen er in deze uitgave weer diverse melden.
...

Vanuit diverse overheidsinstanties en branchevereniging krijgen wij regelmatig te horen dat België tot de koplopers behoort van Europa als het gaat om recyclage van verpakkingsafval. En je zou dat kunnen afdoen als 'marketingtaal', maar de cijfers en de initiatieven spreken voor zich. We kunnen er in deze uitgave weer diverse melden. Zo heeft Fost Plus de bouw bekend gemaakt van een vierde recyclagefabriek voor plastic verpakkingsafval. Om precies te zijn PET-flessen en -schaaltjes die binnenkort door Morssinkhof Rymoplast in Neufchâteau zullen worden gaan verwerkt als grondstof voor nieuwe verpakkingen. Daarnaast heeft Valipac met My Recycled Content een nieuw platform gelanceerd waar verpakkers en aanbieders van plastic verpakkingen met een gedeelte recyclaat elkaar kunnen vinden. Tinder is er niets bij. En zelfs zonder grote ruchtbaarheid loopt het project al geweldig goed. Bij het afsluiten van dit magazine waren er al zeven gecertificeerde aanbieders, dus dat belooft veel voor de toekomst. En dan is er nog de Green Deal Anders Verpakt die binnenkort wordt ondertekend door diverse brancheorganisaties en waarmee eveneens verduurzaming van het verpakkingsmateriaal wordt beoogd. En dat is nog maar een greep uit het aanbod wat er speelt op het gebied van verduurzaming van het verpakkingsmateriaal, zonder dat daarbij de functionele eigenschappen erop achteruitgaan. In deze uitgave komen bijna alle projecten aan bod. De Green Deal Anders Verpakt is voor de volgende uitgave voorzien. Er lijkt ook geen weg meer terug als we het beursaanbod van de exposanten op de diverse vakbeurzen mogen geloven. Het verslag van ProSweets in deze uitgave spreekt boekdelen. Op Empack Nederland, van 5 t.e.m. 7 april in Gorinchem, zal het niet anders zijn. Net zo min als op Empack Namur op 19 mei. Grote verpakkers gaan die kant al op, zoals supermarktketen Colruyt dat een nieuwe fabriek liet bouwen voor haar smeersalades. Allemaal in mono-PP verpakt, zodat ze na gebruik door de consument zo goed mogelijk gerecycleerd kunnen worden. In deze uitgave vindt u een uitgebreid interview met de twee mannen die nauw betrokken waren bij deze operatie. Coco-Cola is druk bezig haar deels plantaardige fles (30 procent van het materiaal) te upgraden naar een 100 procent variant. Op labelgebied gaat het net zozeer die kant op. Dat zal blijken op de komende Labelexpo, van 26 t.e.m. 29 april in Brussel, waar wij in de volgende uitgave uitgebreid op zullen voorbeschouwen. Mag ik als laatste nog even reclame maken voor onze Verpakking & Label Magazine Awards? De inschrijving is geopend en loopt tot 1 juni, waarna vervolgens de uitreiking op 14 september plaatsvindt tijdens Empack Gent.