De kartonnen Ecoclic-verpakking voor vloeibare wascapsules van Procter & Gamble is de Belgische winnaar van een prestigieuze World Star Packaging Award. De prijzen in deze competitie worden op zaterdag 6 mei tijdens Interpack uitgereikt.
...

De kartonnen Ecoclic-verpakking voor vloeibare wascapsules van Procter & Gamble is de Belgische winnaar van een prestigieuze World Star Packaging Award. De prijzen in deze competitie worden op zaterdag 6 mei tijdens Interpack uitgereikt. Met deze doos schakelt P&G over van plastic naar FSC-karton voor de secundaire verpakking, wat volgens de producent tot 11.000 ton plastic per jaar voor alle merken wascapsules van Europa bespaart. Bovendien is de omverpakking nu recyleerbaar in de papierstroom. Volgens de jury leidt de nieuwe verpakking verder tot aan aanzienlijk efficiënter transport omdat door de geoptimaliseerde verpakkingsafmetingen en het -ontwerp 50 procent meer verpakkingen op een pallet passen. En daarmee zijn dus aanzienlijk minder pallets nodig om dezelfde hoeveelheid producten vervoeren. De doos bevat een gecertificeerde kindveilige sluiting. Volgens de jury verbeteren het nieuw ontworpen openingssysteem en de communicatie op de verpakking ook het gebruiksmak en openen aanzienlijk. De nieuw gecreëerde tactiele marker op het bovenpaneel aan de buitenkant van de doos helpt verder mensen met een visuele, fysieke of cognitieve beperking bij het gebruik. De doos heeft ook een Navilens QR-code, die ontwikkeld is voor slechtzienden. Zodra de NaviLens-app op een telefoon is geïnstalleerd, kan de gebruiker de code scannen. Deze maakt vervolgens belangrijke informatie over het product, de verpakking en de samenstelling via audiodescriptie en grote en leesbare tekst op de telefoon toegankelijk .