In 2020, in volle lockdown, gingen François Lambrechts en Antoine Walraevens, beiden uit Charleroi, van start met 'l'Affiche Belge' dat posters en ansichtkaarten uitbrengt van landschappen en steden in België. François en Antoine leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding als graficus. Vandaag werken ze beiden als zelfstandig graficus. Daarnaast is Antoine ook graficus voor de vzw 'La Posterie Centre Culturel de Courcelles'. In 2018 al was hij de laureaat van de affichewedstrijd van de 'Jeunesses musicales du Luxembourg belge' en mocht hij de grafische communicatie van het 34e 'Gaume Jazz Festival' verzorgen.
...

In 2020, in volle lockdown, gingen François Lambrechts en Antoine Walraevens, beiden uit Charleroi, van start met 'l'Affiche Belge' dat posters en ansichtkaarten uitbrengt van landschappen en steden in België. François en Antoine leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding als graficus. Vandaag werken ze beiden als zelfstandig graficus. Daarnaast is Antoine ook graficus voor de vzw 'La Posterie Centre Culturel de Courcelles'. In 2018 al was hij de laureaat van de affichewedstrijd van de 'Jeunesses musicales du Luxembourg belge' en mocht hij de grafische communicatie van het 34e 'Gaume Jazz Festival' verzorgen. De twee ontwerpers voelden er wel wat voor om de schijnwerpers op Belgische landschappen en monumenten te richten en begonnen samen toeristische affiches te creëren die ze via hun webshop 'L'Affiche Belge' aanbieden. "We zijn allebei gepassioneerd door grafiek en zijn verliefd op onze streek, ons land. Ik was altijd al van mening dat Antoine prachtige affiches maakte. En daarom speelde ik met het idee om toeristische affiches over de Belgische steden te maken", vertelt François. "Belgen zijn erg gehecht aan hun stad en we dachten dat het hen misschien zou interesseren om in hun woonkamer, in hun kantoor... te tonen waar ze vandaan komen. De mooie plekjes van België komen niet genoeg onder de aandacht." "We krijgen nu ook veel aanvragen van steden en toeristische diensten in Vlaanderen. In het begin van 'L'Affiche Belge' waren we meer op Charleroi gericht", vertrouwt François ons toe. De affiches van het 'Bois du Cazier' en van het station Charleroi-Sud - blikvangers in 'Le Pays Noir' - waren immers de twee eerste affiches die de heren uitbrachten. "Men zegt altijd dat Charleroi niet mooi is. Toch heeft deze stad heel wat te bieden", stelt François. De affiches hadden meteen succes. "Heel wat mensen vragen om hun dorp of stad in beeld te brengen. En dit jaar zetten we onze ronde van België, met zijn folklore en zijn gastronomie voort." De twee Carolo's bieden kleurrijke en zeer gedetailleerde affiches aan, met een stijl die tegelijk modern en vintage oogt. Er zijn nu bijna zestig verschillende affiches die telkens een streek, een stad of een folklore uit België in beeld brengen: naast landschappen en monumenten (Charleroi, de Belgische kust, Luik, Brugge, de Ardennen...) ook evenementen zoals de Doudou (een volksfeest in Bergen), het carnaval van Binche... De ontwerpen worden met de hand gecreëerd, met behulp van een grafische tool. Om nauw bij de werkelijkheid aan te sluiten, schrikken de twee er niet voor terug om België rond te rijden op zoek naar de mooiste plekjes, om de plaatselijke folklore te leren kennen en om lokale lekkernijen te ontdekken. De affiches worden in twee formaten aangeboden: 50 x 70 cm en 30 x 40 voor de 'bestsellers'. "Onze affiches bevatten heel veel details. En 50 x 70 is het ideale formaat om die goed te kunnen bekijken. Maar sommige mensen verkiezen een kleiner formaat, daarom bieden we de best verkopende affiches ook in dat formaat aan", legt François uit. Voor de affiches wordt een mat, gestreken papier van 300 g/m2 gebruikt. De prijzen zijn heel redelijk en werden sinds de opstart niet aangepast. De affiches kosten 25 of 45 euro met kader. "Momenteel dragen we de prijsstijgingen", zegt François. Daarnaast worden er via de webshop ook andere afgeleide producten aangeboden: ansichtkaarten, eeuwig durende kalenders en koelkastmagneetjes. De postkaarten worden gedrukt op een mat papier van 400 g/m2 dat een 'soft touch' laag krijgt. Voor de kalenders wordt een niet-gestreken papier van 250 g/m2 gebruikt. Zonder alle details prijs te geven, zegt François dat ze een beroep doen op twee drukkers uit de streek en dat de producten ofwel in offset ofwel digitaal gedrukt worden. "Alles hangt af van het formaat en van het gewenste effect. Voor een gastronomische affiche bijvoorbeeld opteren we voor digitale technologie waarmee je levendiger kleuren kunt krijgen." Eind 2022 stapten twee jonge kerels van 24 uit Thuin op hun beurt in het ondernemersavontuur met het idee om affiches over Belgische steden en monumenten op de markt te brengen: Aurélien Tehon, kinesist, en François De Gheselle, die een masterdiploma in bedrijfsbeheer heeft. "We komen niet uit de sector, maar we zijn gepassioneerd door het ondernemerschap", vertelt Aurélien. De eerste collectie, die op de webshop afiso.store te koop is, omvat drie affiches over het patrimonium van Thuin, met afbeeldingen van de abdij van Aulne, de 'Distillerie de Biercée' en het plaatselijke belfort. De tweede collectie is begin januari op de markt gekomen en richt de schijnwerpers op Beaumont. De twee ondernemers uit Thuin willen elke maand een nieuwe collectie uitbrengen. Het grafische concept wordt gerealiseerd door twee illustratoren uit de streek in een grafische vintagestijl. Op twee punten verschilt Afiso van 'L'Affiche Belge': de beperkte oplage en het lokale aspect. Elk ontwerp wordt genummerd en op vijftig exemplaren vervaardigd. "We opteerden voor het concept van een collectie in een beperkte oplage om het product een uniek karakter te bezorgen", legt Aurélien uit. "We mikken op een lokaal publiek. Het idee bestaat erin om mensen uit de streek hoogwaardige affiches aan te bieden, die hun lokaal patrimonium belichten en die ze in hun woonkamer kunnen ophangen", voegt hij eraan toe. De affiches hebben een formaat van 30 x 40 cm en worden door Lebrun Communication uit Beaumont digitaal (met toners) op een mat, gestreken papier van 250 g/m2 gedrukt.